תיבה ידנית? למבורגיני נגד, פורשה (מאד) בעד
לא תאמינו, אבל מנהל מחלקת הפיתוח בלמבורגיני הודה כי רק אחוז זניח מלקוחות החברה, מבקש עדיין תיבת הילוכים ידנית. לכן, כך הוא מבטיח, תחדל החברה בקרוב להציע אפילו אופציה כזו. בפורשה חושבים אחרת, וה-911 החדשה תעשה שימוש בתיבת 7 הילוכים ידנית לחלוטין. מי צודק?
נאמני תיבת ההילוכים הידנית, שטענו - ועדיין טוענים - כי תיבה אחרת אינה ראויה למכוניות ספורט, מוזמנים להקשיב. יצרנית מכוניות העל האיטלקית למבורגיני, שאיש אינו יכול להאשים בחוסר ספורטיביות מוטורית, עשויה להפסיק ולשווק את דגמיה הקיצוניים עם תיבה ידנית. בעתיד הלא רחוק, כך לפחות מצוטט כאומר מנהל מחלקת השיווק והפיתוח של החברה, מאוריציו רג'יאני, ניתן יהיה לרכוש למבורגיני רק עם תיבה רובוטית המופעלת באמצעות מנופים מאחורי ההגה, ובה לא ידרש הנהג להפעיל מצמד, או להוריד את הידיים לצורך תפעול התיבה. כך מתפרסם באתר הרכב האמריקני מוטור-טרנד.
זמנים חדשים בלמבורגיני: אוונטדור - עם גיר אוטומטי בלבד? תצלום: הלל פוסק)
רג'יאני הסביר לכתב המגזין כי תיבת הילוכים ידנית מהווה לא פחות ולא יותר (בתרגום חופשי) "נקודת חולשה בשרשרת הפקודות האלקטרוניות, שמעבירה באופן הרמוני את הכוח מהמנוע אל הגלגלים". הדרך היחידה לדבריו בה למבורגיני יכולה להבטיח נסיעה עירונית חלקה מחד, ונסיעה מהירה ואגרסיבית מאידך בכבישים מתאימים (או מסלול), היא שכל המערכות יתקשרו באופן אופטימלי. "כדי להשיג זאת, אתה לא יכול לסמוך על נהג שיעביר הילוכים באופן חלק", כך הוסיף ואמר. לדבריו, מחליפת הגייארדו שתושק ב-2012 עם תיבת הילוכים אוטומטית (רובוטית) בלבד, תאפשר את התמהיל הזה ללא כל בעיה.
לטענת רג'יאני, רק 1-2% מלקוחות החברה, העומדים על כ-1,300 בשנה (2010), מעוניינים בתיבה ידנית באחד משני הדגמים שהיצרנית משווקת כיום. המשמעות היא כי לא יותר מכ-20 רוכשי למבורגיני כיום, מעדיפים את מפלצת המהירות האקזוטית שלהם, עם תיבת הילוכים במרכז הקונסולה, ודוושת שמאל הדורשת תחושה ברגל המפעילה.
מנגד, פורשה הגרמנית, עם תדמית פחות אקזוטית אך יכולת ספורטיבית לא פחות ונתוני מכירות של שש ספרות, מאמינה מאד בתיבה הידנית. לפי דיווח שהופיע באוטובילד הגרמני רב ההשפעה והעשיר במקורות אמינים, ה-911 הבאה (שתזכה לסימון 991 אגב), תציע גיר ידנית חדש עם שבעה יחסי העברה קדמיים. ההערכה היא כי מדובר בצעד בו נוקטת החברה לטובת שיפור נתוני צריכת דלק ופליטת מזהמים בכל דגמי החברה, פועל יוצא של יעדים עתידיים שהוצבו בפני יצרניות רכב.
אלא שהתיבה הזו, גם גורסים מקורות נוספים בתקשורת הגרמנית, לא תהיה רק עוד "תיבה עם יחס העברה ארוך במיוחד". לטענת מקורבים לפרויקט, אשר יראה אור תוך חודשים ספורים, התיבה החדשה תציע גם מצב "זינוק בהאצה מרבית", אשר היה שמור עד עתה לתיבות רובוטיות. במצב זה תוגבל השפעת תזמון החלפת ההילוך של הנהג, כמו-גם רגישותו להפעלת המצמד. איך זה יעבוד? אף אחד לא יכול לומר בינתיים.