שתף קטע נבחר
 

חשבתי שבעזרת אהבה אוכל "לתקן" אותו

בגלל סרטים ומאמנים למיניהם אנחנו משתכנעים שלאהבה יש כוח רפואי, אפילו מיסטי, ושאם מישהו רוצה משהו מספיק, נגיד זוגיות, אז הכל אפשרי, כושי יכול להפוך עורו ונמר חברבורותיו, ועוד כהנה וכהנה קלישאות ניו אייג'. זהו, שלא

איכשהו, הקונספציה שאופפת אותנו במאה ה-21, כנראה בהשפעת "החלום האמריקני" ובהשפעת תיאוריות פסיכולוגיות של העצמה אישית ותרבות הקואצ'ינג, היא שאין כזה דבר "לא יכול", יש "לא רוצה". מחדירים לנו לתודעה נון-סטופ ומכל כיוון, שאם נרצה מספיק, הכל אפשרי, וש"אין דבר העומד בפני הרצון", ביחס ללימודים, ביחס לתעסוקה, לדיאטה, לעבודה עצמית, וכן, גם לזוגיות.

 

בואו לדבר על דייטינג גם בפייסבוק שלנו

 

מובן שהסרטים ההוליוודיים לא משפרים את המצב. כמה סרטים כבר ראינו בהם הרווק המושבע, שעד כה היה יצור שוביניסט, סקסיסט ומיזוגניסט, פוגש את אשת חלומותיו וכמו בהינף יד, הופך להיות רכיכה מתוקה ודביקה? בטח ראיתם גם סרטים על רווקות קרייריסטיות ווורקוהוליות, שכל מה שהיה חסר על מנת להפיח בהם את חדוות הבישול, החום והאמהות הוא אהבת אמת. נו באמת.

 

הדוגמה הקיצונית ביותר שאני מעלה על דעתי כרגע מצויה כנראה בסרט "הכי טוב שיש", בו מוצג סיפור האהבה בין סופר רווק מזדקן בעל הפרעת אישיות טורדנית-כפייתית בגילומו של ג'ק ניקולסון לבין מלצרית קשת יום ואם חד הורית לילד חולה, אותה מגלמת הלן האנט (אגב, לאן היא נעלמה?). בסצינת הסיום של הסרט, ג'ק מתוודה בפני הלן שהוא זקוק לטיפול תרופתי-פסיכיאטרי, ושלמרות שהוא שונא ליטול כדורים, הוא התחיל לעשות כן. הלן לא ממש מבינה איך התרופות קשורות אליה, ולמה הוא מספר לה את זה בעצם, ואז, ג'ק אומר את המשפט שהפך כבר למיתולוגי: you make me wanna be a better man. המצלמה מתמקדת במבט מלא התובנה של הלן האנט, כשהיא מבינה שג'ק באמת רוצה להשתנות, בשבילה. ואז הם חיים באושר ועושר וכל החרא הזה.

 

הסרט נגמר, ואנחנו חוזרים לחיים שלנו, ואנחנו משתכנעים שלאהבה יש כוח רפואי, אפילו מיסטי, ושאם מישהו רוצה משהו מספיק, נגיד זוגיות, אז הכל אפשרי, כושי יכול להפוך עורו ונמר חברבורותיו, ועוד כהנה וכהנה קלישאות ניו אייג'. אין פעם שאני רואה את הסרט הזה ולא תוהה, ככה ביני לבין עצמי, מה קרה בדקה שאחרי כתוביות הסיום. האם ג'ק המשיך לקחת את התרופות? איך הן השפיעו עליו? האם הלן באמת היתה מסוגלת לחיות עם ג'ק ואישיותו המוטרפת באותה דירה? כמה זמן הם החזיקו יחד?

  

ולמה בעצם אני חופרת על סרט משנת 1997? כי זה קשור בדיוק לבחור האחרון שיצאתי איתו. גם הוא היה קצת מוטרף, אבל הוא מצא חן בעיניי. ואני מצאתי חן בעיניו. ולמשך שנייה אחת, הכל היה אופטימי, ורוד ומצויץ. כולל שמות חיבה, והכל. העולם נראה כמו מקום מאוד נעים שבו דברים מסתדרים על הצד הטוב ביותר, וצירופי מקרים הם הדרך של אלוהים להישאר אנונימי, וכאלה.

