לובן ויראלי מהיר: שחף גנב מצלמה?
צלם שהמצלמה שלו נגנבה על ידי שחף נחשד שהוא הפיץ פרסומת ויראלית. למה נותנים לסרטונים "ויראלים" רקובים להרוס לכל יתר הסרטונים המגניבים באמת שיש ברשת?
לפני שבועיים פורסם בערוץ בשם opica1983 ביוטיוב סרטון שמספק את המשמעות המילולית לזווית "מעוף הציפור". על פי התאור של הסרטון, מדובר בשחף שגנב מצלמת וידאו קטנה בקאן שבצרפת והניח אותה על גג של טירה. בעל המצלמה היה צריך לטפס בשביל לקחת אותה ומצא את התיעוד הבא:
כמו שחף אשקיף אל האופק
המצלמה נקראת GoPro - היא קטנה, בערך בגודל של קופסת סיגריות (4.2X6X3 ס"מ), ומיועדת לצלם ספורט, צילומי אסטרים וצילומים מימיים. כשצופים בסרטון עולות השאלות השאלה האם הוא מגניב, האם הוא זיוף, האם הוא פרסומת, או האם מדובר בשילוב של השלושה.
למה המצלמה פשוט מונחת שם דולקת באמצע שום מקום? כיצד השחף הצליח להרים את המצלמה החלקה במקורו? איך יכול להיות שהיא לא נפלה ולא ניזוקה במסע הקצר? כיצד בעל המצלמה הצליח למצוא אותה על גג הטירה שעליה הונחה? מדוע בעל המצלמה לא נראה בסוף כשהוא מרים אותה, והסרטון פשוט מסתיים בהחשכה של התמונה?
שאלה נוספת שהעלו המגיבים לסרטון היא מדוע היה חשוב לצלם לכתוב את שם המוצר בכותרת של הסרטון - שאלה שהתשובה עליה יכולה להיות - "בשביל לפרסם את המוצר ובשביל שזה יופיע בגוגל", או "כי זה פשוט השם של המצלמה".
שחף דואה על חלקת הים
יותר ממיליון ושש מאות חמישים אלף איש צפו בסרטון עד לשעה זו. בטוקבקים לסרטון, חלק מהמגיבים גם תהו על האמינות שלו והתווכחו ביניהם, ובעל המצלמה התערב. "היי לכולם", הוא כתב לפני כשבוע, "לא השתמשתי במסוק. וזה לא פירסום. זה סיפור אמיתי. לא אכפתי לי אם אתם מאמינים לי. פשוט הייתי במקום הנכון בזמן הנכון וזה היה צירוף מקרים. השחף לא עף רחוק, זו אשליה בגלל אפקט עין הדג. הציפור עפה מעבר לפינה". הגולש אמר שהוא מצא את המצלמה תוך שמונה דקות.
ב-BrandChannel מזכירים סרטון מחודש מאי השנה, שבו נצפית לביאה שגונבת מצלמה דומה שהונחה בשטח על ידי צלמים שרצו לתעד את האריות בשמורה בדרום אפריקה. חלק מהחתולאים שרואים את הסרטון יכולים להזדהות ולהכיר את הרצון של משפחת בעלי החיים הזאת לגנוב חפצים מפעם לפעם. באתר גם תוהים אם מדובר בפרסומת לחברה, כתוספת לסרטונים רשמיים מהמצלמה שהיא מפיצה.
שחפים ישבו לנוח
החשד בשחף הוא ברור. איפה שיש יוטיוב, יש מפרסמים שמזייפים וסרטונים "אותנטיים" בתקווה שהגולשים לא ידעו שמדובר בפרסומת שמשקרת להם בפרצוף, וישלחו אותם לחברים עם הכיתוב "חובה רמקולים! גדול! להדליק מסכים! לחבר את המחשב לחשמל!" בנוסף, כתבות בעיתונות ובטלוויזיה, ודיונים בבלוגים ובפייסבוק על האם זה אמיתי או לא - חושפים את המוצר עוד יותר. יש דוגמאות בולטות רבות מהשנים האחרונות.
תמונות של בחורות בלבוש מינימלי שהופצו בפייסבוק בתחילת השנה תחת הכותרת "נמצאה מצלמה בשירותים של נתב”ג, מישהו מכיר?" התבררו כקטלוג אופנה. סרטונים של נשים שוברות טלוויזיות ב-2010 התבררו כפרסומת לחברת אלקטרוניקה. והמילה התבררו נבחרה בזהירות, כי ספק אם מישהו האמין לסרטונים הללו. סרטון של שחקנים שמחופשים לחיילי צה"ל רוקדים כמו מעודדי ומועדדות ספורט שהופץ בקרב גולשים ישראלים ב-2008 היה פרסומת למוצרי טיפוח לגבר. ב-2009 פורסם בדנמרק סרטון של אישה שטועהת שאביה של התינוק שהיא אוחזת בידה הוא תייר ששכב איתה ונעלם - והיא מחפשת אותו. הסרטון הוסר לאחר שהתברר שמדובר בפרסומת לתיירות במדינה, אבל עותקים שלו עלו באתרי וידאו אחרים.
סרטונים שהופצו ב-2010 ושדי ברור שהם פרסומות מראים שטלפון הדרואיד של מוטורולה יודעים להעריך מידת חזיה של נשים לפי צילום, לתרגם שפת כלבים, להפוך אותו לשוקר (בדומה לסצינה מאחד מסרטי ג'יימס בונד"), ליצור גל ירוק של רמזורים, לעזור לתת מכה מושלמת בסנוקר, לבצע בדיקת אולטראסאונד לאישה הרה ולספור כסף שנמצא בכיס של כל אחד.
ב-2009 עלה לרשת סרטון שבו היידי קלארק, אוסטרלית בת 24, אמרה שהיא מחפשת בחור שפגשה ושכח ז'קט. הבנתם איך זה עובד כבר. גם כאן היה מדובר בפרסומת לביגוד לגברים ולא בבחורה אמיתית שמחפשת את אהוב ליבה.
שחף נהדר נישא ברוח מאושר
אז מה עם הבחור עם השחף? הוא מפרסם את המצלמה? מפרסם שחפים? מפרסם פרסומים ויראליים? השבוע דווח ששמו הוא לוקאס קראסק. במאשבל מצאו ראיון וידאו שערכה איתו כתבת סלובקית ובו הוא מספר שוב את הסיפור וטוען שהכל אמיתי (אפשר ללחוץ על CC בשביל לקבל כתוביות תרגום). "רציתי לצלם את השחף והגשתי לו את המצלמה", אומר קרסיק ומראה את המצלמה שלו, "הוא מיד בא, לקח את המצלמה ועף איתה". אחר כך הוא ראה שחף חשוד על קיר בגובה שבעה מטרים, לפי עדותו, והוא טיפס עליו ומצא את המצלמה.