ה"קרוז" של עובדי ריו: לנים בסיפון, מחכים לכסף
למעלה מ-300 עובדי אוניית הקרוזים, שנמצאת תחת כינוס נכסים ועומדת בנמל אשדוד, מתמודדים עם מחסור במזון ובחשמל, אך מסרבים לעזוב את המקום עד שיקבלו את שכרם. תמונות המתארות את תנאי המחייה הקשים שלהם הועלו לדף פייסבוק, שהוסר לבסוף. צפו בצילומים שלא רוצים שתראו
אוניית הקרוזים "ריו", שמונה לה כונס נכסים, עומדת מה-19 ביוני בנמל אשדוד כשעובדיה נמצאים עליה, ישנים על סיפונה ובחדריה. מדובר בצוות של כ-320 איש הכולל כ-20 ישראלים, 57 פיליפינים, 35 מצרים, 66 הודים, 63 אוקראינים, 16 יוונים, 15 רומנים, וכן עובדים גיאורגים, טורקים ורוסים. על האונייה, שהופעלה על ידי חברת כספי הפלגות, רובצים חובות כבדים, והעובדים שוהים במקום עד לקבלת הכספים המגיעים להם.
בעמוד הפייסבוק של הקבוצה התפרסמו תמונות בהן ניתן לראות את העובדים ישנים באזור קשירת החבלים ועל סיפון האונייה, וכן נכתבו בו הודעות המתארות את מצבם הקשה של העובדים המושבתים. עמוד הפייסבוק נסגר אחר הצהריים, אולם צילומי העמוד, שנלקחו זמן קצר לפני כן, מצורפים לכתבה.
בין היתר נכתבו בעמוד הפייסבוק של הקבוצה הודעות כגון: "מזל שיש פנסים שאפשר לחפש את הדרך למחסן המזון להוציא ארגז טונה לצוות - אגב זה נגמר בשבוע שעבר", "אתם יכולים לדמיין לעצמכם, איך זה לחיות בחום מחפיר, עד שאתם מוכנים לוותר על המיטה בשביל מעט אוויר?!?".
עוד נכתב: "הלילה של ה-Black Out באוניה, הצוות ישן בסיפון הפתוח על מיטות השיזוף...בלתי אפשרי בעליל לשהות בתוך האוניה!!", "הצד האפל של ה"ריו" - אוניית הריו שרויה בעלטה למשך יממה, ללא מים, חשמל, מזגנים, כשעליה 340 אנשי צוות סובלים!!!".
אנשי הצוות אמרו היום ל-ynet: "אנחנו נופלים בין הכסאות, אין אנו רוצים להילחם באף אחד. אנחנו רוצים את המשכורות לעובדים, כרטיסי טיסה. אנחנו מבקשים רק את מה שמגיע לנו ועד שלא נקבל זאת נישאר".
העובדים עדיין נמצאים על האונייה, ונאלצים לסבול ממזג האוויר החם כדי שלא לבזבז את הדלק המועט שברשותם. בשל בעיות באספקת המים הם נאלצים להשתמש בשירותים שבנמל, ובלילות הם שוהים באפלה כמעט מוחלטת. העובדים הזרים, על פי הדיווחים, ישנים דרך קבע על הסיפון. מדי כמה ימים אוספים העובדים כספים לרכישת מזון מרוכזת.
כונס הנכסים: אשמח אם בעלת האונייה תשלם
בית המשפט לימאות בחיפה מינה את עורכי הדין ערן שלח ואילן אורלי ככונסי נכסים של האונייה ריו. עו"ד שלח אמר היום ל-ynet: "השגנו מימון של 200 דולר לדמי כיס, בנוסף כרטיסי טיסה של העובדים לביתם והתחייבות לתשלום יתרת השכר של העובדים כשהאונייה תימכר". מדובר בסכום שנאמד בכמה מאות אלפי דולרים.
"מגיע לעובדים מלוא שכרם על עבודתם, ואין כרגע מאיפה לשלם עד שהאונייה תימכר. אז נוכל לשלם את שכרם בנוסף לפיצוי המוסכם בחוזה שלהם", הוסיף, "אשמח לשלם את כל מה שמגיע להם אבל אין מהיכן. הייתי שמח אם החברה שהיא בעלת האונייה תזרים את הכסף, הדלק והמזון עבורם".
עו"ד שלח אומר אודות רצון העובדים למלוא שכרם: "במדינת ישראל יש חוק ומכבדים החלטות של בית המשפט. כשתימכר האונייה - השכר של הצוות ישולם מהכסף. זו החלטת בית המשפט וזו התחייבותינו בתור כונסי הנכסים של האונייה. ההתחייבות היא לכל אחד ואחד מהם".
שלח אמר, כי שבעה מהעובדים הזרים הסכימו להסדר המוצע, לפיו הם יקבלו כעת דמי כיס ומימון לכרטיס טיסה, ולאחר מכן את יתרת השכר.
נשיא חברת כספי הפלגות, דורון שוסטר, אמר אתמול (א') כי בכל מה שקשור למצב העובדים והאונייה יש לפנות לכונס הנכסים.
בהכנת הידיעה השתתף דני שדה, כתב "ידיעות אחרונות"