שתף קטע נבחר

 
צילום: ירון ברנר

האוטובוס יצא לדרך חדשה, דן: ייתכן שנחזיר קווים

הרפורמה בתחבורה הציבורית החלה עם תקלות בכרטיסים מגנטיים ונוסעים שחיכו זמן רב. למרות הבלבול, השר כץ בטוח שזהו הפתרון הנכון והציג את השלבים הבאים: "נוסעים יוכלו לעלות מהדלת האחורית, מוניות השירות יצורפו לרב-קו". בנוגע להפעלת אוטובוסים בשבת, הבטיח: "הסטטוס קוו יישמר"

הקווים זזו, הבלבול שולט - ובמשרד התחבורה מנסים בכל זאת להציג את יתרונות הרפורמה בתחבורה הציבורית. לאחר שהאוטובוסים הראשונים בעשרות הקווים החדשים בגוש דן יצאו הבוקר (יום ו') לדרכם, ערך שר התחבורה, ישראל כץ, מסיבת עיתונאים בחדר המצב בנתיבי איילון. מנכ"ל חברת דן אמר עוד לפני פתיחתה כי "במידת הצורך נשנה את המצב הקיים ונחזיר קווים".

 

רפורמה בתחבורה הציבורית - כל מה שרציתם לדעת ב-ynet:

 

בפתח מסיבת העיתונאים הצהיר כץ: "היום יוצא לדרך שלב שני ומשמעותי ברפורמה. מהיום הביטוי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית מקבל תוכן ומשמעות אמיתית, בעיקר באזור גוש דן העמוס". לדבריו, "מטרת השינוי היא להביא את התחבורה לרמה הבינלאומית המקובלת בערים בעולם, מבחינת רמת השירות וזמינותו ומהירותו".

 

דרך חדשה: צפו במסיבת העיתונאים

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

השר ציין כי בעתיד יוכנסו שירותים נוספים לרווחת הנוסעים: "דילוג על הנהג, עליה לאוטובוס מכל דלת, לקיצור התורים, אכיפה משטרתית מוגברת. בשלב הבא, ייכנסו קווי הרכבת הקלה שישלימו את המהפכה".

 

הוא הוסיף: "מתן האפשרות להשתמש בכרטיס חכם לצורך מעבר בין ארבע חברות תחבורה במשך שעה וחצי זה מהפכה גדולה שחייבה החלטות מימון, התארגנות ותיאום ברמות הגבוהות ביותר". על הליקויים שעלולים להתרחש אמר כץ כי "תידרש תקופת זמן להבאת המצב לביצוע אופטימלי. יהיו פערים בין התכנון לביצוע, חלקם ייסגרו באופן טבעי וחלקם ידרשו מתן פתרונות. אני מתחייב להיות מעורב במתן הפתרונות. אני יודע שהכי קל להישאר ברמה הממוצעת ופחות, אבל במקרה זה האלטרנטיבה של לא לעשות כלום היא לא ריאלית. זה היה מגיע למצב בלתי פתיר. המהלך יוצר בסיס טוב לשיפור משמעותי".

 

בתשובה לשאלת ynet בנוגע להפעלת קווי אוטובוסים בשבת, השיב השר כץ: "אני מקפיד על שמירת הסטטוס קוו. גם כשהיה ספק אם הנורמה תישמר, ההנחיה הייתה לשמור על סטטוס קוו. כל כלי תחבורתי חדש צריך להצטרף לכללים של מדינת ישראל. לא הייתה שום הרעה בנושא הזה".


"אם נוסע יצטרך לנסוע חינם - גם זה יקרה" (צילום: ירון ברנר)

 

הוא התייחס לבלבול שעלולים לחוש הנוסעים והדגיש: "ההנחיה לחברות היא ללכת לקראת הנוסע. אם הוא טעה ולא נערך, אז זה כמו שהמשטרה נותנת אזהרות במקום חדש שנאכף ולא דו"ח. ואם נוסע יצטרך לנסוע חינם פה ושם - גם זה יקרה".

 

בתום מסיבת העיתונאים הוסיף שר התחבורה: "אני קורא למעסיקים להתחשב בימים הקרובים בעובדיהם שמגיעים לעבודה באוטובוסים, אם הם יאחרו בשל הרפורמה. הכוונה היא להנחיל בהמשך את תובנות הרב-קו גם למוניות שירות. רוב תקציב הרפורמה, כ-100 מיליון שקלים, הולך באופן ישיר כסבסוד לטובת הנוסעים. התחלנו את הרפורמה בתל-אביב, בה יש את התחבורה הציבורית הגרועה בישראל".

 

"האצבע על הדופק"

האוטובוסים יצאו למסלולם אחרי מחאה ממושכת, ובעיקר הרבה בלבול מצד תושבי תל-אביב והסביבה. במסגרת הרפורמה של משרד התחבורה השתנו נוהלי הנסיעות ומחיריהן, תוך ביטול של קווים ותיקים והכנסתם לתוקף של קווים חדשים. ברבים מהמקרים תושבי האזור יוכלו להגיע למחוז חפצם רק בעזרת החלפת כמה אוטובוסים, במקום באוטובוס אחד כפי שהיו רגילים במשך שנים.

 

שר התחבורה, מנכ"ל משרדו דן הראל ומתכנני הרפורמה - שהציגו אותה במסיבת העיתונאים ליד מתחם רכבת ארלוזורוב - עדיין בטוחים כי היא הפתרון הנכון בזמן הנכון. עם זאת, מנכ"ל חברת דן, שמואל רפאלי, הבהיר כי הרפורמה אינה סוף פסוק: "כחברה עתירת ניסיון אנחנו מבינים טוב יותר את הצרכים, נמשיך להיות עם האצבע על הדופק. במידת הצורך, בגיבוי משרד התחבורה, נשנה את המצב הקיים וייתכן שנחזיר קווים".

 

נציגי המשרד, העיריות וחברות האוטובוסים התכנסו בחדר המצב כבר ב-5:30 בבוקר כדי לבחון מקרוב את ההתנהלות ביומה הראשון של הרפורמה. עשרות סיירים, תצפיתנים ובקרים מסיירים ברגל ובאופנועים בתחנות ובאוטובוסים, כדי לפקח ולדווח על עיכובים, הקדמות או ליקויים מצד המפעילים.


המחירים השתנו, קווים ותיקים בוטלו (צילום: ירון ברנר)

 

התקלה הראשונה ברפורמה התרחשה כבר בשעותיה הראשונות. בעקבות תקלה נקודתית במערכות "רב-קו" של חברת האוטובוסים "דן" לא התקבלו כרטיסי הנסיעה המגנטיים של נוסעים בקווי החברה. ממשרד התחבורה נמסר כי הבעיה חלה רק באוטובוסים של החברה, וכבר תוקנה. 

 

קו 45 יחזור בשבוע הבא

בהודעה נאמר כי מקור הבעיה בעדכון גרסת התוכנה במכשירי "רב קו" באוטובוסים. כמו כן, נמסר כי כל נהגי האוטובוס קיבלו הוראה להעלות את כל הנוסעים, גם אם כרטיסם לא נקרא, כדי למנוע עיכובים בלוח הזמנים. גם הלילה הלבן בתל-אביב לא תרם לבוקר הראשון שאחרי השינוי הגדול. נוסעים רבים חיכו זמן רב לאוטובוסים, שהיו מלאים עד אפס מקום, ולא עצרו.

 

המחאה הבולטת ביותר של תושבים בגוש דן השבוע הייתה בגבעתיים, שם העירייה והסטודנטים מחו על ביטול קו 45 שמגיע מהעיר לאוניברסיטת תל-אביב ולאוניברסיטת בר-אילן. המחאה עזרה, והביטול הוקפא - אך האוטובוס ישוב למסלולו בתחילת השבוע הבא. בתחנות האוטובוסים בחולון הוחתמו עצומות להפעלת הקו לתל-אביב גם בימי שבת אחר הצהריים, כפי שהיה בעבר, וגם המחאה הזו הניבה בסופו של דבר את התוצאות הרצויות. אתמול בצהריים יצאו לרחובות גם עשרות מתושבי יפו, שמחו על כך שקו 46 לא יגיע עוד לבת-ים. 

 

הבוקר צפויים תושבי שכונת המשתלה בצפון תל-אביב להפגין נגד כניסתו של קו 22 לשכונתם, בטענה כי הוא גורם לרעש ואינו מתאים לרחובות הצרים בשכונה. במשרד התחבורה הסבירו כי הוחלט לצמצם את מספר הכניסות של האוטובוסים בקו משלוש בשעה לאחת בשעה, וכי החלתו בשכונה תועיל ל-300 קשישים מבית האבות והעובדים במקום. תושבים בשכונת ל' בצפון תל-אביב הבטיחו גם הם להפגין, בעקבות השינוי במסלול קו 26, שירחיק את התחנות מבתי התושבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוצאים לדרך חדשה
צילום: דודו אזולאי
מחליפים קווים
צילום: ירון ברנר
ההפגנה ביפו
צילום: אחמד משהראוי
מומלצים