שתף קטע נבחר
 

מוטב מאוחר: המשטרה מתחילה לאכוף בנת"צים

משרד התחבורה ומשטרת ישראל הודיעו כי היום (ב') יפתח מבצע אכיפת איסור שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית לכלי רכב פרטיים. נהגי האוטובוס מקווים כי לפחות הפעם, הוא ימשך זמן רב ויהפוך לעניין של קבע

נהגים, שימו לב: המשטרה החלה היום (ב') באכיפת איסור נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי תחבורה ציבורית. משרד התחבורה ואגף התנועה במשטרה מודיעים כי החלו היום בהפעלת שוטרים רכובים על אופנועים, במטרה לאכוף את החוק נגד נהגי מכוניות פרטיות שנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). במשרד התחבורה אומרים כי ההחלטה להגביר את האכיפה התקבלה כצעד משלים לרפורמה בקווי האוטובוס, ונועדה לאפשר לאוטובוסים לקצר את זמני הנסיעה ולעמוד בלוחות הזמנים.

 

רפורמה בתחבורה הציבורית - כל מה שרציתם לדעת

 


כץ: "ניסינו לתגבר את המשטרה, זה לא דבר שצלח" (צילום: הלל פוסק) 

 

בתוך כך, שר התחבורה, ישראל כץ, אמר היום כי בעוד שלושה חודשים יגובשו מסקנות באשר לרפורמה בקווי האוטובוס, ויתקבלו החלטות באשר לשינויים הנדרשים לשיפור השירות לנוסעים. "אני משוכנע כי הרפורמה תיצור תחבורה ציבורית טובה יותר בגוש דן, ובתוך מספר חודשים ירגיש ציבור הנוסעים ביתרונותיה הגדולים", דברי כץ.  

 

במשרד התחבורה מסבירים כי פעילות השוטרים בנת"צים תימשך במהלך כל שעות פעילות התחבורה הציבורית. בפעילויות האכיפה ישתתפו שוטרים גלויים וסמויים, ונהגים שייתפסו צפויים לקנסות בגובה של 500 שקל. במקביל אמור משרד התחבורה להנחות את חברות האוטובוס בגוש-דן "להקפיד על זמני הנסיעה וההגעה של האוטובוסים לתחנות".

 

לא בדיוק רעיון חדש

עם זאת, ראוי לזכור כי מבצעי אכיפה בנת"צים אינם רעיון חדש - וניסיון העבר מלמד כי יעילותם מוגבלת. בשנים האחרונות יזם משרד התחבורה כמה וכמה מבצעים שכאלה, שאמנם הצליחו להרתיע נהגי מכוניות פרטיות, אך מאחר שהיו זמניים בלבד - תרומתם להגברת ההרתעה לאורך זמן הייתה מצומצמת. למעשה, חלק מהמבצעים הסתיימו בטרם עת, ואף מבלי שמשרד התחבורה יודע על-כך.

 

כך למשל, מבצע שהחל בסוף 2009 ואמור היה להימשך שנה, הסתיים חודשים רבים לפני המועד המתוכנן. בבדיקה שערך ynet באוגוסט 2010, הבהירו בחברת דן כי "עכשיו המצב חזר לקדמותו. כל דכפין נכנס לנת"צ... (מה שקורה עכשיו) זו בטח לא הדרך הנכונה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית". בעיריית תל-אביב הוסיפו כי "לערוך מבצע אקראי זה לא רציני, וזו לא אכיפה אמיתית".

 

למעשה, אפילו שר התחבורה עצמו הודה כי מבצע האכיפה לא הצליח. בתחילת השנה, בדיון שנערך במליאת הכנסת, אמר כי "ניסיתי לתגבר את משטרת התנועה... זה לא דבר שצלח. בסופו של דבר, זה היה לכמה חודשים. לאחר מכן זה לא קרה".

 

אז אולי אכיפה אלקטרונית?

לאור הבעייתיות במבצעי אכיפה אקראיים וארעיים, החליטו בעבר במשרד התחבורה ובמשטרה לקדם אכיפה קבועה באמצעות מצלמות אלקטרוניות. בעניין זה הסביר שר התחבורה בדיון בכנסת כי "אנחנו מתכוונים בהדרגה להכניס את זה (מצלמות אכיפה, ש.ה) לעוד מקומות, ויש לזה יתרון. קודם כול, לא צריך לאכוף מיד ולעצור באמצע הדרך את הרכב ולהקשות על התנועה. דבר שני, זה מדויק, ויש גם הרתעה".

 

אלא שבין התוכניות והמציאות התגלה פער גדול: למרות שהחלטת ממשלה בעניין האכיפה האלקטרונית בנת"צים התקבלה כבר לפני ארבע שנים, עד היום הופעלה בתל-אביב מצלמת אכיפה אחת בלבד. זאת, למרות הבטחות מפורשות של כל הנוגעים בעניין להתקין מצלמות נוספות כבר בשנה שעברה.

 

גם העתיד של האכיפה האלקטרונית אינו ברור: רק באפריל האחרון פרסמה חברת נתיבי איילון - האחראית על תכנון רפורמת קווי האוטובוס - מכרז לרכישת שלוש מערכות אכיפה. אלא שבמשרד התחבורה ובחברה סיפקו הסברים סותרים באשר למטרתן. במשרד אמרו כי "המצלמות נועדו לאכיפה מבצעית", בעוד בנתיבי איילון הסבירו כי הן חלק מ"ניסוי אכיפה אלקטרונית בנת"צים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ומי יאכוף את החוק? שוטרים רכובים
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים