המחשב "ווטסון" מחפש עבודה
מה צופן העתיד למחשב שזכה במקום הראשון בשעשועון טריוויה טלוויזיוני? סיפורו של ווטסון, מערכת מחשב חכמה מבית IBM
צוות אנשי מחקר של חברת IBM עמל במשך ארבע שנים על בנייתו של ווטסון, מערכת מחשב נבונה דיה כדי להביס את אלופי העולם בשעשועון הטריוויה הטלוויזיוני Jeopardy. ועל אף ששלושת ימי התחרות ציינו את תום הקריירה של ווטסון בעולם שעשועוני הטלוויזיה, הייתה זו רק תחילת דרכו בעולם העסקים.
אחד המאפיינים הייחודיים של ווטסון, הוא יכולתו להבין שפה טבעית. "לתפוס את משמעות המילים ולהבין את כוונת הדוברים או הכותבים, ולא רק את מה שאמרו או כתבו", אומרת קתרין פרייס, סגנית נשיא IBM למחקר.
בטלוויזיה אִפשרה היכולת זאת לנתח, לעבד ולהבין רמזים לפתרון חידה, ואילו בעולם העסקים היא יכולה לשמש לפענוח צורכי הלקוח.
לדוגמה, לעתים קרובות, אנשים המתקשרים למוקד שירות לקוחות "אינם מתארים את הבעיה בלשון המובנת לאדם המצוי בצדו השני של הקו", אומרת פרייס. מערכת דמוית ווטסון תוכל לשמש ככלי תרגום משפה טבעית, אנגלית למשל, לשפה "הנדסית".
ברגע שווטסון מבין את השאלה המוצגת, הוא מוצא את התשובה. מערכת המחשב שהופיעה בשעשועון הוטענה ב-200 מיליון דפים של אנציקלופדיות, עיתונים ויצירות ספרותיות. כל אחד מאלופי Jeopardy תאבי הידע והדעת הטמיע חלק ניכר מן החומר במהלך חייו. אך חִשבו, לדוגמה, על הספרות הרפואית "שמכילה מידע רב כל כך עד שהדרישה מרופא להיות בקי בכל מה שמתפרסם בתחום זה נראית כמעט בלתי אנושית", אומרת פרייס.
מטלה כזאת היא מטלה מושלמת למערכת מחשב לא אנושית כל כך כמו ווטסון. אחד הפרויקטים הראשונים של IBM המבוססים על מערכת מחשב זו הוא פיתוח מערכת שתאפשר לרופא בעיר קטנה ומרוחקת לחקור, למשל, צירוף נדיר ולא מוכר של תסמינים.
בדומה לכך, אפשר לחשוב על פיתוחה של מערכת מחשב שתשרת את עולם החוק והמשפט או את שוק ההון - מערכת שתוטען בכל פסק דין שניתן מעולם על ידי ערכאה משפטית כלשהי או בטקסט המלא של כל מסמך פיננסי שהנפיקה מעולם כל ישות בעולם הנסחרת בשוק הציבורי.
אבל בנושא אחד ווטסון לא יוכל לסייע: בקביעת סדר העדיפויות של הפרויקטים. "כרגע, הבעיה הקשה ביותר העומדת לפנינו היא להבין מה ביכולתנו לעשות ולהחליט מה עלינו לעשות", אומרת פרייס.
בכוונתה של חברת IBM לבנות מערכות אב-טיפוס כאלה עד סוף 2011. לאחר ארבע שנות לימוד, ווטסון עבר בהצלחה את בחינת הסיום שלו. עכשיו הגיע הזמן שימצא עבודה.
הכתבה התפרסמה בגיליון יוני-יולי של המגזין "סיינטיפיק אמריקן - ישראל" בהוצאת אורט.