לשמועם בלבד: הכוכבים הגדולים נוהרים אל הרדיו
מה משותף לנינט, אריק אלפר, מאור כהן, לירון ויצמן ורותם סלע? את כולם אתם מכירים, נכון. אבל לכל אלה יש גם תוכניות רדיו. אז מה יש לכוכבים לחפש דווקא מאחורי המיקרופון? רותם סלע: "ברדיו אני יכולה להיות לגמרי אני"
זה נשמע כבר כמו טרנד של ממש. אחרי נינט טייב, המגישה מדי שבוע את תוכניתה האישית "פנדו נג'נה" ב-88fm, אריק אלפר המגיש תוכנית בנושאי בריאות ברדיו תל-אביב, רותם סלע, לירון ויצמן וטאלנטים רבים אחרים, נדמה כי הכוכבים הגדולים בוחרים להרחיב את החשיפה לה הם זוכים - דווקא ברדיו.
רותם סלע ולירון ויצמן. משדרות בלי איפור (צילום: אבישי אקהויז)
נכון, הדבר האחרון שהטאלנטים האלה זקוקים לו הן עוד חמש דקות של חשיפה, או שעה שבועית פה ושם, אבל בכל זאת הם בוחרים להתיישב בקצה המיקרפון, להגג את שעל לבם, להשמיע את המוזיקה שהם אוהבים וגם ליצור לעצמם קהל קצת אחר, כזה שלא תראו אותו רודף אחריהם ברחוב ומבקש "רק תתקשר שניה ותגיד שלום לבן של אחותי, הוא מת עליך".
מחר (ג') יצטרף לרשימה הזו, שכוללת כוכבים גדולים כדוגמת ערן צור ודנה ברגר בתחנות הרדיו השונות ואת שרון כידון בתוכנית אישית, כוכב פריים טיים נוסף: מאור כהן שיעלה תוכנית שבועית בשם "נחשי האיזמרגד" ב-88fm, שם ישמיע מוזיקה אותה הוא יערוך.
רותם סלע: "מדיום משוחרר ואישי"
הרווח לתחנות הרדיו ברור לכל. שימוש בשמות טאלנטים מובלים מסייע לאחוזי האזנה. אבל מה הרווח של השדרנים הכוכבים? הרי מן הידועות שהמשכורת ברדיו שוות ערך לדקת עבודה טלוויזיונית, פחות או יותר; החשיפה היא מינורית אפילו ביחס לערוץ 1 ולרוב שעות השידור בהן הם משובצים - אינן דווקא המואזנות ביותר.
"יש לי הזדמנות לדבר במשך שעתיים עם החברה הכי טובה שלי על הכל", מסבירה לירון ויצמן, שמגישה עם רותם סלע בכל חמישי את תוכניתן המשותפת ברדיו תל-אביב. "לא עושים את זה בשביל הכסף ולא בשביל החשיפה. זה פשוט כיף גדול. אני מגיעה לאולפן טבעית, בלי איפור, מדברת על מה שבא לי, זה הכי אמיתי שיש".
הקולגה שלה לתוכנית, רותם סלע, מוסיפה: "זה לא דמות טלוויזיונית או דוגמנית על סט. ברדיו אני יכולה להיות אני, לגמרי, להגיד כל מה שאני חושבת. אנחנו בונות ליין אפ, עורכות את המוזיקה, מחליטות את מי לראיין ומה לקדם. זה הרבה יותר משוחרר ואישי. זו פשוט התוכנית שלנו".
גם נינט, כפי שסיפרה בביקור שערכנו באולפנה, סיפרה לנו כי מי שמרים טלפון לתחנת הרדיו ומבקש שיר, מעיר או סתם רוצה לפרגן - מופתע מאוד כאשר היא זו שמשיבה לשיחות. אגב, גם גינוני הכוכבות האופייניים לאנשי טלוויזיה וסטארים מקומיים באופן כללי, בהם רכבי ההסעה המביאים את הטאלנט ממקום למקום - נשכחים כאן. טייב, כמו גם ויצמן וסלע ומאור כהן בקול ישראל - מגיעים אל תחנת הרדיו ברכביהם הפרטיים.
אלפר: "סיפוק אדיר מהאינטראקציה הישירה"
"בראש ובראשונה אני עושה את זה כי זה כיף לי", מספר אריק אלפר. "אני באמת אוהב לשבת באולפן. אני גם הטכנאי של עצמי, עובד עם הכפתורים, מכניס את המוזיקה, מעלה פרסומות. יש לי את הבמה של הטלוויזיה, אבל ברדיו יש לי קשר ישיר עם המאזינים".
"אני מדבר על הגנה מקרני השמש ואז עולה מאזין, שואל אותי שאלות ומקבל תשובות. יש פה אינטרקציה ישירה, הפידבקים ניתנים במקום, מה שאין בטלוויזיה. זה דיאלוג אישי ואינטימי - גם אם הוא דל רייטינג יחסית. זה נותן לי תחושה של סיפוק אדיר".
"ברדיו מה שאתה אומר זה מה שיוצא"
פעם התופעה היתה הפוכה. שי ודרור, ארז ואברי, גבי גזית, טל ואביעד - כולם זכו לקריירה טלוויזיונית ענפה בעקבות ההצלחה הרדיופונית. היום, ההצלחה הויזואלית - במדיום החזק מבין השניים, מובילה אותם לחפש את הנישה השקטה והפחות מיינסטרימית, ברדיו.
"רדיו תמיד היה אטרקטיבי, אבל היום החשיפה הגדולה מגיעה קודם כל מהטלוויזיה ולכן טבעי שמי שנחשף עד לשד עצמותיו יחפש פינה שקטה יותר", מספר בכיר בתחום ומוסיף: "אל תשכח גם שבטלוויזיה אתה לא יכול לעשות ולהגיד כל מה שאתה רוצה.
ברדיו אתה יכול למצוא לעצמך משבצת נישתית שרק מי שבאמת אוהב אותך ומעריך אותך - יוכל להאזין לך".
שדר טלוויזיה ורדיו ידוע, שבחר שלא להתראיין בשמו, מרחיב עוד בנושא. "ככתב, עורכים לך את הכתבות, וכך גם בטלוויזיה. בסופו של דבר אתה לא תמיד אומר כל מה שאתה באמת רוצה. ברדיו, מה שאתה אומר ועושה - זה מה שיוצא. יותר מזה: אני יכול להגיד המון דברים בטלוויזיה, אבל אם אני לא מאופר או לבוש כמו שצריך - רק על זה ידברו, רק לזה ישימו לב. ברדיו זה בדיוק הפוך. המסר שלך הוא זה שעובר החוצה, ורק הוא".