הסינים ממש מתעקשים: כן לרכבות, לא למכוניות
קו הרכבת הסופר-מהיר בין שנגחאי לבייג'ינג בסין, גרר עמו לא מעט ביקורת במדינת הענק. מה שלא מפריע לממסד להתייצב מאחורי ההחלטה לפתח עוד ועוד את רשת הרכבות המקומית, גם על חשבון הרכב הפרטי
לסין יש הזדמנות לעצור את התלות במכונית? רשת הרכבות המהירות (HSR – High Speed Rail) בסין, חונכת בימים אלו את הקו החשוב בייג'ינג-שנגחאי, באורך כולל של 1,318 ק"מ. ה"China Car Times" מדווח כי קו הרכבת שעומד להיפתח בימים אלו לשימוש מסחרי, ספג עוד לפני שנפתח ביקורת נוקבת, אשר התמקדה במחירי הנסיעה הגבוהים. ובכל זאת, אין לאיש ספק כי פתיחת הקו המהיר מסמנת את המשך הפעילות הנמרצת בסין, להקטנת התלות ברכב פרטי.
פקקי התנועה בסין הפכו לבעיה חמורה בעיקר בערים הגדולות, והעתיד מבחינה זו אינו נראה ורוד. ההתפתחות המואצת בסין - גם של תעשיית הרכב המקומית - יחד עם העליה ברמת החיים, מאיימים להגדיל עוד ועוד את מספר כלי הרכב במדינה, עד לרמה דומה למערב. כיום, לשם השוואה, רמת המינוע בסין רחוקה שנות אור מזו של ארה"ב למשל.
עם אוכלוסיה גדולה פי 4, צמיחה ברמת המינוע מכמה עשרות מכוניות ל-1,000 תושבים למאות כנהוג במערב, יכולה להפוך לאסון אקולוגי וצירי תחבורה חסומים על בסיס של קבע. באתר המוטורי למשל, לא מבינים כלל מה השאלה - "רכבות מהירות הן יותר מהירות ממכוניות ויותר יעילות ממטוסים. מה טוב מכך?", שואלים באתר.
סין השקיעה סכום של 350 מיליארד דולרים ברשת הרכבות המהירות במדינה, הכוללת עד כה כ-5,500 ק"מ של מסילות ברזל חדשות לחלוטין, ו-8,000 וספות שעברו שדרוג. עד סוף העשור מתכננים הסינים להכפיל ויותר את רשת המסילות, לאורך כולל של כ-30 אלף ק"מ שיחברו בין 250 ערים.
הרכבת בין שנגחאי לבייג'ינג תנוע במהירות של 300 קמ"ש, ומתוכננת להגיע ל-350 קמ"ש בעתיד.