המחאה הבאה: הורים טריים אומרים "די לניצול"
רגע אחרי שעוד משכורת התפוגגה על גן, חיתולים וארנונה, הבינה ליאת ורדי בר שלא תוכל להרשות לעצמה ללדת יותר מילדה אחת. כדי לשים סוף לניצול של הורים טריים וסחיטת כסף על מוצרים מיותרים, היא הקימה קבוצת מחאה צרכנית ברשת
דקה אחרי החתונה התנגשנו חזיתית במציאות ב-180 קמ"ש. גרנו ועבדנו בתל אביב ומיום ליום הרגשנו שאנחנו נחנקים. היומיום שחק אותנו לאט וביסודיות, ולא ריחם גם כשעברנו, כשהייתי בחודש שמיני, לרמת גן.
לפני שנה וחצי הפכנו להורים מאושרים. לקח לנו בערך עשרים דקות להבין שלא ידענו כלום על שחיקה, מחנק וחוסר תקווה. כן, זה נשמע דרמטי, אבל לצערי זה בדיוק מה שזה. מהר מאוד הפנמנו את העובדה שיותר מילדה אחת פשוט לא נוכל להרשות לעצמנו, וזה שבר לנו את הלב.
באופן סמלי, הכל התחיל בקוטג', הגבינה שהיא בית. עבור כל כך הרבה זוגות צעירים, עם או בלי ילדים, הבית היחיד שהם יכולים להשיג עשוי מגביע קוטג'. אנחנו מתחילים את החודש במינוס שמורכב משכר דירה גבוה מאוד, ארנונה מטורפת, גן, חיתולים, אוכל, חשבונות, דלק - ולפני שמצמצנו הכל נגמר. ככה אנחנו חיים, ולא - אנחנו לא רואים איך זה יכול להשתנות בטווח הקרוב או הרחוק מבלי לזכות בלוטו.
"להורים אפשר למכור הכל"
כשאתה נהיה הורה משתנה לך הפרספקטיבה, סדרי העדיפויות מתחלפים וסף הרגישות שלך עולה משמעותית. מתברר שלא רק אני עליתי על העובדות האלה.
לפני כמה ימים התפרסמה בדיקה שלפיה גם הרשתות המובילות למוצרי תינוקות חוגגות על חשבוננו, ובגדול. קיימים פערי מחירים עצומים בין ישראל לעולם בתחום המוצרים לתינוקות, במיוחד כשמדובר במותגים מובילים ומוכרים כמו "שילב", לדוגמה. לשילב יש חברה בת בשם טייני לאב המייצרת צעצועים התפתחותיים יוקרתיים, ואף על פי שהחברה מייצרת בסין, היא מתנהלת מול הלקוחות הישראליים כחברה בינלאומית, וכך יוצא שאנחנו בישראל משלמים פי שלושה או ארבעה ממה שתשלם משפחה אמריקנית למשל.
אבל זה קורה גם ברשתות אחרות. מוצרים כמו עגלות, משחקים, סל-קלים ואביזרים לחדרי תינוקות נמכרים בפערי מחירים עצומים, והמכנה המשותף זהה - כולן מנצלות את העובדה שיצא לנו שם של עדר עיוור ועצלן, שמעדיף לשלם יותר ולבכות בקופה מאשר להשוות מחירים, או אולי להרחיק מעט עם הרכב ולקנות חכם והוגן.
סיכמה את זה מצוין רויטל אלקיים, מנכ"לית רשת "ד"ר בייבי":"לאמא לילד ראשון אתה יכול למכור כמעט הכל", אמרה. "המשווקים רואים שיש אנשים שמוכנים לשלם סכומים כאלה, ולכן גובים אותם".
כן, גם הרשתות למוצרי תינוקות הבינו את מה שכל קונגלומרט אחר במדינה הבין: יש פה שכבה שאפשר להמשיך לחבוט בה והיא פשוט תסובב את הלחי השנייה.
מתחילים את החודש במינוס, ולא רואים שינוי באופק (צילום: shutterstock)
גוזרים עלינו קופון שמן
אני לא חפה מאשמה. אני אמא טרייה, שנה וחצי סך הכל, וגם אני, כמו רוב ההורים החדשים, אוהבת לפנק את הילדה שלי בהפתעות ובמתנות. גם אני רוצה שיהיה לה את הטוב ביותר, גם אני צרכנית אימפולסיבית ואמוציונלית וגם אני משלמת על זה מחיר כבד, לא רק בקופה אלא גם ביחס, בשירות ובעובדה שקיבלו אותי כמובנת מאליה, כשקופה, כפרייארית.
כן, גם אנחנו ערכנו את הרכישות המשמעותיות לפני הלידה באחת הרשתות המובילות. גם אנחנו שילמנו מחיר מופקע על מוצרים שיכולנו למצוא בהרבה פחות, אם רק היינו בודקים. אני מביטה מהצד על קדושת המותגים, על תחרות השמות הגדולים, על הנהירה אחרי היקר והנוצץ וה"נחשב" ונחמץ לי הלב. משהו בסדר העדיפויות שלנו השתבש לגמרי ויש מי שגוזר על זה קופון שמן מאוד.
אני חיה ברשת וחשופה לאין ספור שיחות של אימהות ושל הורים צעירים על יוקר המחייה, על הקשיים, על הפסימיות ועל ההישרדות שהפכה להיות לחם חוקנו ואני מבינה שזה לא מספיק. בשביל שינוי אמיתי, אנחנו ההורים הצעירים חייבים להצטרף למאבק. אנחנו מחויבים לזה. חייבים להפסיק את הנהירה העיוורת אחרי המותגים, השמות הגדולים והנוצצים, זו שמעניקה לגיטימציה למשווקים להמשיך לחגוג ולהתעשר על חשבוננו. אנחנו חייבים להתגייס לרוח החדשה הזו, לחזק ולגבות אותה ולא רק בשבילנו, גם בשביל הילדים שלנו ובשביל אלו שאנחנו חולמים להביא.
אני מזמינה אתכם ולהצטרף ל"צרחת האימהות הצרכניות" בפייסבוק, יש שם כמעט אלף חברים כבר, ולגלות שיש אלטרנטיבות מעולות לרשתות הגדולות. ברחבי הארץ פועלות חנויות עצמאיות, הוגנות, ידידותיות והרבה פחות יקרות שישמחו לשרת אתכם. רשימת ההמלצות מתארכת ואין לי ספק שכל אחד מכם יכול להוסיף עליה מניסיונו.
הסתכלו סביבכם ותבינו את פוטנציאל השינוי שטמון בנו ההורים החדשים: אנחנו יכולים לתרום מהידע והניסיון שלנו, למכור ציוד, להמליץ ולהזהיר, להתאגד לקבוצת רכישה שתוזיל משמעותית מחירים ועוד ועוד.
אני כותבת מרחבת כיכר הבימה ומביטה באלפים שנוהרים לכאן: משפחות עם תינוקות, צעירים, ילדים, מבוגרים וקשישים, ולראשונה מזה הרבה זמן יש בי תקווה שמימושה תלוי בעיקר בנו, בהחלטות שנקבל, בצרכנים שנחליט להיות, בשינויים שנדרוש וביכולת שלנו להתאחד ולהתנהג כציבור שיש לו משקל, יכולת השפעה וקווים אדומים.
אנחנו יכולים ללדת שינוי, זה בידיים, בארנקים ובבחירות שלנו.
הכותבת היא אמא משותפת לבלוג בלינג בלינג ויועצת שיווק דיגיטלית המתמחה בנשים ואימהות.