שתף קטע נבחר
 

ועד עובדי הרכבת ועמיר פרץ, נגד שר התחבורה

תומך נלהב וחדש לוועד עובדי הרכבת, במלחמתם נגד תכנית שר התחבורה, ישראל כץ, לפיתוח ותחזוקת מסילות באמצעות חברות שונות. עמיר פרץ, אשר כיהן בעבר גם כיו"ר ההסתדרות, אמר בוועדת הכלכלה כי הוא מתנגד נחרץ לגישה זו

עימות חזיתי: ועד עובדי רכבת ישראל וח"כ עמיר פרץ, מונעים פיתוח רשת מסילות באמצעות חברות אחרות. ח"כ עמיר פרץ (עבודה) מנע אתמול (ב') ממשרד התחבורה מלהרחיב את סמכויותיהן של מע"צ החדשה וחברת חוצה ישראל, כך שיוכלו להקים, לתחזק ולנהל מסילות רכבת חדשות. התערבותו של פרץ סייעה לוועד עובדי רכבת ישראל, המתנגד לצעדים שמנסה לקדם שר התחבורה, ישראל כץ, ואשר לדבריהם נועדו להביא להפרטת הרכבת.

 

"מפריטים כל דבר", טען ח"כ פרץ בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בכנסת. "אני נגד המדיניות (הזו). חברות שמגיעות במקום (חברות ממשלתיות) פועלות לצערי בשיטה של מיקור-חוץ. מע"צ היום היא מפעילה של קבלני-משנה בעיקר. זה לא כמו מע"צ הישנה, שהחזיקה אלפי עובדים שבנו את הארץ, וכולם פה חייבים לה את העובדה שיש מדינה, עם כבישים".


"רכבת העמק": מע"צ תקים, רכבת ישראל תפעיל (צילום: יואב גלזנר) 

 

ראוי לציין כי בפועל כבר הועברו חלק מפעילויות הפיתוח של הרכבת לידי חברות אחרות. למשל, חברת מע"צ היא האחראית על הקמת קו הרכבת החדש שנבנה בין כרמיאל וחיפה. גם העבודות להקמת "רכבת העמק", שתחבר בין בית-שאן וחיפה, מנוהלות כיום על-ידי מע"צ. התערבותו של ח"כ פרץ אתמול עלולה למנוע ממשרד התחבורה מלהרחיב בעתיד את סמכויות מע"צ וחברת חוצה ישראל, בכל הנוגע לפיתוח רשת המסילות.

 

הממשלה החליטה, ח"כ פרץ יסכל?

העברת פיתוח פרויקטי תשתית מידי רכבת ישראל לחברות ממשלתיות אחרות נעשתה מתוקף החלטת ממשלה מ-2010, שהתוותה את תוכנית הפיתוח העתידית של רשת הכבישים והמסילות ("תוכנית נתיבי ישראל"), ולמעשה קבעה כי הרכבת לא תקים יותר מסילות חדשות - מעבר לאלו שכבר אושרו בתוכניות פיתוח קודמות. על-פי ההחלטה, "המשך פיתוח רשת המסילות... יוטל על חברות ממשלתיות אחרות".

 

בהמשך להחלטת הממשלה, אישרה ביולי 2010 ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה את שינוי ייעודן של מע"צ וחברת חוצה ישראל, כך שיוכלו לעסוק בתכנון, פיתוח והקמה של "תשתית מסילתית": קווי רכבת חדשים, לרבות תחנות וכל מבנה הנדרש להפעלת רשת המסילות. עם זאת, הפעלת הרכבות עצמן, שיעשו שימוש במסילות החדשות, נשמרת לרכבת ישראל - או לממשלה.

 

אלא שיישום החלטות הממשלה וועדת השרים, עלול להתברר כבעייתי. היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד מלי סיטון, הסבירה בוועדת הכלכלה כי "על-מנת שיוכלו (מע"צ וחברת חוצה ישראל) ליישם את הסמכות שהממשלה העניקה להן, יש צורך לאפשר את העברת סמכויות שר התחבורה גם להן". ובדיוק את העברת הסמכויות הזו, מנע אתמול ח"כ עמיר פרץ.

 

"מונעים מהעובדים מלסלול מסילות"

נציגי ועד עובדי הרכבת טוענים כי הגיעו להסכמות עם משרד התחבורה, לפיהן העברת סמכויות השר למע"צ וחברת חוצה ישראל - בכל הנוגע לפיתוח, תחזוקה וניהול של מסילות ברזל - תוגבל לשני פרויקטים בלבד, שביצועם כבר החל. כל הרחבת סמכויות מעבר לכך, הסבירו נציגי הוועד, תדרוש אישור של ועדת הכלכלה בכנסת, ולא תוכל להיעשות על-ידי משרד התחבורה באופן חד-צדדי.

 

בוועד העובדים סבורים כי העברת הסמכויות למע"צ וחברת חוצה ישראל, הנעשית במסגרת תיקון לחוק פקודת מסילות הברזל, מהווה צעד אחד מני רבים אותם מקדמת הממשלה במטרה להפריט את הרכבת. על-פי נציגי הוועד, כבר בהחלטת הממשלה מ-2010 נפגעו העובדים משמעותית. "ההחלטה מונעת מעובדי רכבת ישראל מלסלול מסילות ברזל מעתה ועד עולם", אמרה אתמול עורכת דין המייצגת את הוועד. "לכך לא הסמכנו. לא יתכן שייקחו במחי יד מעובדי הרכבת עבודה שעסקו בה עשרות שנים".

 

ח"כ פרץ, שהתערבותו מנעה את אישור התיקון בחוק הנוגע להעברת סמכויות השר, תומך בעמדת הוועד. לטענתו, משרדי הממשלה מנסים באמצעות התיקון לחוק להתערב ביחסי עבודה - שלדבריו נתונים לשינוי במשא ומתן בלבד. ח"כ פרץ גם ניסה לקשר בין המחאה הציבורית בעניין מחירי הדיור וצמצום סמכויות הרכבת: "אנחנו רואים מה קורה (היום) ברחובות במדינת ישראל. פתאום לדבר נגד מדיניות מהסוג הזה הפך לגיטימי".

 

טענתו העיקרית של פרץ היא כי העברת הסמכויות לידי מע"צ או חברת חוצה ישראל, תאפשר בפועל את הפרטת פיתוח רשת המסילות. לדבריו, חברות אלה אינן מבצעות את העבודות בעצמן, ומשמשות רק כמפקחות מטעם המדינה על קבלני-משנה פרטיים. כך למשל נעשה בפרויקט "רכבת העמק", שהקמתו מתנהלת באמצעות מכרזים המיועדים לחברות פרטיות, שמתכננות ומבצעות את העבודה על-פי הנחיות מע"צ.

 

עימות אחד בדרך לעימות אחר?

התערבות ח"כ פרץ, ומאמצי ועד העובדים לסכל את כוונות משרד התחבורה, מנוגדים למדיניות המוצהרת של שר התחבורה, שהבהיר בעבר כמה פעמים כי יוציא מידי הרכבת את המשך פיתוח רשת המסילות. במשרדי התחבורה והאוצר מתחו בשנים האחרונות ביקורת חריפה נגד הרכבת, וטענו כי אינה מצליחה לממש את תוכניות הפיתוח הרב-שנתיות שאישרה הממשלה, ועלותן נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים.

 

גם מבקר המדינה התייחס בעבר לבעיות בפיתוח רשת המסילות. כך למשל, בדו"ח שפרסם ב-2010, מצא המבקר שורת ליקויים בהתנהלות החברה בפיתוח קו רכבת מהירה בין ירושלים ותל-אביב. אמנם במחדל שותפים גם משרדי האוצר והתחבורה, אך המבקר הצביע על כשלים חמורים של הרכבת בכל שלבי הפרויקט - מהתכנון הראשוני ועד הביצוע בפועל - שתוצאתם חריגה של מיליארדי שקלים מהתקציב המתוכנן.

 

יש לזכור כי העימות בין הוועד ומשרד התחבורה מגיע בתקופה שבה ממילא נמצאים היחסים בין הצדדים בשפל. באפריל איים השר כץ כי אם לא תציג הנהלת הרכבת - בשיתוף ועד העובדים - תוכנית לשיפור רמת הבטיחות, ישבית את פעילותה החל ב-17 באוגוסט. מאז התעמתו נציגי הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה עם נציגי הוועד פעמים רבות, כאשר כל צד טוען כי האחר מונע את קידום התוכנית שדרש השר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ עמיר פרץ: "מפריטים כל דבר"
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים