למה יש פחות הרוגי תאונות? אל תשאלו את השר
כאשר מבטל שר התחבורה, ישראל כץ, את חשיבות הרפואה המודרנית ובטיחות כלי הרכב, בהורדת מספר הרוגי התאונות לאורך השנים, הוא לא רק חוטא לאמת, אלא גם מטעה ומסכן את כולנו. הגיע הזמן שיבחן נתוני אמת - והנה הם לפניו
"שמעתי שאומרים: לא, אין פחות תאונות, פשוט הרפואה יותר משוכללת והרכב יותר בטוח. זה דברים לא רציניים". דברים אלה הושמעו לפני כשנה על-ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, בדיון שנערך במליאת הכנסת, עקב זינוק מדאיג במספר הרוגי תאונות הדרכים. באותו מעמד הסביר כץ כי לאורך השנים ניכרת ירידה קבועה במספר ההרוגים, והדף טענה כי רפואה מתקדמת וטכנולוגיה מודרנית, אחראים לחלק משמעותי של השיפור - ולא אכיפה או ענישה למשל.
עד כמה טעה והטעה השר את שומעיו ניתן היה ללמוד מנתונים שפורסמו לאחרונה, לפיהם שיעור התמותה של נפגעי תאונות שאושפזו ירד במהלך העשור האחרון ביותר מ-40%. המשמעות פשוטה ונטולת מניפולציות: מדי שנה ניצלים חייהם של עשרות נפגעי תאונות בזכות רפואה משוכללת יותר, פינוי מהיר יותר מזירת התאונה וכמובן - מכוניות בטוחות יותר ויותר.
נתונים אמת - סיכויי ההשרדות גבוהים כיום משמעותית (תצלום: ג'ורג' גינזברג)
אחוז אחד של הצלת חיים
יש סיבה טובה להניח כי דברי השר בפתיחת הכתבה, אינם מבוססים מדעית. לעומת זאת, נתוני המכון הלאומי לחקר הטראומה ("מכון גרטנר"), לא יכולים להותיר מקום לספק. בכל מדד רלוונטי נרשם בעשור האחרון שיפור משמעותי. החל משיעור תמותה של נפגעי תאונות בבתי החולים, דרך אחוז נפגעים קשה ואנוש, ועד ממוצע ימי אשפוז. בכולם נרשמה ירידה חדה, שמשמעותה אחת: נפגעי תאונות שבעבר היו נכנסים לסטטיסטיקת "הרוגים", ממשיכים כיום לחיות.
סוג נפגע | 2001-2007 | 2009 |
נהג | 2.1 | 1.6 |
נוסע | 2.3 | 1.3 |
אופנוע | 1.9 | 1.5 |
אופניים | 0.8 | 0.3 |
הולך רגל | 4.5 | 2.4 |
אחר | 1.7 | 0.6 |
* מקור: מכון גרטנר
קחו למשל את הנתון הדרמטי הבא: שיעור התמותה של נהגים שנפגעו בתאונות ואושפזו במרכזי טראומה ב-2001, עמד על 2.4%. בסוף העשור ירד שיעורם ל-1.6%. נשמע לכם מעט או זניח? סך הנפגעים בתאונות שאושפזו במרכזי טראומה עומד על אלפים רבים מדי שנה. אפילו ירידה של אחוז בודד, מתבטאת בעשרות נפגעים שחייהם ניצלו.
שיפור זה - כמו-גם בשיעורי תמותת נוסעים, הולכי רגל ורוכבי אופניים - מעיד עד כמה מופרך, שלא לומר מסוכן, הזלזול שהפגין שר התחבורה במערך הרפואי. אבל זה עדיין לא הכל.
המכוניות שומרות על הנוסעים
נתוני מכון גרטנר מלמדים גם כי הזלזול שהפגין השר בתרומה של כלי רכב בטוחים, מוטעה במקרה הטוב. שכן השר חייב לדעת כי כ-15% מהנהגים שנפגעו בתאונות ב-2009 סווגו כ"קשה" או "אנוש". במילים פשוטות, 150 נפגעים מכל 1,000 ספגו פגיעות קשות עד קטלניות בעקבות תאונת דרכים. בתחילת העשור היה הנתון גבוה מ-20%.
סוג נפגע | 2001-2007 | 2009 |
נהג | 19.1 | 15.3 |
נוסע | 19.6 | 16 |
אופנוע | 15.9 | 15.6 |
אופניים | 11.7 | 9.3 |
הולך רגל | 23.5 | 19.7 |
אחר | 17.5 | 10.2 |
ולמה מייחסים מומחים את השיפור המרשים? למספר גורמים, אך כנראה הבולט שבהם הוא שיפור דרמטי בבטיחות שמעניקים כלי הרכב - גם בגלל מבנה יעיל יותר בספיגת מכה, וגם תודות למערכות עזר פסיביות (למשל כריות אוויר) ואקטיביות (למשל בקרת יציבות). למעשה, אין כל עוררין על כך שהמכונית של היום יעילה הרבה יותר במניעת צרות עקב טעות נהג, וטובה משמעותית בהגנה עליו ועל נוסעיו "אם וכאשר".
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
בקרת יציבות | 8% | 15% | 27% | 53% | 77% | חובה |
* מקור: רשות המסים
השיפור ברמת הבטיחות של כלי הרכב, כמו הנתונים של מכון גרטנר, ניתנים להוכחה. סקירה שנתית של רשות המסים, מעידה כי מדי שנה גדל מספר המכוניות שמצוידות במערכות בטיחות מתקדמות. כך למשל, כל מכונית פרטית מחויבת כיום בהתקנת בקרת יציבות אלקטרונית, שיעילותה במניעת תאונות הוכחה בעשרות מחקרים בינלאומיים. לפני שש שנים בלבד, שיעור המכוניות החדשות שצוידו במערכת מצילת החיים היה רק 8%.
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
2 כ"א | 48% | 27% | 16% | 10% | 6% |
4 כ"א | 21% | 24% | 24% | 25% | 22% |
6 כ"א | 23% | 41% | 53% | 57% | 62% |
6+ כ"א | 1% | 2% | 4% | 6% | 9% |
כך גם לגבי כריות אוויר, שתרומתן בצמצום הפגיעה ביושבי המכונית. ב-2005, כמעט מחצית מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל צוידו בשתי כריות אוויר בלבד. ב-2009 כבר צוידו כ-70% מהמכוניות החדשות בשש כריות אוויר, או אף יותר. ואת התועלת של ציוד הבטיחות הזה, אפשר כאמור לראות גם בנתונים של מכון גרטנר.
"צריכים לדייק בעובדות"
באותו דיון במליאת הכנסת, שבו ביטל השר את תרומת בתי החולים והמכוניות לשיפור בבטיחות, הוסיף השר כי "צריך גם להבין, כי בסופו של דבר כדי למקד את הפעילות - גם של הנהגים שנוסעים ליד, גם של הציבור - צריכים לדייק בעובדות".
השר צודק כמובן, אך חוטא בעצמו באי-דיוק מסוכן. שכן מבחינת השר, האחראי היחידי והבלעדי לתאונה ותוצאותיה הוא האוחז בהגה, הרוכב והולך הרגל. טענה שכזו, לא רק שאינה מקובלת יותר בעולם, היא גם מסוכנת, שכן ההתמקדות באכיפה וענישה והזנחת שאר הגורמים, תביא את השר למצב עמו הוא מתמודד היום - עליה ניכרת במספר ההרוגים בתאונות, למרות צעדים דרקוניים כנגד נהגים סוררים.
למרבה הצער, שר שמבטל בקלות יתרה נתונים מאלפים ובעלי משמעות של חיים ומוות, אינו מתמודד עם הבעיה בדרך יעילה. שכן התעלמות מהעובדות לא רק שאינה מסייעת לצמצם את הקטל בכביש, היא אף מחמירה אותו. לידיעת השר.