שתף קטע נבחר

 

בלוף הכיבוי: יש טייסת, אבל הכיבוי הפרטי נמשך

למרות הקמת טייסת הכיבוי על ידי ראש הממשלה, הרשויות השונות עדיין מזעיקות את חברות הריסוס הפרטיות לכבות אש

נתניהו הקים טייסת כיבוי, אבל הכבאים בשטח ממשיכים להזעיק את חברות הריסוס הפרטיות כדי לכבות את האש. ל-ynet נודע כי רשות הטבע והגנים ורשויות הכיבוי הזעיקו אתמול (ב') את חברת הריסוס הפרטית תל"ם לכבות שתי שריפות בצפון הארץ, אחת בשמורת בניאס סמוך לשאר-יישוב שבגליל העליון, והשנייה ברמת הגולן.

 

החוזה עם שתי חברות הכיבוי - תל"ם וכים-ניר - שלא חודש באפריל השנה, כמדי שנה, עקב הקמת טייסת הכיבוי החדשה, חודש בשבוע שעבר, לאחר שהתברר שהטייסת שהוקמה עדיין אינה מתפקדת.

 

"מהרגע שחידשו לשתי החברות את החוזה, הן בכוננות מסביב לשעון", אומר גורם בענף התעופה, "מסתבר שעם כל הרוח והצלצולים של הטייסת החדשה, אף אחד לא ממש סומך עליה. הבעיה היא שגם המטוסים של החברות הפרטיות לא מספקים את כל הסחורה לבדם. רמת הכוננות שלהם והקשר שלהם עם כוחות הכיבוי השתפרו מאוד מאז השריפה בכרמל, אבל עדיין יש מחסור בחומר מעכב בעירה ובמטוסים".


השאלה החשובה - מה יהיה בשריפות הגדולות? (צילום: אביהו שפירא)

 

לטענת אותו גורם, "רוב המטוסים בטייסת החדשה לא מתאימים לישראל, לא פועלים או שאין בהם טייסים. המטוסים האלה יכולים לשאוב מי ים רק מאגם או מים שקט, עד גובה גלים של 3 מטר, ואם תנשב רוח בזמן שריפה - מה שגורם לשריפות גדולות בדרך כלל - המטוסים לא יפעלו. היערות יבשים עכשיו, ואם תתחיל שריפה גדולה באמת, לא שריפות-בדיחות כמו אלה שהיו אתמול, אין לכוחות הכיבוי דרך להשתלט עליה".

 

הגורם טען כי המטוסים הגדולים יחסית שהובאו לטייסת החדשה, אינם מתאימים לישראל: "נתניהו התאהב במטוסים גדולים כמו ה'סופרטנקר', הוא מבין שהם מצטלמים טוב. הבעיה היא שמטוסים כאלה, כמו המטוסים שהביאו לטייסת החדשה, לא רלוונטיים לתנאים ולצרכים של השטח בארץ. במחיר של בומברדייה ענק וחדיש אפשר היה לרכוש 10 אייר-טרקטורים קטנים שיחד היו עושים עבודה הרבה פחות טובה".

 

הוא הסביר כי המחדל בשריפה בכרמל לא היה איכות המטוסים, אלא מספרם הקטן. "הם גם כמעט לא הועמדו בכוננות, והגישה הקמצנית גרמה לזה שהזעיקו אותם באיחור", אמר הגורם. "גם העבודה המסורבלת והציוד הלקוי של רשויות הכיבוי גרמה לזה שלא הזעיקו את המטוסים בזמן - שלחו לשטח רכב מקרטע בלי GPS כדי לבדוק אם צריך להזניק מטוס, ורק כשהוא חזר, אפשר היה להזניק. כל זה ממש לא רלוונטי לגודל של המטוסים".

 

מכבי האש נעזרים מאז שנות ה-80 במטוסי כיבוי פרטיים, הממטירים על האש חומרים מעכבי בעירה. בעבר שימשו בתפקיד גם מסוקי יסעור של חיל האוויר, אך השימוש בהם הופסק ב-2001. מטוסי כים-ניר הופעלו בשריפה בכרמל באיחור של שעתיים, עקב חוסר תיאום בין החברה לבין הרשויות. בסופו של דבר, הוזעקו עשרות מטוסי כיבוי גדולים מחו"ל.

 

בעקבות השריפה, החליט ראש הממשלה נתניהו להקים טייסת חדשה, "אלעד", עם שבעה מטוסי כיבוי גדולים, אך הטייסת החדשה לא ממש מתפקדת. שני המטוסים הגדולים ביותר בטייסת, המיועדים לכיבוי בעזרת מי ים, מושבתים מאחר שטרם הסתיימה הכשרת טייסים לתפעולם, מטוס נוסף מקורקע בשל בעיה במנוע, ורק ארבעה מבין שבעת המטוסים פעילים.

 

דו"ח של מרכז המידע של הכנסת, שפורסם לראשונה ב-ynet, קבע כי "ספק אם שני המטוסים הגדולים יוכלו למלא את ייעודם. הכשרת המטוסים המושבתים מתוכננת להסתיים בחודש הבא, אולם ייתכן כי דאגה לבטיחותם של הטייסים תחייב הכשרה ולימוד ארוכים יותר על מטוסים אלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכבים את השריפה בבניאס, אתמול
צילום: אביהו שפירא
טייסת הכיבוי. נשארת על הקרקע
צילום: חגי אהרון
מומלצים