 

הנה, יש מה שעומד בפני הרצון

אבל כמו שאמרתי, הוא היה קצת מוטרף. וטירופים מהסוג שלו זה כנראה לא משהו שאפשר להסתיר למשך הרבה זמן. ביום בהיר אחד, אחרי חודש מקסים יחד, הוא נזכר להתוודות בפניי שטראומות הילדות שלו הותירו אותו כל כך פצוע, שהוא בעצם נמצא במקום שבו הוא חש שהוא לא ראוי להיות נאהב. לא משנה כמה הפצרתי בו (נאלצתי אפילו להשתמש בדמגוגיית שואה: "אפילו היטלר היה נאהב – היתה לו מאהבת!"), הוא נשאר בשלו. אמר שלא יכול להיות בקשר זוגי, זו עילת הפרידה הרשמית. לצערי, אני מאמינה לו. לא לחינם הוא הגיע לגילו המתקדם ברווקותו – במקרה שלו עם הגיל בא גם התרגיל. בעיקר אני עצובה בשבילו, כי הוא באמת ובתמים היה בעניין שלי, והוא באמת רצה, אבל לא יכול. הנה, יש מה שעומד בפני הרצון.

 

הסימנים היו שם כל הזמן

למען אמינות הדיווח, אני צריכה להבהיר שזה לא באמת קרה "ביום בהיר אחד" כמו שכתבתי למעלה. להגנתו ייאמר שבאיזה לילה הוא צייץ על חרדת הנטישה שלו. בלילה אחר על חוסר האמון שלו במין הנשי. בלילה שלישי על כמה שהוא חסר ביטחון ובעל ערך עצמי בגובה של יצחק שמיר, ועוד כהנה וכהנה ציוצים. הסימנים היו שם כל הזמן. אבל אני בחרתי לא לראות אותם כי גם אני קצת חיה בסרט הוליוודי, וגם אני קצת רוצה להאמין שלאהבה יש כוח מאסיבי, שיכול לחולל באדם שינוי של 180 מעלות. באמת ובתמים שהאמנתי שאם אציף אותו באהבה, בחום, ובנדיבות (כן, יש לי כאלה, הייתם מאמינים?!), יקרה קסם. אבל העולם הוא אמיתי, ואנחנו לא חיים באולפן הוליוודי. התבדיתי.

 

זה שמישהו מאוהב בך זה עוד לא אומר שהוא יכול להפוך הרגלים, קבעונות וטראומות שהוא פיתח עד הרגע שהגעת לעולמו. הוא אולי מאוד ירצה, הוא אולי יצליח במקצת, אבל אדם אלים, יישאר תמיד אדם בעל נטייה כלשהי לאלימות. אדם דכאוני, תמיד קצת ימשוך אתכם למטה. אדם מרוכז בעצמו, לא יראה אתכם ממש, גם שהכי תהיו זקוקים לכך. וכך הלאה. אין מה לעשות, גם כשקושרים שקית זבל טוב טוב, בסוף היא דולפת מלמטה. והדבר הכי מתסכל יהיה כשתפגשו את האדם הזה, והוא יתאהב בכם, ואתם תחשבו שהאהבה שלכם תרפא אותו. ותתבדו.

 

זה לא שאני לא פסימית, זה פשוט ששגרה של ציפיות ואכזבות הפכו אותי להיות ריאלית. זה לא שאני חושבת שאנשים לא יכולים להשתנות. אני עצמי מרגישה שכל יום שעובר משנה אותי, אבל כל פעם קצת. כנראה שהתבגרות טומנת בחובה את ההבנה המצערת שספקטרום השינוי הוא הרבה יותר קטן ממה שהיינו רוצים. גם אצל אחרים, וגם כמובן, אצל עצמנו.


 

כשהייתי ילדה קראתי פעם איזה משל, שמספר על הצפרדע והעקרב שרצו לחצות איזה נהר. העקרב, שלא ידע לשחות, ביקש מהצפרדע שתעשה לו שק-קמח ותעביר אותו את הנהר, אבל היא סירבה, כי חששה שהוא יעקוץ אותה בדרך. העקרב, חלקלק וערמומי, ניסה לשכנעה שלא יעשה זאת, וזאת מהסיבה הפשוטה – הרי יש להם אינטרס משותף, גם העקרב רוצה להגיע בשלום לגדה השנייה. הצפרדע, לא בלב שלם, הסכימה, והם התחילו לעבור את הנהר כשהוא על גבה. והנה, למרבה הפתעתה, באמצע הנהר, העקרב עקץ אותה, ושניהם החלו לטבוע במי הנהר הגועשים. שנייה לפני מותה, שאלה הצפרדע בתדהמה: "למה? הרי עכשיו שנינו נמות!" מילותיו האחרונות של העקרב היו: "אני לא יכול אחרת. זה בטבע שלי." בגיל 30 נזכרתי במשל הזה שוב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הוא היה קצת מוטרף, אבל הוא מצא חן בעיניי
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים