שתף קטע נבחר

 

מחאה ברשת: בן 17 מבת-ים ינצח את הרפורמה?

מאות כבר חתמו בפייסבוק על העצומה שפתח הנער אלירן לנדסמן נגד ביטול קו 46. "נמאס לנו לקחת שני אוטובוסים, להידחף ולשמוע צעקות מהבוס בגלל איחורים", כתב אחד מהם

אלירן לנדסמן מבת-ים, עוד לא בן 18, רק חיכה לסיים את לימודיו ולצאת לחופש הגדול. אבל במקום לבלות, הוא מצא את עצמו מוביל מאבק נגד הרפורמה בתחבורה הציבורית וביטול קו 46 מבת-ים לתל-אביב, שהרחיק את תושבי בת-ים מהעיר הגדולה ואת תושבי יפו מקופת חולים כללית שבקניון בת-ים.

 

 

קבוצת הפייסבוק שפתח לפני כשבוע נקראת "נגד ביטול קו 46 - המחאה הגדולה של בת-ים", ואפילו הוא הופתע מהמהירות שבה צבר המאבק תאוצה. יותר מאלף איש כבר הצטרפו לשורות המחאה, והם מביעים את תמיכתם בדף הפייסבוק של המאבק.


"מי שעשה את הרפורמה כנראה לא נוסע באוטובוס" (צילום: ירון ברנר)

 

"לא הבנתי ואני לא מבין איך אפשר לעשות צעד כזה ולבטל את הקו", אמר לנדסמן בשיחה עם ynet. "הייתי חייב לעשות משהו, כי מדובר על עיר שלמה, צעירים, ילדים, זקנים ונכים, שסופגים פה מכה קשה".

 

"פשוט חירשים לכאב"

ילנה, אחת ממאות המגיבים בדף, כתבה: "כל הכבוד על המאבק וכל כך שאתם לא מרימים ידיים! ישר כוח! רק ככה מצליחים במדינה הזאת, במציאות הזאת. כוח ובלגן. שיחזירו כבר את 46. איפה הייעול ברפורמה הזאת? האנשים שעשו את הרפורמה כנראה אף פעם לא נסעו באוטובוסים".

 

חברת קבוצה אחרת, אלפסה, כתבה: "נמאס לי ללכת ברגל". חבר בשם גל תהה "איזה אוטובוס לעזאזל מגיע לקניון במקום 46".

 

אור פנה ישירות אל שר התחבורה מעל דף הקבוצה והזמין אותו: "בקר בעירנו בת-ים ותנסה ללכת חצי שעה ברגל עד לתחנה שבחרתם עבורנו, משם לקחת שני אוטובוסים ולהידחף בין האנשים שלא משאירים מקומות ישיבה, ולשמוע צעקות מהמנהל למה איחרנו לעבודה. בושה לחוסר ההתחשבות שלך, לא מספיק לכם יותר מאלף פניות, התושבים זועקים שתחזירו לנו את קו 46 ואתם נשארים פשוט חירשים לכאב".


"חייבים להחזיר את הקו לאלתר". המחאה בפייסבוק (צילומסך)

 

"יש הרבה מאוד מגיבים, כל העצומות בנושא מפנות אל הקבוצה וכולם מפרגנים ותומכים", מספר לנדסמן. הוא בעצמו היה נוסע דרך קבע בקו לבית הספר ולבית סבו וסבתו. לדבריו, התמיכה הגדולה שהקבוצה זוכה לה מגיעה בשל העובדה שביטול הקו פוגע בכל אחד ואחת בבת ים. "גם במי שלא נוסע בתחבורה ציבורית זה פוגע - בילדים שלו, בסבתא שלו, או בקרוב הנכה שלו שצריך להגיע לקופת חולים. זה קו בלי תחליף".

 

"ביטול לא הגיוני"

מה כן מציעה הרפורמה? "יש חלופה של שני אוטובוסים, אבל לא רק שמדובר בשני אוטובוסים שצריך להחליף, אלא שהתדירות שלהם מאוד נמוכה לעומת קו 46, שהיה מגיע כל 5-10 דקות", מסביר לנדסמן.

 

הוא מבהיר כי למעשה, אין היום קו ישיר מבת-ים לתחנה המרכזית בתל-אביב. "זה לא הגיוני שבעיר שסמוכה לתל-אביב לא

יהיה קו כזה", הוא אומר. "בת-ים, כמו חולון, היא חלק בלתי נפרד מתל-אביב. אנחנו עושים שם הכל".

 

רבים מהמוחים זועמים גם על כך שהקו, שהיה חותך את בת-ים לאורכה ולרוחבה, לא קיים עוד. "זה הקו היחיד מהטיילת לקניון, לדוגמה", מסביר לנדסמן. "ילדים בחופש מבלים רק בטיילת, קו 46 היה לוקח אותם לכל רחבי העיר, מקסימום דקה מהבית. היום בכל פרוצדורה אתה זקוק לשני אוטובוסים, בשעות הלילה התדירות נמוכה יותר וכך גם ההמתנה כפולה, ומה על הילדים והילדות הקטנים?".

 

לדבריו, גם התומכים ברפורמה, מבינים את חשיבות הקו. "זה מאבק של עיר שלמה", הוא מדגיש. בקבוצת הפייסבוק שפתח מוצגים המקומות בהם עבר הקו - שישה בתי ספר תיכונים וחטיבות ביניים, ארבעה בתי ספר ביפו, שלוש קופות חולים, מרכז רפואי, קניון. "זה קו מרכזי בחיי הלילה, שעובר דרך רוב שכונות העיר. איך הגיוני שקו כזה יבוטל בלי חלופה ראויה? אני לא מכיר עיר שהייתה מסכימה לזה".

 

משרד התחבורה: נבצע שינויים במידת הצורך

במשרד התחבורה הבהירו כי התלונות עשויות להוביל לשינויים ברפורמה: "המערכת החדשה בתחבורה הציבורית בגוש דן מציעה לתושבי בת-ים קישור משופר ותדיר לאזורים רבים יותר במטרופולין תל אביב. נציגי משרד התחבורה נפגשו עם נציגי הרשויות המקומיות, בהן עיריית בת-ים, ושמעו את בקשותיהם. המשרד יבחן את כל הבקשות ויבצע שינויים במידת הצורך לאחר שהמערכת תוטמע במלואה"

 

"הפעימה השנייה ברפורמה החלה לפעול לפני מספר ימים בלבד וכבר חלק גדול מהנוסעים בקווים החדשים והמשופרים נהנים מהיתרונות שהמערכת החדשה מציעה להם", אמרו במשרד התחבורה. אנו משוכנעים כי לאחר שהנוסעים יתרגלו לשינויים שבוצעו בגוש דן, רבים מהם ינצלו את האפשרויות החדשות שמערכת התחבורה הציבורית מציעה להם ויעדיפו אותה על פני הרכב הפרטי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלירן לנדסמן. יזם את המאבק
צילום: יפית מאמיה
קבוצת המחאה
"צעד לא מובן"
צילום: עופר עמרם
מומלצים