שקועה בחובות, אבל צפה: ה"ריו" תוצע למכירה
כונס הנכסים: "כל יום שהאונייה עומדת עולה לנו כ30- אלף דולר". 300 אנשי הצוות הזרים יקבלו 200 דולר כל אחד ויוטסו לארצותיהם, כפי שפורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"
אוניית הקרוזים "ריו," שבית הדין לספנות בחיפה מינה לה כונסי נכסים , תוצע למכירה. המחיר הצפוי - כ-8 מיליון דולר. 300 אנשי הצוות הזרים של האונייה יקבלו כרטיסי טיסה ודמי כיס בסך 200 דולר ויוטסו לארצותיהם, אך לא יקבלו בשלב זה את שכרם, עד לאחר מכירתה על ידי הכונסים שמונו לה, עורכי הדין אילן אורלי וערן שלח.
>> הכל אני יכול: טיולים, בילויים ואטרקציות בחופש הגדול
עו"ד אורלי אמר ל"ממון" כי על האונייה, שהופעלה על ידי חברת כספי הפלגות, רובצים חובות כבדים. לדבריו, עלות החובות לעובדים, כולל הטסתם לארצותיהם, נאמדת בכ700- אלף דולר. לסכום זה נוספים עוד מאות אלפי שקלים חובות שצברה האונייה, ובכלל זה מעל 200 אלף שקל שלא שולמו לחברת האבטחה, ועוד כספים שלא שולמו לספקים אחרים.
"כל יום שהאונייה עומדת עולה לנו כ30- אלף דולר לאחזקה, וזו הוצאה בלתי אפשרית שלאיש אין דרך לכסות אותה," אמר עו"ד אורלי. "באמצעות בעל המשכנתא על האונייה, שהגיש את הבקשה לכינוס הנכסים, הצלחנו לארגן כסף כדי לרכוש כרטיסי טיסה לעובדים הזרים. נצייד אותם ב200- דולר דמי כיס, ונבטיח שנשלח להם את שכרם לאחר שנצליח למכור את האונייה."
העובדים: נגמרו החלב והאורז
מבין 320 אנשי הצוות באונייה, כ20- ישראלים, 66 הודים, 63 אוקראינים, 57 פיליפינים, 35 מצרים, וכן יש יוונים, רומנים, גרוזינים, רוסים, טורקים ואחרים. ככל הידוע, הם אינם מעוניינים לעזוב מחשש שלעולם לא יקבלו את שכרם. כמה מהם אמרו אתמול ל"ממון" כי באונייה נגמרו כל מוצרי המזון הבסיסיים. "נגמר החלב ונגמר האורז ונגמרים עוד מוצרים," אמרו.
לדברי עובדים באונייה, בניגוד לטענות בעלי חברת כספי הפלגות, דורון שוסטר, שטען כי האונייה לא הפליגה בשל תקלות בגנרטור, הגנרטור תוקן כבר ב20- ביוני והאונייה לא הפליגה משום שבעליה לא שילם כסף עבור הדלק. לדבריהם, זאת גם הסיבה שחברת האבטחה של האונייה, חברת יהלום, עזבה את האונייה, ושהחברה היוונית שהחזיקה באישורי הבטיחות והתחזוקה משכה ידיה והפסיקה לשרת את האונייה.
לדברי העובדים, ב4- ביולי נגמר הדלק באונייה וכל המערכות כבו. "נשארנו בלי חשמל, בלי מים,
בלי אוכל ובלי מזגנים למשך יממה. דלק שקיבלנו מכונס הנכסים הולך ואוזל, ועכשיו אנחנו לא מפעילים מזגנים כדי לחסוך בדלק, כדי שיתאפשרו לנו תנאי מחיה כלשהם. אנחנו נמצאים כאן ללא תנאים אנושיים בסיסיים ועם אוכל שהולך ואוזל, אבל אנחנו לא רוצים לעזוב בלי הכסף."
ריו החלה את עונת השיט שלה במאי, לאחר שההפלגה הראשונה בוטלה בשל בעיות במערכת המיזוג. היא הספיקה לבצע מספר הפלגות, ונכנסה לטיפול בנמל אשדוד ב19- ביוני, ומאז בוטלו כל ההפלגות שלה. שוסטר טען פעם אחר פעם כי שילם את כל חובות האונייה וכי היא תצא להפלגה בקרוב, אך לא עמד בהבטחותיו. ב30- ביוני הוצא לאונייה צו עיכוב משום שפג תוקף כל הרישיונות שלה, ולאחר מכן מונו לה כונסי נכסים.
שוסטר אמר אתמול כי בכל מה שקשור למצב העובדים והאונייה יש לפנות לכונס הנכסים.