אל אל בצלאל? תצוגת הבוגרים
בתצוגת הבוגרים של מגמת אופנה ותכשיטנות בבצלאל היו פערים ניכרים בין המחלקות. יחד עם זאת, כמה מעצבים צעירים משכו את תשומת הלב כבעלי סיכוי להיות הדבר החם הבא. המלצתנו - בשנה הבאה להשקיע קצת יותר בהפקת האירוע, כי הפלטפורמה חשובה לא פחות מהדגמים
36 בוגרים טריים של מחלקת הצורפות והאופנה באקדמיה לאומנות ועיצוב "בצלאל" הציגו אמש את קולקציות הגמר שלהם בתחומי הלבוש, התכשיטים, האביזרים והחפצים.
כמה דברים בלטו השנה בתצוגה: האחד, הבחירה להשתמש בתצוגה באנשים "רגילים" כדוגמנים ודוגמניות ולא בדוגמנים מקצועיים, מה שמעלה שאלות ערכיות כמו מה יותר חשוב - כיצד יושב הבגד על הדוגמנית (כש"לצערנו" בגדים יושבים יותר טוב על דוגמניות גבוהות ורזות), או החיבור למציאות ו/או לקונספט?
הדבר השני הוא ההסכמה בין עיתונאי האופנה שהגיעו לסקר את האירוע, כי קולקציות בגדי הגברים השנה עלו באיכותן על אלה של הנשים, והציגה שילוב נכון בין החדשנות והקונספט לבין החיבור למציאות וללבישות, מבלי ליפול לתהומות המפתים של התיאטרליות שמאפיינים בדרך כלל את התצוגות של בוגרי בצלאל.
"מעודדים ראש פתוח בקרב הסטודנטים" דורון אשכנזי, מעצב אופנה ומורה בבצלאל
"מדובר בעבודה של ארבע שנים שבאה לידי ביטוי ברמת הביצוע", אמר לנו מעצב האופנה דורון אשכנזי שמלמד בבצלאל. "תחום הפאשן היה מוזנח בעבר והשנה זו פעם ראשונה שרואים לבוש.
יש פה מחזור של אנשים מוכשרים ויש להם מה לתרום לעולם האופנה". כששאלנו את אשכנזי מה לדעתו ההבדל העיקרי בין בוגרי מחלקת האופנה של בצלאל לבין אלו של שנקר (שהציגו בשבוע שעבר), ענה אשכנזי שבעיניו העובדה שהסטודנטים הירושלמים פחות מחוברים לביצת האופנה או חיים בתוך עולם האופנה בתור סטודנטים, מהווה יתרון גדול ושומר על הראש שלהם פתוח.
"לבחון מחדש את המושג אופנה" עינת לידר, ראש המחלקה לצורפות ואופנה
עינת לידר, ראש המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, גורסת כי יש בתי ספר שמכשירים על מנת להיכנס לתעשייה ולתחום ויש בתי ספר שמדברים על חשיבה, למידה ובחינה מחדש של דברים. על הביקורת כי מחלקת האופנה בבצלאל יותר אוונגרדית ופחות אופנתית ענתה לידר שאופנה זו מילה שצריך לחשוב עליה מחדש. "צריך לחשוב על אופנה בתור דבר אחר. יש מקומות שבהם אפשר ללמוד ויש מקום שבו צריך לדעת לחשוב ולהתקדם קדימה ולזה אין תחליף".
קונספט מעניין או חדשני הוצג בכמה פרויקטים שאהבנו:
הראשון שייך לנגה אברמן שייצרה עבורנו הנשים המכורות לאופנה ולמראה המרזה - ערכה לגמילה מנעלי עקב! הכוללת ארבעה גבהים שונים, כשבכל חודש יורדים בשני סנטימטרים. "נשים צריכות לרדת בהדרגה מנעלי עקב, גם בריאותית וגם מנטלית", טוענת אברמן.
מרוות חכרוש מנסה בקולקציה שלה להעביר מסרים על נשים ומהפיכות, בהשראת אמא שלה, האשה הערבייה הראשונה בכפר דיר אל אסד שהעזה ללבוש מכנסים. ארגונים למען בעלי חיים ישמחו פחות מכיוון שהקולקציה עשויה מעורות גמל, חזיר ובקר, אולם הארגונים הפמיניסטיים יאהבו, כמוני, את המסר ש"נשים צריכות לעשות את הצעד ולשנות דפוסים קיימים ומקובעים בחברה".
לולו פיינסילבר יצרה קולקציית תכשיטים לגידמים ופצועי מלחמה מתוך רצון להעלות למודעות הציבורית את הנושא. "חשוב לי לשבור את המחסום שיש לאנשים. אני רוצה שהם שיוכלו לדבר על הגוף ביותר חופשיות".
לשרון גולן יש פטיש לנעליים ולתכשיטים ולכן יצרה סוג של פנטזיה לנשים שרוצות לגוון מבלי לייצר חור בארנק - נעל מודולרית המורכבת מ-16 חלקים שמעניקים 256 אופציות שונות למראה. כן, זה מגיע עם תוכנת מחשב שמאפשרת לבנות על המסך את הנעל אותה נרצה להרכיב באותו יום. "אני חושבת שהכי נכון ליצור את הכל באופן מודולרי. זה גורם לנו לקנות פחות אבל איכותי יותר. זו הדרך לעתיד".
עוד כתבות בלאשה
דרושה: מלכת יופי. גיוס המתמודדות החל
חצאיות או לא להיות - הטרנדים החמיםלכתוב כל הדרך אל הבנק - הבלוגרית סאלי וויטל