שתף קטע נבחר
 

ח"כ נסים זאב על הרכבת הקלה: חמור יותר מהיר

לחבר הכנסת של מפלגת ש"ס יש הרבה מה לומר על הרכבת הקלה בירושלים. ובעיקר הוא מגייס לצורך טיעוניו את החמור, חיה הידועה בדרך כלל בסבלנותה המופלגת. לזאב ניסים, כך עולה מדבריו, יש הרבה פחות סבלנות

לחבר הכנסת נסים זאב יש חשבון ארוך עם הרכבת הקלה בירושלים. כמי שכיהן כ-15 שנה כסגן ראש עיריית ירושלים, הוא מכיר היטב את כל מחדלי הפרויקט - שכבר זכה מפיו לשלל כינויי גנאי, כמו למשל "רכבת הקללה" וגם "רכבת שדים". בשנים האחרונות הרבה להתבטא בנושא במליאת הכנסת, ומתח ביקורת חריפה על הפרויקט ועל כל המעורבים בו. החל בזכיינית, דרך עיריית ירושלים, וכלה במשרדי הממשלה.

 

עוד משלל אמרותיו של נסים:

 

אמש (ד'), לאחר דיון מרתוני בעניין הקמת ועדה לחקירת ארגוני השמאל - ולמרות מיעוט חברי הכנסת הנוכחים ועייפותם - עלה ח"כ זאב לדוכן במליאת הכנסת, ושב ותקף את הפרויקט האומלל. הפעם, החל דווקא הרחק מירושלים: "בסין בנו 32 ק"מ מעל הים, (ה)גשר הכי ארוך בעולם, במשך ארבע שנים. אנחנו פה מתעסקים ברכבת הקלה יותר מ-15 שנה... בסך הכל מסילות על קרקע. לא איזה משהו שעובר על גשרים (או) מתחת לאדמה. בסך הכל מסילות, וכל פעם או שהמסילה עולה או שהרכבת יורדת. לא יאומן".


ח"כ זאב: "הליקוי הבא הרבה יותר גרוע, הרבה יותר דבילי" (צילום: AP) 

 

"איפה הלכו המיליארדים האלה?"

בהמשך, וכמו שעשה מספר פעמים בעבר, הציע ח"כ זאב להקים ועדה לחקירת מחדלי הרכבת הקלה. "אני כבר לא צריך לדבר מבחינת הזמן, (על) לוח הזמנים", הסביר לחברי הכנסת. "משך הזמן הוכפל ושולש. המחיר? מיליארדים השקיעה פה מדינת ישראל. על מה? בשביל לגרום סבל לכל תושבי העיר הזאת? לעזאזל. אם צריך ועדת חקירה פרלמנטרית, זה לא על מה שהיה קודם בהצבעה (ועדת החקירה לארגוני השמאל, ש.ה). על זה צריך ועדת חקירה פרלמנטרית - מי תכנן? איפה הלכו הכספים? איפה הלכו המיליארדים האלה?".

 

בהמשך התייחס זאב גם לעיכובים האחרונים שנובעים מכך שמערכת הרמזורים עוד לא הותאמה כראוי לנסיעת הרכבת הקלה. "כשאנחנו רואים את כל הליקויים המתמשכים, וכל פעם אנחנו רואים את הליקוי הבא שהוא הרבה יותר גרוע, הרבה יותר דבילי, אנחנו רואים את חכמי חלם שהם קטנים לידנו", תקף זאב. "(כל אלה) מצביעים על זלזול בכספי ציבור. מה פירוש הרמזורים פתאום לא פועלים לפי המתוכנן? מה, אנחנו עוסקים כל היום בפירוק והרכבה? מה זה, דומינו?".

 

ראוי להזכיר כי מבקר המדינה כבר התייחס בעבר לפרויקט הרכבת הקלה, ומצא כשלים חמורים בפעילות כל הגופים המעורבים. בדו"ח שפרסם ב-2008, גילה המבקר חריגות תקציב בהיקף של מאות מיליוני שקלים, וכן ליקויי תכנון ובטיחות רבים. גילויי המבקר היו כה חמורים, עד כי קרא למשרדי הממשלה לבחון ללא דיחוי אם נכון להמשיך להקים פרויקטי תשתית בשיתוף עם המגזר הפרטי - כפי שנעשה בפרויקט הרכבת הקלה.

 

"איך האמבולנסים יגיעו? ברכבת אוויר?"

נושא נוסף שזכה אמש להתייחסות מצד ח"כ זאב, ופורסם כבר ב-ynet בתחילת השנה, נוגע לליקויי בטחון בהפעלת הרכבת. "אם חלילה וחס צריכים לנתק את זרם החשמל בעת הצורך, וצריכים לחלץ נפגעים - אנחנו יכולים לראות את אסון הכרמל במהדורה שנייה", אמר זאב. "היום, אם אתה רוצה ללכת מצד אחד לצד השני, אם חלילה וחס היינו בתקופת האינתיפאדה היום ויש פיגוע במרכז העיר, איך האמבולנסים יגיעו? איך החילוץ יגיע לשם? ברכבת אוויר?".

 

ראוי להזכיר כי כבר בינואר השנה דיווחו גורמי הצלה על בעיית גישה חמורה, שבה עלולים להיתקל כוחות הצלה. "אני לא יודע אם הגורמים שמטפלים בדבר, הן בעירייה והן בחברת סיטי-פס (הזכיינית, ש.ה), נתנו דעתם על הבעיה" סיפר אז ל-ynet חובש בארגון הצלה. "לא רק שצריך תיאומים מורכבים ומיותרים כדי שאמבולנס פשוט יכנס לרחוב, אלא שכלל לא ברור אם הדבר ניתן לביצוע".


הפגנה ברחוב אגריפס בירושלים נגד הרכבת הקלה (צילום: גיל יוחנן)

 

גם ח"כ זאב התייחס לבעיית התיאום, ואמר כי "כולנו ידענו שבספטמבר בשנה שעברה כבר התכנית היתה צריכה לצאת לפועל, והפיילוט היה אמור להיות כבר לפני שנתיים. (אבל) אנחנו עדיין עוסקים בפיילוט. הרכבת נוסעת במהירות של 5 קמ"ש. אפילו אם הייתי רוצה לרכוב על חמור הייתי מגיע הרבה יותר מהר. ואתה רואה את התקלות, אתה רואה את התאונות - אתה רואה שאין תיאום".

 

"לפחות באפריקה לא לוקחים סיכון"

כמו חברי כנסת ירושלמים רבים, למשל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, התייחס אמש ח"כ זאב למי שסובלים יותר מכל מהליקויים בהקמת הרכבת הקלה - תושבי ירושלים והסוחרים הפועלים בה. "אני רוצה גם להביא את הזעקה של התושבים, (ו)הסוחרים. 1,500 סוחרים. הם זועקים, הם כאובים", קרא זאב מעל הדוכן המליאה.

 

כדי להדגים את הבעיות שיוצר הפרויקט בחיי היום-יום, סיפר על ביקור שערך בשוק מחנה-יהודה: "הלכתי לקנות רק אבטיח. אבטיח. (ו)אני רואה אמא עם עגלה, עם תינוק בתוך העגלה. היא רוצה לחצות את הכביש ברחוב אגריפס. היא עומדת כמה דקות והיא פוחדת. היא עומדת מאחורי האוטובוס, וכל הזמן יש אוטובוס מהצד השני... באיזה מקום באפריקה ראיתם דבר כזה? לפחות באפריקה לא לוקחים סיכון, הולכים על חמורים. אבל אנחנו בעצמנו נהפכנו להיות חמורים".

 

השימוש של ח"כ זאב בחמורים אינו מקרי או חד-פעמי. בעבר כבר הציע כמה וכמה פעמים להחליף את הרכבת הקלה בחמורים ובכרכרות רתומות לסוסים. גם בסיכום דבריו אמש, חזר זאב לחיה החביבה עליו, אם כי בווריאציה חדשה: "אני יודע שעגלון רוכב על חמור, אבל לא חמור רוכב על חמור. לא ראיתי התעללות כזו... אם הממשלה הזאת רוצה לקחת אחריות, שהיום תקבל החלטה אמיצה - אין צורך ברכבת קלה. אין צורך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ נסים זאב: "זלזול בכספי ציבור"
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים