שתף קטע נבחר

 

רופא בכיר על חשיפת ynet: מד"א מעכב הצלה

חסימת הודעות הביפר של ארגוני ההצלה הובילה כבר למצבי אבסורד: האזינו להקלטות של מתנדבים הממתינים דקות ארוכות במקום לרוץ לזירה ולסייע בטיפול הרפואי. מנהל טיפול נמרץ בטוח שכך מעכבים הצלת חיים, מנהל מיון דווקא תומך

יממה לאחר הפרסום ב-ynet על החלטת מגן דוד אדום לחסום את הודעות הביפר של אירועים חריגים משאר ארגוני ההצלה, גורמי רפואה וסיוע מותחים ביקורת על הצעד, בזמן שהבעיה נחשפת ומתועדת. במקביל, משרד הבריאות זימן לדיון את נציגי מד"א ואיחוד הצלה במטרה להסדיר את פעילותם. במשרד אמרו כי הם רואים חשיבות רבה למתן מענה מהיר ומקצועי במקרי חירום רפואיים.

 

לידי ynet הגיעה הקלטות של שיחות עם מוקד מד"א, שאמור לסייע למתנדבים להגיע למקום שבו אדם זקוק לטיפול חירום רפואי. בהקלטה נשמע אחד המתנדבים כשהוא ממתין דקות ארוכות על הקו, ומבקש לקבל מידע מהמוקדן לגבי האירוע. אחרי שנענה, המוקדן התנצל אבל הפנה את הכונן לדבר עם האחראים. (ההקלטות קוצרו)

במשך שנים נהגו במד"א להוציא הודעה בביפר עם הכתובת המדויקת של פניות המתקבלות במוקד 101. אנשי הארגונים הפרטיים, שמאגדים אלפי חובשים, פרמדיקים ורופאים מתנדבים, מיהרו להעניק את הטיפול הראשוני אם היו בקרבת מקום. החל מאתמול, שונו הכללים וכרגע אותם כוננים מקבלים מידע חלקי על האירוע. כאשר הם פונים למד"א לקבל את המידע הם נחסמים. 

פרופסור פטריק סורקין, מנהל מחלקת טיפול נמרץ כללי באיכילוב, אמר ל-ynet שאינו רואה בעין יפה את הצעד. "יש הרבה ארגונים התנדבותיים מקצועיים שהם חלק ממערך ההצלה הכללי, ואני סבור שהארגונים האלה צריכים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם מד"א.

 

"מד"א הוא גוף חשוב מאוד, אין ספק", מדגיש פרופ' סורקין, "אבל מצד שני אני בשטח ורואה תוך כמה זמן לוקח להגיע לתאונת דרכים, וזה לא מתקבל על הדעת. לפעמים זה לוקח 15 עד 20 דקות. לארגוני המתנדבים יש מתנדב כמעט בכל שכונה והוא יכול לתת עזרה מקצועית, בתוך שתיים שלוש דקות, עד לבוא ניידת מד"א".

 

לדבריו, "ברגע שמד"א מפסיקים לתת את המידע המלא, זה יוצר בעיה. ידוע ברפואת חירום עד כמה הטיפול המיידי משפיע על המשך הטיפול ועל המצב של החולה שיגיע במצב יציב לבית החולים. בהרבה מקרים זה פשוט מציל חיים. אני מקווה שההחלטה הזאת הייתה רק טעות, ולא באמת מציאות חדשה. חוץ מהעניין המקצועי אני רואה בכך גם עניין חברתי.

 

"אנשים מהרחוב שהם פראמדקים משתתפים בהצלת חיים. לבטל את הדבר הזה בגלל סיבות שאני לא רוצה להיכנס אליהן, נשמע לי לא הגיוני", מחה פרופ' סורקין.

 

מנהל מיון: חוסר תיאום גרוע יותר

במד"א הסבירו אתמול שהמהלך נועד לשמור על חסיון הנפגעים. "זה לא מדויק", טוען מנהל מחלקת טיפול נמרץ באיכילוב. "יש הרבה ילדים שעובדים במד"א והנסיון שלהם הוא דל. אז אני לא רוצה להיכנס למי מגיע לדעת ולמי לא. יש פה אנשים שיודעים טוב מאוד מה לעשות וצריכים לתת להם לעשות את זה".


אילוסטרציה. "מלחמת יוקרה נטו" (צילום: ירון ברנר)

  

ד"ר פיני הלפרין, חבר הוועד הפועל של מד"א, מציין כי לא היה מעורב אישית בגיבוש ההנחיה החדשה, אך עומד מאחוריה. "פוטנציאלית, ההתערבות של אנשי איחוד הצלה, כאשר היא לא מתואמת ולא מנוהלת על ידי מד"א, עלולה להזיק", אמר. "הדבר הכי גרוע הוא שיגיעו ארבעה אנשים לטפל בפצוע בלי פיקוח ובלי תיאום, זה יותר גרוע מלהגיע כמה דקות מאוחר יותר".

 

לדברי הלפרין, המשמש גם כמנהל המיון בבית חולים גדול במרכז הארץ, "אם צריך לאזן בין מהירות לבין יעילות, בכפוף לזמני תגובה סבירים, היעילות והמקצועיות עולה. רק במצב של דום לב יש חשיבות לזמן במובן של חצי דקה או דקה. במקרים כמו טיפול בתאונת דרכים או פיגוע, התערבות לא מתואמת, לא מווסתת או לא מבוקרת תזיק יותר מאשר תועיל. ברור שכל אחד יכול לתת דוגמה למקרה אנקדוטלי שבו הגיע מוקדם והציל חיים, אבל כאן מדובר על ניהול מערכתי ולא על טיפול פרטני".

 

"מאבק מטומטם"

במהלך שיחה עם ynet, מצפצף הביפר של משה לוי, אחראי הלוגיסטיקה ב"איחוד הצלה" וכונן אזור ירושלים. "כותל סמוך לשירותים. בעיות לבביות" מהבהבת ההודעה, אך היא נעדרת נתונים חיוניים, שעד לפני יומיים הגיעו אל כל אחד ממתנדבי ארגוני ההצלה המחזיק בביפר.

 

לוי מפנה במהירות מתנדבים לאזור, ומתפנה להמשיך בשיחה: "אתה מבין על מה אנחנו מתלוננים? אין פרטים, יכול להיות שזה אדם שבדיוק עובר התקף לב, ויכול להיות שזה עלפון, גם לא ברור איפה זה בדיוק. אלה פרטים שמצילים חיים. זה מצער מאוד, מאבק מטומטם בין מד"א לשאר הארגונים, אנחנו ממתינים על הקו יותר מידי זמן, 5, 7 ,9 דקות קריטיות".

 

לטענתו, רק בירושלים יש לפחות שלושה מקרים ביום של מחוסרי הכרה, "שלהם הזמן הוא הקריטי ביותר. המצב הזה לא יכול להימשך. אני מדבר מכאב, לא מפוליטיקה. אם מישהו מהמשפחה שלי היה צריך אמבולנס,

 אני לא יכול לחשוב על כך שכונן שנמצא רחוב ליד צריך לחייג מספר בן 7 ספרות ולחכות על הקו דקות ארוכות". 

 

לטענתו רק הפרטה תביא לפתרון - או שהמדינה תיקח אחריות על הנושא. "קו 101 שייך למדינה, מד"א רק מפעילה אותו, אם אמבולנס יגיע עוד כמה דקות ומד"א רוצה להגיע זה בסדר, אבל שיפעילו גוף נפרד לכוננים בכל הארץ, ולא יתנו לילד שנחנק לחכות 10 דקות לטיפול. במקרה כזה הוא ימות או יסבול מפגיעה מוחית. יש כל כך הרבה אנשים שעשו את קורסי ההצלה בצבא או בארגונים אחרים".

 

בלשכתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמרו שקיבלו הרבה פניות של גורמי התנדבות בנושא. עוד נמסר: "ליצמן רואה בחומרה את הדברים וחושב שזה מונע נגישות להצלת חיים ברגע קריטי. אם אכן ממדרים מתנדבים ממידע מציל חיים, אני קורא לבטל את ההוראה ומוחה על כך. כל מי שיכול להציל חיי אדם שיקבל את המידע בלי עיכובים".

 

דובר מד"א מסר בתגובה: "מד"א כארגון ההצלה הלאומי של ישראל מחויב לתת לאזרחי המדינה את שירותי רפואת החירום ברמה הגבוה ביותר. חיי אדם אינם הפקר ולא יעלה על הדעת שגורמים שונים וחסרי הכשרה יתחזו לעובדי מד"א ויגישו רפואת חירום. רק מי שהינו עובד או מתנדב במד"א ואשר עבר את כל ההכשרות וההסמכות רשאי לטפל בחולים ובנפגעים. למרות מסע ההסתה והכזבים, שמנהלים ארגונים שונים כנגד מד"א, כולל ההקלטות המפוברקות המוצגות בכתבה, אנו לא נתקפל ולא נגמיש את הסטנדרטים המקצועיים ולא נאפשר פגיעה בפרטיותם של החולים. מן הטעם הזה נעשה כל שנדרש שאזרחי ישראל יקבלו את הטיפול המקצועי, הטוב והמהיר ביותר וזאת אך ורק על ידי מי שהוסמך והוכשר לכך".

 

עוד מסר ממד"א: "בנוסף לאלפי הפרמדיקים והחובשים של מד"א הפרוסים ברחבי הארץ, מד"א מחזיק גדוד כוננים וחברי יחידת אופנועים, המגיעים במהירות מקסימלית לכל מקום אירוע זאת במקביל להגעת צוות האמבולנס. נציין עוד כי בזמן השיחה המפוברקת המוצגת בכתבה, ארבעה כוננים של מד"א וצוות אמבולנס כבר היו בזירה וטיפלו בחולה".

 

בהכנת הידיעה השתתף אביאל מגנזי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כך נראית הודעה חדשה של מד"א
אילוסטרציה. "פרטים שמצילים חיים"
צילום: מישל דוט קום
מומלצים