מדריך לתפעול עמותות
חולמים להקים עמותה? מגייסים תרומות למטרה נעלה? רוצים שהחזון שלכם ימריא? צריכים מתנדבים? הכתבה הזו בשבילכם
הקמתם עמותה, ניסחתם חזון, בחרתם ועד, נרשמתם אצל רשם העמותות, המטרה שלכם ראויה מאין כמותה וכל מי שאתם פוגשים מהנהן בהערכה ופולט 'כל הכבוד' ועדיין אתם לא מצליחים לגייס משאבים לפרוייקטים שלכם? המתנדבים לא מגיעים? אין לכם מושג איך מקימים אתר אינטרנט שייצג את הפעילות שלכם? הכתבה הזו בדיוק עבורכם.
שקיפות מוחלטת
הקמתם עמותה? נפלא, שקיפות היא מילת המפתח. דאגו לכך שכל הפרטים הנדרשים יהיו תמיד מעודכנים, בין אם באתר רשם העמותות וגם בגיידסטאר- פנו לאתר, בקשו סיסמא ועדכנו את כל הפרטים האפשריים לגבי העמותה. זכרו- יותר מידע, יותר שקיפות- יותר אמינות ויותר משאבים. אל תחפפו, הקפידו לעדכן פרטים, דוחות ואישורים, כתובות, טלפונים ומידע על אופי הפעילות שלכם.
''כחמישים אחוזים מכלל העמותות הרשומות אינן נראות באינטרנט, אין להן אתר או כל פרסום ציבורי אחר'' מסביר רועי בילר, מנכ"ל NPTECH - החברה מאחורי אתר 'גיידסטאר'."בשלב ראשון העלינו לאתר את כל החומר ממשרדי רשם העמותות תוך שמירה על חסיון מידע הכרחי, ובמקביל פנינו כבר ליותר מעשרת אלפים עמותות בבקשה להצטרף ולהוסיף מידע לאתר: אופציות התנדבות, מידע כללי,והפניות לאתר אינטרנט אם יש''.
מחפשים אתכם ברשת
אתר אינטרנט – אם אתה לא שם אתה לא קיים, ועדיין מאות ואלפי עמותות אינן מקיימות כל נוכחות ברשת בעיקר מטעמי תקציב או מחוסר נגישות לרשת. אל תחששו ואל תתעצלו, מחלקת האינטרנט בשתיל מייעצת, מנחה השתלמויות ומפתחת כלים שיעזרו לכם לממש את הפוטנציאל האינטרנטי שלכם, במחירים שקל להתמודד איתם. לא חייבים להעסיק עורך תוכן או מנהל אתר במשרה מלאה, וברשת החברתית תוכלו למצוא מאות מעצבי אתרים צעירים שישמחו לסייע לכם במחיר נוח. זכרו - מחפשים אתכם ברשת, אתר מעודכן עוזר לתורמים ולמתנדבים הפוטנציאליים שלכם למצוא אתכם.
פתחו נוכחות גם ברשתות חברתיות
נוכחות ברשתות החברתיות תעזור לכם לגייס מתנדבים, לנהל קמפיינים, ולפתוח פתח לשיתופי פעולה עם ארגונים אחרים. פתחו לכם נוכחות ברשתות החברתיות, פייסבוק ואחרות, הצטרפו לקהילות ליזמות חברתית כמו למשל קהילת יזמות חברתית, אל תהססו לצרף חברים ולהעלות תכנים על בסיס קבוע, הקפידו לדווח על המהלכים שלכם ואל תתבישו לבקש עזרה.
מולי ארי, יועץ תקשורת ב'הדר תקשורת ויחסי ציבור', המתמחה ביחסי ציבור וניהול מוניטין ברשת, מספק צרור עצות שמחירן שווה זהב, או כסף במקרה שלכם ''בררו מה מעניין את הקוראים שלכם ולא מה מעניין אתכם, בניגוד ליחסי ציבור קלאסיים בהם קהל היעד הוא העיתונאי ברשתות חברתיות כל קורא הוא קהל שאת תשומת ליבו יש למשוך, הגיבו לזירה התקשורתית שלכם - האינטרנט משמש כמימד, המכיל את כל אמצעי המדיה, עיתונות רדיו טלוויזיה הם רק חלק קטן מהמידע ברשת, דאגו לייצר התראות גוגל אל כתובת המייל שלכם בהתאם למילות מפתח ונושאים הקשורים במטרתכם תוכלו לחוות דעה על התרחשויות בזמן אמת או לפחות בזמן הקרוב ביותר לכך.
לכל נושא או מטרה עשרות דפי המוקמים בצורה אינטואיטיבית, וספונטנית, הצטרפו לדפים אלו והחליפו מידע, התפיסה הרווחות שמקדשת את הבלעדיות היא תפסה מוטעית, השתמשו באתרים וברשתות חברתיות ככלי לקישורים הדדיים, אתרו והשתמשו בבלוגרים מובילים, כל חיפוש ברשתות חברתיות יהווה קרקע פוריה לאיתור מובילי דעת קהל, פנו אל אותם מובילי דעת קהל והתייחסו אליהם כמו אל עיתונאים לכל דבר, הזמינו אותם לאירועים, הפנו את תשומת ליבם להתרחשויות והכי חשוב בקשו את עזרתם ועצתם.
אל תעיקו - פרסמו סטטוס פעמיים ביום לא יותר, פרסמו פוסט אחד או שניים בשבוע לא יותר אף אחד לא רוצה להתחבר לטרחנים. פרסו את רשת האתרים החברתיים שלכם ככל האפשר: דה מרקר קפה, סלונה, בלוגר, וורדפרס, פייסבוק, לינקד- אין, תפוז, ישראבלוג ודאגו שהחומר יהיה מקורי - כפילויות בחומר יגרמו לנזק גם ברמת מנוע החיפוש וגם אצל הקורא".
גיוס תרומות דרך האתר
ואם כבר נוכחות בולטת ברשת ואתר אינטרנט – אין כמוהם לגיוס תרומות, וכדי שתוכלו לגייס תרומות בקלות - פייפאל היא הכתובת שלכם. לא סתם הגיעה החברה למעל מאה מיליון חשבונות בעולם כולו. משתמשי רשת למדו לזהות את הכפתור הצהוב עם אמינות מוחלטת לתרומה מאובטחת. בישראל החליט מנכ"ל הסניף האחראי על ישראל , עודד זהבי, לאפשר גם לעמותות להשתמש בשירותי החברה לגייס תרומות, ולתורמים יש כאן בונוס גדול.
''כל העמותות המבקשות להשתמש בשירותי התרומה של פייפאל נדרשות להציג מסמכים המבטיחים שאכן מדובר בעמותה פעילה המתנהלת באופן תקין, הלוגו של פייפאל מהווה אישור עבור התורמים שעשינו את מירב המאמצים להבטיח שמדובר בארגון הפועל האופו תקין ומסודר, גם האבטחה שלנו מרגיעה את התורמים ומבטיחה להם שפרטי כרטיס האשראי שלהם אינם פרוצים לכל''. זהבי דורש נאה אבל גם מקיים, לדוגמא לפני מספר חודשים נרתם הסניף המקומי לסייע לארגון 'לשובע' בשיתוף בלוג האוכל 'בייגלה' כל התרומות לאירוע גיוס המשאבים של העמותה נתרמו ללא כל עמלה ובפייפאל הוסיפו עוד עשרה אחוזים תרומה שלהם על הסכום הכולל שנאסף.
לפייפאל מעל מאה מיליון חשבונות, רובם עסקיים אך חלקם חשבונות תרומה המצליחים לגייס סכומים נאים, אל תהססו, פנו והציגו את כל המסמכים הנדרשים.
גיוס ושימור מתנדבים
הדרך המוצלחת ביותר להשגת מתנדבים היא באמצעות האתר של עמותת "רוח טובה". העמותה מאתרת ומכווינה מתנדבים בכל הארץ, להתנדבות קצרה או ארוכת טווח, לפי התאמת שעות ומיקום הפעילות תחומי עניין ועוד. למנוע חיפוש המתנדבים של "רוח טובה" לחצו כאן. העמותה יצרה מדריך עמותות שם תוכלו לזהות עמותות הפועלות בתחומים קרובים לשלכם ואולי תוכלו לשתף פעולה, לחסוך במשאבים ולמקסם את ההשפעה.
גם אם אין לכם ידע מוקדם בגיוס מתנדבים ובטיפול בהם, תוכלו לרכוש את הידע הנדרש ולהתייעץ במגוון קורסים והשתלמויות קצרות במועצה הלאומית להתנדבות. גיוס, שימור, ניהול והוקרת מתנדבים, כל מה שתזדקקו לו כדי ליצור לכם קבוצת פעילים מסורה ומרוצה.
ייעוץ וליווי מקצועי
עדיין לא בטוחים למה אתם לא מצליחים לקדם את הרעיונות שלכם? אולי יעוץ וליווי מקצועי של עמותת נובה הם הפתרון עבורכם. נובה – ניהול ואקדמיה בשירות הקהילה – היא ארגון המחבר יחד את המגזר החברתי, העסקי והאקדמי כדי לשפר את יכולות הניהול של עמותות. שירותי הייעוץ העסקי והליווי שפעילי ומתנדבי נובה מספקים למגוון עמותות וארגונים חברתיים, עוזרים למגזר השלישי כולו לתמוך בקהלים רחבים יותר, באופן יעיל ומועיל יותר ולאורך זמן רב יותר. ניהול נכון מאפשר למובילי העמותה למקד את פעילותה ולפתח יוזמות חדשות ומאפשר עבודה רציפה ומתוכננת ללא חרדת סגירה תמידית.
נובה מובילה פרויקטים של ייעוץ ותכנון כלכלי ועסקי עם קרוב למאה ארגונים חברתיים ומפעילה מעל 500 סטודנטים ואנשי עסקים מתנדבים. אם תעברו את הסינון, תוכלו לזכות ביעוץ שישדרג את ההתנהלות שלכם לאין ערוך. השירות ניתן בתשלום סמלי.