פרשת שבוע כלכלית - הסיוע מהמערב מזיק
האינטרס הלאומי של מדינת ישראל הוא להפסיק לאלתר את הסיוע הכספי מארצות הברית. הפסקת הסיוע תיצור תמריץ חיובי לממשלה לקדם מדיניות כלכלית ראויה, תסייע להתפתחות של תעשיות מקומיות, תזרז אנשים רבים להיחלץ ממעגל העוני, ותגרום להאצת הצמיחה במשק
יחסי ישראל - האו"ם
ברכתו של בלעם מזכירה את האמירה 'או"ם שמום' המיוחסת לראש הממשלה לשעבר דוד בן גוריון, אשר העדיף לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל על אף הביקורת מארגון האומות המאוחדות. אמירה זאת מתארת בצורה הטובה ביותר את יחסי ישראל והאו"ם.
מימיו הראשונים ועד היום, האו"ם ומוסדותיו אחראיים לקבלת החלטות אנטי-ישראליות רבות, כמו החלטות 242, 338, 465 בעניין יהודה ושומרון, החלטה 3379 המגדירה את הציונות כצורה של גזענות ואפליה, וההחלטה נגד גדר ההפרדה.
למרות ההטיה הברורה של האו"ם נגד ישראל, רבים בישראל עדיין רואים באו"ם כארגון חשוב התורם לביטחון העולמי. אלא, שהמציאות היא אחרת לחלוטין. האו"ם הוא ארגון בעייתי המקדם אינטרסים שונים אשר לעיתים פוגעים בסדר הבינלאומי. האו"ם מעורבב בשערוריות רבות ברחבי העולם, ובכלל זה פרשיות שחיתות ושוחד. לדוגמא, השחיתות שנתגלתה בתוכנית הסעד לעירק "נפט תמורת מזון". בנוסף לאמור, וכפי שאסביר להלן, כספי סיוע החוץ המועברים למדינות שונות בעידוד האו"ם פוגעים באותן מדינות.
סיוע החוץ מזיק
דמביסה מויו, ד"ר בכלכלה, מסבירה בספרה Dead Aid כי סיוע חוץ לא רק שאינו מסייע לטפל בעוני ובשחיתות, אלא מגביר את שניהם. לדבריה, סיוע החוץ מגביר את התלות ומנציח תהליכי ממשל גרועים. כך היה באפריקה, וכך גם בשטחי הרשות הפלשתינית. הממשלים במדינות נתמכות, ובכלל זה ברשות הפלשתינית, אינם מעניקים את השירותים הנדרשים לתושבים ומרוששים אותם.
סיוע החוץ נובע לרוב ממניעים פוליטיים ונועד לקדם את האינטרסים הכלכליים של המדינות התורמות. המימון הבינלאומי מהווה פתרון קצר-טווח ומונע ממקבלי ההטבות ליטול אחריות על שינוי מצבם. בדומה ל"מלכודת העוני" הנגרם כתוצאה ממתן תמיכות בתוך המדינה לקבוצות מסוימות ופוגע בתמריצים לעבוד, סיוע החוץ פוגע במדינות נתמכות בכך שהוא מדכא פיתוח תעשיות ושירותים. כמו אנשים נתמכים, גם מדינות מתרגלות לסיוע הבינלאומי וכך מתפתחת תלות הפוגעת בפיתוח ובקידום הכלכלי של המדינות הנתמכות.
הסיוע האמריקאי לישראל
ארצות הברית מעבירה לישראל סיוע כספי באופן קבוע החל משנת 1947. בתחילה, הסיוע עמד על כ-100 מליון דולר בשנה, אך לאחר מלחמת יום כיפור, היקף הסיוע השנתי צמח לכ-2.5 מיליארד דולר, ומאוחר יותר ל-3 מיליארד דולר בשנה.
ניתן להעריך כי סך הסיוע הכספי עד היום, לרבות מענקים חד-פעמיים, אשר מדינת ישראל קיבלה מארצות הברית הוא יותר מ-100 מיליארד דולר. הבעיה היא שהסיוע המתקבל מארצות הברית פועל לרעתנו. בנוסף לטיעונים בפסקה הקודמת, האתנן מהממשל האמריקאי מזמין לחצים פוליטיים וכלכליים מארצות הברית, משפיע לרעה על הליך קבלת ההחלטות, וגורם לתלות הולכת וגדלה של ישראל בממשל האמריקאי.
הממשלה והפוליטיקאים בישראל תומכים בסיוע הכלכלי, שכן הכספים מאפשרים לשמר את המשטר הסוציאליסטי שהתפתח כאן. כך יוצא, שהמימון מארצות הברית מסייע לשמר ולטפח את משטרי הרווחה המזיקים הפוגעים בצמיחה הכלכלית ואינם מאפשרים לרבים להיחלץ ממעגל העוני.
למעשה, האינטרס הלאומי של מדינת ישראל הוא להפסיק לאלתר את הסיוע הכספי מארצות הברית. הפסקת הסיוע תיצור תמריץ חיובי לממשלה לקדם מדיניות כלכלית ראויה, תסייע להתפתחות של תעשיות מקומיות, תזרז אנשים רבים להיחלץ ממעגל העוני, ותגרום להאצת הצמיחה במשק.
ד"ר אבי נוב הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי ומנהל את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, כולל מאמרים וחדשות מיסוי: http://www.IsraelTaxLaw.com ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net