ביטוח חובה לרוכבים - הוזלה קטנה מהמתוכנן
הצעת חוק שמטרתה להוזיל את תעריפי ביטוח החובה לרוכבי דו-גלגלי, אושרה בוועדת הכלכלה בנוסח מרוכך. במקום הכפלת הסבסוד ל-8%, הוסכם לאשר הצעה ל-6% בלבד. נציגי הרוכבים חוששים: ההוזלה תהיה זניחה
כישלון לרוכבים, הישג למשרד האוצר: הוזלת ביטוח החובה תהיה קטנה מהמתוכנן. ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') לקריאות שנייה ושלישית, הצעת חוק שנועדה להוזיל את ביטוח החובה של רוכבי אופנועים וקטנועים. אולם, למרות האישור בוועדה, שיעור ההוזלה יהיה נמוך מכפי שנדרש בנוסח המקורי של ההצעה. כיום, ביטוח החובה שרוכש כל נהג מסבסד תביעות ביטוח של רוכבי אופנועים וקטנועים בשיעור של כ-4% - שיעור שהצעת החוק המקורית דרשה את הכפלתו. אלא שוועדת הכלכלה אישרה היום נוסח "מרוכך", לפיו יעלה שיעור הסבסוד ל-6%.
- המאבק חוזר: הח"כים רוצים יותר סבסוד לרוכבים
בכמה יוזלו תעריפי ביטוח החובה של הרוכבים? (צילום: רונן טופלברג)
במהלך הדיון הביעו נציגי ענף הדו-גלגלי חשש כי הצעת החוק תביא להוזלת ביטוח זניחה, בעיקר בהתחשב בהתייקרות הניכרת ב-2009, בעקבות רפורמה בביטוח החובה של הרוכבים. התייקרות זו פגעה בשוק הדו-גלגלי, והקטינה את מספר האופנועים והקטנועים שנרכשו בשנתיים האחרונות. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הנחה את נציגי משרד האוצר להעביר לוועדה נתונים על ההוזלה הצפויה. לדבריו, אם יתברר כי הצעת החוק לא תוזיל משמעותית את תעריפי הביטוח, תפעל הוועדה להשיג הוזלה נוספת.
על-פי נתונים שהציג משרד האוצר בתחילת החודש, כל נהג בישראל שילם בשנה שעברה - באמצעות תעריף ביטוח החובה - 75 שקל לכיסוי תביעות של רוכבים שנפגעו בתאונות. ב-2009 הסתכם "הסבסוד" ב-96 שקל. באוצר העריכו כי העלאת שיעור הסבסוד ל-8% תגדיל את הסכום ל-230 שקל בשנה.
מי יכסה על הפסדי הפול?
במהלך הדיון אמרה יוזמת הצעת החוק, ח"כ פאינה קירשנבאום, כי מטרתה היא להפחית את ביטוח החובה של הרוכבים - ולא לכסות את גירעון התאגיד המבטח אותם ("הפול"). יש לציין כי על-פי נתוני משרד האוצר, הפסדי התאגיד מגיעים למעט יותר מ-200 מיליון שקל בשנה, וזאת כתוצאה מכך שתעריפי הביטוח אינם מכסים את עלות תביעות הביטוח של הרוכבים.על-פי משרד האוצר, כיסוי הפסדי התאגיד מוטל על כלל הנהגים בישראל, וזאת באמצעות ייקור תעריפי ביטוח החובה. עם זאת, בין הפסדי התאגיד וכיסם של הנהגים עומדות חברות הביטוח, ששותפות בבעלות על התאגיד - אך גם מוכרות לנהגים את ביטוחי החובה. ראוי להזכיר כי למרות שהן נדרשות לממן את פעילות התאגיד ואת הפסדיו, מרוויחות חברות הביטוח מאות מיליוני שקלים מדי שנה ממכירת ביטוח חובה לנהגים.
כך למשל, חברת הביטוח הראל דיווחה ב-2010 כי השתתפותה ב"פול" הקטינה את רווחיה מתחום ביטוח החובה בלא פחות מ-23 מיליון שקל. אלא שלמרות זאת, הרוויחה החברה בסופו של דבר כ-43 מיליון שקל מתחום זה לבדו. ב-2009 ההשתתפות ב"פול" הסבה לחברה הפסד של כ-20 מיליון שקל. למרות זאת, רווחיה מתחום ביטוח החובה באותה שנה הסתכמו בכ-150 מיליון שקל.
שבועיים לפה, חודשיים לשם
בסוף הדיון היום בוועדת הכלכלה, הזהיר ח"כ שאמה-הכהן כי לא יגיעו לידיו נתונים אודות ההוזלה הצפויה בתעריפי הביטוח, ימשוך את הצעת החוק - וידאג לשנות אותה כך שההוזלה תהיה משמעותית יותר. מנגד, נציגי משרד האוצר טענו כי החישוב אותו ביקש יו"ר הוועדה דורש עבודה שתימשך כחודש, או אף יותר מכך.ראוי לציין כי עיכובים מצד משרד האוצר בהעברת הנתונים לוועדה, עלולים לדחות את אישור הצעת החוק בחודשים ארוכים. בעוד כשבועיים יסתיים מושב הקיץ של הכנסת, ואם לא תובא ההצעה להצבעות בקריאות שנייה ושלישית עד מועד זה, יידחה אישורה עד מושב החורף הקרוב, שייפתח רק בסוף אוקטובר.