ביה"ס הפרטי: כמו עמנואל או אלטרנטיבה חיובית?
אנשי חינוך תומכים בעתירה לפסילת "חברותא", בית הספר הפרטי הראשון בארץ - ששכר הלימוד בו 35 אלף שקל לשנה. "יהיו בתי ספר לעשירים ולעניים", הם אומרים, אך אחרים מזכירים: "החינוך הממסדי חונק יצירתיות". ומה דעתכם?
- עדכונים שוטפים גם בעמוד הפייסבוק של ynet
"זו שערורייה שאין כדוגמתה", אמר מנכ"ל רשת אורט ישראל, צבי פלג. "אנחנו מחויבים לחזק את הפריפריה החברתית, הכלכלית, לחזק את המיעוטים, לחזק את החרדים. אסור ליצור חיץ כזה גדול בין אוכלוסייה בעלת יכולות כלכליות לבין יתר האוכלוסייה. המדינה בוודאי אינה צריכה לתת לזה יד ולממן את זה".
"חברותא", בית ספר פרטי לילדים בכיתות ז' עד י"ב, פועל בעמק חפר מזה כשנתיים ודורש שכר לימוד של כ-35 אלף שקלים בשנה. כיום לומדים בו 80 תלמידים, ובשנים הקרובות הוא צפוי להרחיב את פעילותו להיקף של מאות תלמידים.
עם הקמתו לפני שנתיים סרב משרד החינוך לאשר לו רישיון הפעלה, שפירושו מתן היתר להגשת בגרויות ומימון ממשלתי של כ-75% מהתקציב. אולם הנהלת בית הספר ערערה, וועדת הערר המפקחת על בתי הספר קיבלה את עמדתה. משרד החינוך ערער על ההחלטה למחוזי, אך גם שם נחל מפלה. שלשום פורסם ב-ynet כי שר החינוך מתכוון לעתור כעת לבית המשפט העליון.
"יביא לירידה באיכות ההוראה הציבורית"
"אני מאמינה בחינוך שוויוני לכל ילדי ישראל", אמרה נשיאת המכללה האקדמית להוראה "דוד ילין", ד"ר אנה רוסו. "המדינה חייבת לטפח את כלל הילדים בצורה שווה, ולא ליצור מצב של בתי ספר לעשירים ולעניים".
לדבריה, "ברגע שיפתחו בתי ספר פרטיים, אז באופן טבעי הם ימשכו אליהם את המורים והתלמידים המצטיינים, והתוצאה תהיה ירידה באיכות ההוראה הציבורית וצניחה ברמת התלמידים. בכל כיתה חשוב מאוד שיהיו תלמידים חזקים שיהוו אתגר לחבריהם, ואם תלמידים אלו יעזבו לטובת המערכות הפרטיות אז זו תהיה פגיעה קשה גם ביתר חבריהם לכיתה".
ימשוך מורים ותלמידים מצטיינים. בית ספר "חברותא" (צילום: עידו ארז)
ראש החוג לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים וחוקר הפרטת החינוך במכון ון-ליר, ד"ר ניר מיכאלי, אמר: "אני שמח שמשרד החינוך נעמד על רגליו האחוריות במאבק החשוב נגד הפרטת החינוך. לצערי, בעשור האחרון יש התערבות גדולה מדי של בתי המשפט, הנוטים להעדיף את זכות הבחירה של הפרט על פני זכות המדינה לעצב את מערכת החינוך כשוויונית ואוניברסאלית".
ד"ר מיכאלי הוסיף כי "כפי שבית המשפט פסל את ההפרדה הגזענית בעמנואל, כך יש לפסול את ההפרדה על רקע יכולות כלכליות ומצב סוציו–אקונימי שיוצרים בתי הספר הפרטיים".
"לאפשר קיום של שיטות הוראה שונות"
לעומתם, ראש החוג לחינוך במכללה האקדמית עמק יזרעאל, פרופסור אדיר כהן, דווקא תומך בקיום מערכת אלטרנטיבית פרטית. "ברור לגמרי שכל מוסד חינוכי חייב לשמור על שוויוניות כלכלית", אמר. "בהנחה שאכן, כפי שההנהלה טוענת, מתקבלים לבית הספר גם תלמידים שידם אינם משגת, בעזרת מלגות - הרי שמדובר באלטרנטיבה חיובית".
לדברי פרופסור כהן, "החינוך הממסדי חונק כל יצירתיות, וברגע שקמות מסגרות לימודים חלופיות, מטבען הן מאפשרות לתלמידים פתיחות ויצירתיות רבה יותר, שעשויה להוביל להישגים חינוכיים".
גם ד"ר בת חן וינהבר, מהמכללה האקדמית לחינוך בבית ברל, חושבת שיש לאפשר לבית הספר להמשיך ולהתקיים. "אני בעד לשמר את החינוך הציבורי", היא מסבירה, "אבל במקום להילחם בהפרטה דרך בתי המשפט, במשרד החינוך צריכים להבין שהחינוך השמרני אינו מקובל יותר על ההורים, שמוכנים לשלם כספים רבים עבור חינוך ילדיהם. על כן יש לפתוח את מערכת החינוך הציבורית ולאפשר קיומן של שיטות הוראות שונות ומגוונות".
מבית הספר "חברותא" נמסר בתגובה: "החלטת משרד החינוך לערער שוב על פסק הדין שניתן על-ידי כבוד השופטת שרה גדות, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי, מצערת. משרד החינוך מפנה משאבי ציבור למאבק מיותר בחוק ובמערכת בתי המשפט שפסקה לטובת 'חברותא'. בית הספר הוקם כדי לעסוק בחינוך ומצער שאנו נאלצים לעסוק במלחמות מיותרות".
אתם תומכים ביצירת אלטרנטיבות חדשות או סבורים שבתי ספר פרטיים יעמיקו את אי-השיוויון? הגיבו והצביעו