האם כדאי ללכלך על הבוס הקודם בראיון עבודה?
כשסיום עבודה מתרחש בנסיבות לא נעימות, מתעוררת השאלה איך נציג את הדברים בראיון עבודה מבלי שזה יציג אותנו באור שלילי? עשה ואל תעשה
"פיטרו אותי ממקום העבודה האחרון כי לא הסתדרתי עם הבוס – איך להציג את זה בראיון עבודה?" - את השאלה הזו אני שומעת כמה פעמים בחודש. כולנו רוצים להיראות מצליחנים וחוששים שאם נציג פרט בקריירה שלא התנהל על פי מודל ההצלחה המקובל, זה יצביע על נקודות חולשה ויהפוך אותנו למועמדים פחות טובים ופחות מתאימים.
מה שעומד מאחורי הצורך "ללכלך" על הבוס הקודם או על מקום העבודה הקודם הוא הרצון להראות שאנחנו היינו בסדר והמעסיק לא. לפעמים אנחנו צודקים, אבל האם ראיון עבודה הוא המקום המתאים "לקטר" על בעיות מן העבר? לא. את כל אלה חייבים להשאיר מחוץ לדלת הראיון, למרות שזה קשה. בנוסף, כשאנחנו בוחרים שלא להציג את הדברים בצורה שלילית ומאשימה בראיון העבודה, אנחנו גם בוחרים שלא להתבונן עליהם כך בינינו לבין עצמנו, ולקחת אחריות על החלק שלנו במערכת היחסים.
לדוגמא: עמית עבד ככלכלן במשרד לייעוץ כלכלי. המנהל שלו, שנקרא לו ר', נהג להרים את הקול על העובדים באופן קבוע. כשעמית עשה טעות, ולו הקטנה ביותר, המנהל היה משפיל אותו בפני שאר העובדים. בקיצור, מנקודת המבט של עמית, מדובר ביחסים עכורים במיוחד.
עמית החליט לעזוב, וכשנשאל בראיונות עבודה מדוע עזב, הוא ענה שהיה בלתי אפשרי לעבוד עם ר' מנהל המשרד, בגלל יחסי האנוש הגרועים שלו. בנוסף, נהג עמית להדגיש בראיונות עבודה תלונות נוספות על מקום העבודה הקודם; לומר שלא שילמו לו את המשכורת בזמן, שהוא שוקל לתבוע אותם על "הלנת שכר" וכדומה.
עמית אולי צודק, אך זו אינה תשובה הולמת לראיון עבודה. תשובה כזו רק מציגה את עמית כאדם כועס ומריר, במקום להבליט את היתרונות והצדדים הטובים שלו.
איך נציג נושאים בעייתיים בראיון עבודה?
בשיחה שעשיתי עם עמית התברר שהוא דווקא מאוד העריך את המנהל הקודם שלו; את יכולותיו המקצועיות בתחום הכלכלי וגם את ההתנהלות שלו מול לקוחות. עמית אמר לי שהשנתיים שעבד עם ר' תרמו לו מאוד מבחינה מקצועית.
שיקפתי לעמית שהסיפור שלו על מערכת היחסים עם ר' ממחישה לו כמה חשוב לו לעבוד במקום עם אווירה ארגונית טובה. לכן, הוא יכול לומר בראיון עבודה שהאווירה במקום הקודם לא הייתה כפי שחשוב לו ולכן החליט לעזוב ולמצוא מקום שייתן לו את שני המשתנים: מקום מאתגר מקצועית, כי הוא מאוד אוהב את התחום שלו, וגם מקום שנעים לו לעבוד בו.
עמית הקשיב בחיוך ואמר, "הצלחת לומר את הדברים בלי כעס ואפילו בלי לומר מילה רעה". הוא חשב עוד קצת והוסיף, "ואת יודעת מה? זה אפילו עזר לי להבין שאני צריך לחפש מקום עבודה שיש בו אוירה ארגונית נעימה".
ההמלצה שלי היא:
- התחילו בדברים הטובים – בטוח שיש משהו חיובי שאתם יכולים לומר על מקום העבודה הקודם.
- הציגו את העובדות כפי שהתרחשו, אך שנו את נקודת ההשקפה.
- נסו להסיק מסקנות ממה שהתרחש, וקחו אחריות על הצד שלכם בסיפור.
- אם בכל זאת זה לא עובד, נסו להתאמן על הסברת הדברים לאדם נייטרלי.
כיום עמית עובד במקום שהוא מאוד מרוצה ממנו, מכול הבחינות, העבודה מעניינת ומאתגרת, ולא פחות חשוב, כיף לו להגיע כל בוקר לעבודה.
יעל פרימק היא מאמנת אישית ומנחת סדנאות לניהול קריירה ב-AllJobs דרושים