שתף קטע נבחר

 

השבר בבואינג: "הנוסעים הרגישו מכה כשעלו"

התחממות יתר בכן הנסע של מטוס אל על, שנאלץ לבצע נחיתת חירום לפני כחודשיים, הובילה לשבר שכמעט והסתיים באסון תעופתי שכמותו לא היה בישראל. למרבה המזל, איש לא נפגע

"אירוע חמור שבמזל רב לא נגמר בנפגעים". כך קובע דו"ח של חוקר תאונות התעופה הראשי במשרד התחבורה, יצחק רז, שחקר את נחיתת החירום במטוס הבואינג 777 של אל על לפני כחודשיים.

 

ב-22 במאי לאחר חצות המריא המטוס ועליו 279 נוסעים ואנשי צוות מנתב"ג בדרכו לניו-יורק, אך מיד לאחר מכן התברר שיש תקלה בכן הנסע של המטוס, אותה מערכת הנושאת את גלגלי המטוס. מהדו"ח עולה כי לא היה חסר הרבה כדי שהדרמה באוויר תהפוך לאסון תעופתי שכמותו לא זכור בישראל, דווקא באחד ממטוסי הדגל של היצרנית האמריקנית.


מצב חירום הוכרז בנתב"ג, מטוסי קרב הוזנקו לאוויר (צילום: עופר עמרם)

 

לפי הדו"ח, כבר עם עלייתם למטוס שמעו הנוסעים רעש לא ברור מכיוון כן הנסע. בעקבות התאונה התגלה שבר בכן הנסע והתברר שהוא נגרם כתוצאה משיפוץ שעבר החלק במכון בדק בסינגפור מספר חודשים קודם לכן. בשל עובדה זו השתתפו בחקירת המקרה גם נציגי רשויות החקירה המקבילות בסינגפור וארצות-הברית.

 

התחממות יתר וטעות בשיפוץ של כן הנסע

"כבר בזמן העלייה למטוס, כשכל אנשי הצוות ומרבית הנוסעים במטוס יישובים במקומם, נשמע קול עז מלווה בתזוזה חריגה של המטוס, בציר הרוחבי ומעט בציר האנכי", נכתב בתקציר הדו"ח, "הועלתה אפשרות כי האירוע נבע ממכה חיצונית במטוס, אך בבדיקה לא נמצא דבר, כך גם נשללה האפשרות שהאירוע נגרם ממכה בתא המטען". בשלב זה, לקראת השעה 2:00, הוחלט שהמטוס ימריא ליעדו, באיחור של כשעה וחצי.


מאות כבאיות הגיעו (צילום: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים)

 

לאחר הניתוק מהמסלול התברר שכן הנסע הראשי השמאלי לא התקפל ונותר במצב ביניים, הצוות הכריז על מצב חירום, והמטוס נכנס ל"מצב המתנה" בגובה 5,000 רגל. במקביל הוכרז על הקרקע בנתב"ג "מצב חירום 2", שכלל דריכות שיא: מאות כבאיות, אמבולנסים, ניידות משטרה ורכבי ביטחון שהתפרסו על המסלול. סמוך לשעה 05:00 השלים המטוס את הנחיתה הרכה, לא לפני שמטוסי קרב של חיל האוויר ליוו אותו כחלק מנוהל החירום. 

  

מהבדיקות המעבדתיות שנערכו בישראל ובארה"ב התברר כי השבר, שהחל בסדק, התפתח בשל התחממות יתר, וכי אותו כשל נגרם כתוצאה מטעות בשיפוץ של אותו כן נסע. בעקבות האירוע, ממליץ הדו"ח לשקול לערוך בדיקות "אל הרס" על כני נסע ששופצו בשנתיים האחרונות.

 

"כיוון שלפי חברת בואינג, לא קיימים כיום שיטה או תהליך המאפשרים גילוי של נזקי התחממות יתר בכני נסע, לאחר התקנתם במטוס, מומלץ לבצע בדיקות מקיפות לפני הרכבה ומשלוח של כני נסע משופצים", נכתב בדו"ח. המטוס, אגב, חזר לפעילות באל על שלושה שבועות לאחר האירוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטוס מתכונן לנחיתה
צילום: ירון ברנר
התחממות יתר. השבר בכן הנסע
מומלצים