אפקט הקוטג': מחאה נגד מחירי הסמס בפייסבוק
אירוע בפייסבוק מנסה לגרום להורדת מחירי הסמס. האם הוא יעשה בלגן כמו מחאת הקוטג', או ילך בדרך כל בשר כמו נסיונות מקוונים קודמים להילחם בענקיות הסלולר?
<< חיפוש התמונות נגד בחורות האילוסטרציה
"לא נמאס לכם להוציא מאות שקלים על חבילות דקות וסמס במחירים מופקעים לחלוטין? עשינו את זה עם מחירי הקוטג...' ואפשר לעשות את זה עם מחירי השיחות וסמסים המנופחים!!" כך נכתב באירוע בפייסבוק שקורא לא לשלוח הודעות סמס במשך שלושה שבועות, עד שחברות הסלולר יורידו מחירים.
מחאת הקוטג' שהחלה כאירוע בפייסבוק ונחשפה ב-ynet הצליחה להביא לשינוי אמיתי, בעקבות העיסוק התקשורתי, או רק נתנה פתרון זמני שהשתיק את המוחים - שאלה שההסטוריה הקרובה תתן עליה את הדעת. כך או אחרת, המחאה עוררה עניין ויצרה ככל הנראה טעם של עוד.
נעשו בעבר נסיונות מקוונים להילחם בחברות הסלולר והתקשורת. מחאה שמדי פעם צצה בתיבות המייל של גולשים ישראלים קוראת לא להשתמש בסלולר פעם בחודש - ב-1.1. ב-2.2., וכן הלאה. באירוע הנ"ל רק 83 חברים הביעו את הסכמתם להשתתף במחאה, ויותר מ-1,500 אחרים אפילו לא הגיבו. אם כי יתכן ש"אפקט הקוטג'" יגרום להצטרפות למחאה או ליוזמה למחאות נוספות כאלה.
אז על מה מוחים?
המחאה התעוררה בקבות פרסום דו"ח של ה-OECD על מחירי תעריפי הסלולר בעולם, שמציב את ישראל במקום גבוה במחירי סמסים. בפרמטר ספציפי ולפי מדידה מסויימת של חבילה של 400 סמסים - ישראל היא אפילו היקרה בעולם. 65 דולרים לחבילה הזאת (לעומת 16 דולר בארצות הברית). ה-OECD הוא ארגון כלכלי עולמי, שסוקר תחומים שונים ב-34 המדינות שחברות בו. בחודש יוני התפרסם דו"ח שלו לפיו בפרמרט מסויים, ישראל היא המדינה שבה משלוח סמס הוא היקר ביותר.
ישראל יקרה (מצד שמאל)
כמה בדיוק עולה סמס בעולם? התשובה לשאלה הזו מסובכת ולא חד משמעית. סמסים נמכרים לפעמים בחבילות, ביחד עם דקות שיחה, בתוכנית עם החזר על המכשיר שרכשתם, בהתאם לצריכה, בהתאם ליעדים (תוכניות משפחתיות, למשל) ועוד. אין מחיר קבוע לסמס בודד, כפי שאפשר להיכנס למרכול ולקנות גביע קוטג' בודד ולדעת כמה הוא עולה. במדינות אחרות בעולם, משלמים גם על סמסים נכנסים ולא רק על שליחת הודעות - דבר שלא נהוג בישראל. אם התבלבלתם מחבילות שונות שהציעה לכם חברה סלולרית אחת - חשבו כמה מורכבת היא השוואה של עשרות או מאות חברות סלולר ב-34 מדינות.
הנתונים שה-OECD אסף ופירסם נכונים לחודש אוגוסט. מדובר בשוק דינמי ותחרותי מאוד, אך הדו"ח הוא הנתון המקיף ביותר שקיים, ונותן סדר גודל על המחירים. מחירי ההודעות על פי בדיקה של אתר כמהזה, נעים סביב 60 אגורות להודעה, כאשר אפשר להוזיל את המחיר ברכישה של חבילות או הצטרפות לתוכניות שונות.
לא חייבים אבל שולחים
על אף שיש חלופות רבות בטלפונים סלולרים בדמות מייל ואפליקציות שונות, הסמס המיושן הוא עדיין אמצעי תקשורת פופולרי. על פי ליאת נחום מכמהזה, מנתונים שהאתר קיבל מחברות הסלולר כמות הודעות ממוצעת לכל אחג עומדת על בין 50-70 הודעות בחודש. חשוב לזכור, אומרים בכמהזה, כי הממוצע אינו משקף את הדפוס של כל לקוח ולקוח כיוון שהוא מכמת בתוכו גם את הקיצון (מסמסים כבדים או מסמסים מעט). חיילים וסטודנטים, למשל, שולחים פי שניים הודעות מלקוח פרטי רגיל.
תוכנות שונות שמתאימות לסמארטפונים כמו האייפון והגלקסי אס, אבל גם למכשירים פשוטים יותר כמו הנוקיה E52 מאפשרות לשלוח הודעות בזול או יותר, ולעתים בחינם.
מתיחת פנים ביוטיוב: התוכן במרכז >>