שתף קטע נבחר
 

ביטוח רוכבים? "כל נהג ישלם 230 שקל בשנה"

אנשי האוצר בוועדת הכלכלה של הכנסת, הבהירו היום את עמדתם לגבי הוזלה אפשרית של ביטוח החובה לרוכבי אופנועים - "הגדלת סבסוד ביטוח החובה לרוכבים יגדיל את השתתפות נהגי המכוניות פי 3"

משרד האוצר: סבסוד ביטוח הרוכבים יעלה לנהגי מכוניות כ-230 שקל בשנה. בדיון שנערך היום (ב') בוועדת הכלכלה בכנסת, טענו נציגי משרד האוצר כי אם תאושר הצעת חוק להוזלת ביטוח החובה של רוכבי דו-גלגלי, יוכפל פי 3 הסכום שמשלם כל בעל מכונית לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבי אופנועים וקטנועים. באוצר הסבירו היום כי ב-2010 שילם כל בעל מכונית - באמצעות פוליסת ביטוח החובה - כ-75 שקל לכיסוי תביעות רוכבים. לטענתם, אם תאושר הצעת החוק יגיע הסכום לכ-230 שקל בשנה.

 

  • המאבק חוזר: הח"כים רוצים יותר סבסוד לרוכבים

 


מחאת הרוכבים נגד ייקור הביטוח ב-2009 (צילום: ירון ברנר) 

 

במהלך הדיון הועלתה הצעת פשרה מצד חברי הכנסת, לפיה שיעור הסבסוד יעלה מכ-4% כיום ל-6% - ולא ל-8% כפי שנכלל בהצעת החוק. אולם, לאחר שלא הצליחו חברי הכנסת להשיג את הסכמת האוצר לפשרה, החליטו לאשר את הצעת החוק להצבעה בקריאה ראשונה בשתי גרסאות: האחת לפי הנוסח המקורי, והאחרת לפי הפשרה המוצעת. נציגים של ענף הדו-גלגלי שנכחו בדיון תקפו את נציגי משרד האוצר, ואמרו כי הם מנהלים "מסע הכפשה", שנועד ליצור דה-לגיטימציה לרוכבים.

 

הכל בגלל הרפורמה בביטוח

הצעת החוק, עליה חתומים 30 ח"כים, נועדה להוזיל את ביטוח החובה של הרוכבים, שהתייקר בעקבות יישום רפורמה בביטוח החובה של כלי רכב דו-גלגליים. במשרד האוצר הסבירו בעבר כי הרפורמה, שיושמה בסוף 2009, נועדה להיטיב עם רוכבים מנוסים ובעלי עבר נקי, אך בענף הדו-גלגלי טוענים כי תוצאתה הייתה ייקור משמעותי של תעריפי הביטוח.

 

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן, הסביר בתחילת הדיון כי "הצעת החוק בעצם נולדה לאחר הייקור הביטוח לפני יותר משנה. יש כאן ניסיון להחזיר את המצב לקדמותו, ולהפוך את התעריפים לשפויים". לדבריו, במשרד האוצר התנגדו להצעת החוק, אך בשבוע שעבר הגיעו להסכמה להעבירה להצבעה בקריאה ראשונה.

 

אלא שבמהלך הדיון התברר כי ההסכמה לא הייתה חד-משמעית. משרד האוצר הציג נתונים שלטענתו מעידים כי הצעת החוק תפיל נטל כבד על כלל הנהגים, בכך שתגדיל משמעותית את הסכום שהם משלמים מדי שנה לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבים. באוצר גם טענו כי ייקור הביטוח נדרש לאור רמת הסיכון הגבוהה של רוכבים, שמעורבים בתאונות בשיעור גבוה מחלקם בצי הרכב.

 

סגנית לממונה על שוק ההון והביטוח, לי דגן, הסבירה בדיון כי "למדינה אין מדיניות חד-ערכית, חד-משמעית או כל מדיניות לגבי שימוש ברכב דו-גלגלי. כולנו מכירים או יכולים לשער מה התועלות החברתיות שיכולות לצמוח מעידוד (רכב דו-גלגלי), אבל באותה נשימה גם אפשר להבין מה הבעיות והנזקים שנגרמים. גם אם המדינה תחליט לעודד רכב דו-גלגלי, ביטוח שמושת על שאר המבוטחים - זה לא האמצעי".

 

"עושה צדק בתיקון העיוות"

על-פי דו"ח שפרסם משרד האוצר בשנה שעברה, כל בעל מכונית שרכש ב-2009 ביטוח חובה בעלות של 2,000 שקל, שילם 1,904 שקלים לביטוח הרכב, ו-96 שקלים לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבי דו-גלגלי. מהנתונים שהציג היום משרד האוצר בוועדת הכלכלה, עולה כי הסכום המיועד לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבים ירד ב-2010 ב-21 שקל, וזאת כתוצאה מהנהגת הרפורמה. לי דגן מהאוצר אמנם הודתה כי תעריפי הביטוח של כלל הנהגים לא ירדו בשיעור תואם, אך טענה כי הרפורמה בביטוח הרוכבים מנעה למעשה ייקור של ביטוח החובה לנהגים.

 

מנגד, טוענים יוזמי הצעת החוק כי הסבסוד - הנקרא "מרכיב העמסה", ומכונה באוצר "מס אופנועים"  - מוצדק, ונועד לשרת מטרות חברתיות, סביבתיות ותחבורתיות. בדברי ההסבר של הצעת החוק, נכתב כי הסבסוד "עושה צדק בתיקון העיוות המובנה (בביטוח החובה, ש.ה), מכיוון שרוכבי אופנועים לסוגיהם חשופים יותר לפגיעת תשתית, ופגיעים יותר על-ידי כלי רכב אחרים".

 

ראוי גם לציין כי מעורבותם הגבוהה יחסית של רוכבי דו-גלגלי בתאונות בכלל ותאונות קטלניות בפרט, אינה מעידה על אשמה. חשוב לזכור כי אופנועים פגיעים יותר ממכוניות, ולכן חלק גדול מהתאונות שבהן מעורב כלי רכב דו-גלגלי מסתיימות בתוצאות קשות יחסית. בנוסף, על-פי נתונים שפרסמה בעבר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רוב התאונות בין מכוניות ואופנועים מתרחשות כתוצאה מטעות או עבירה של נהג המכונית.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזמת הצעת החוק, ח"כ פאינה קירשנבאום
צילום: עטא עוויסאת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים