רבני חו"ל לעמיתיהם בארץ: אתם חייבים פייסבוק
האם רבנים צריכים לפרסם סטטוסים ולהעלות תמונות לפייסבוק? "רב צריך להיות רב, ולא חבר", טען הרב ספולטר מיד בנימין, ואילו רב בריטי טען: "הפייסבוק פה, אי-אפשר לומר לא"
עשרות רבני קהילות בארץ ובחו"ל דנו (גם) בזה, בכינוס הבינלאומי בנושא "אתגרי התקופה" שמקיימים ארגון רבני צהר והמחלקה לשירותים רוחניים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית, ויינעל מחר (יום ד') בירושלים. המסקנה, כצפוי: גם בשאלת הפעילות ברשתות החברתיות נמצא פער ב"דיסטאנס" ביחסי רב-קהילה בין הארץ לחו"ל. הרבנים מעבר לים מתבררים, שוב, כהרבה יותר סחבקים.
הטוויטר יעזור למצוא מניין
הרב אביחי קצין, רב קהילה מרעננה, הנחה את הדיון על ניחס הרבני לפייסבוק (שמשום מה זכה לכותרת המחמיאה "תרבות, בידור וטכנולוגיה"). לדבריו, לו עצמו אין חשבון שם, אך הוא חושש כי בקרוב לא תהיה לו ברירה – "כמו שלפני עשר שנים התלבטנו אם להתחבר לאינטרנט, והיום גם אנחנו הרבנים צריכים אותו 24 שעות ביממה ולא מסוגלים להתנתק לרגע".
הרב ראובן ספולטר מהיישוב יד בנימין סבור כי, ככלל, "רב צריך להיות רב ולא חבר". הוא אינו שולל פעילות רבנית בפייסבוק, אבל טוען כי היא צריכה להיות מבוקרת: "להתעלם מכל השטויות של בני
הקהילה. יותר טוב שלא יקבל את כל הסטטוסים והמחשבות שלהם".
ההצעה המעשית שלו דווקא מעניינת: אשת הרב תהיה בפייסבוק, ותעביר אליו את הרוח והמסרים מבני הקהילה, כפי שבאים לידי ביטוי רק שם.
גם מזכ"ל בני עקיבא לשעבר, יונה גודמן, מאמין שתוך חמש שנים כולם יהיו מחוברים לפייסבוק, כמו לאינטרנט, ולכן לרבנים הוא מציע "לפתוח חשבונות מיוחדים, כמו של זמרים ומפורסמים, שהם חד-כיווניים".
הרבנים ה"חוצניקים", כאמור, נמצאים במקום אחר לגמרי, ובכלל לא מבינים מה השאלה. "הפייסבוק קיים, זו המציאות, ואי אפשר להגיד לא", אמר אחד המשתתפים הבריטיים, "אני עצמי אמנם לא מעלה לשם כל דבר, אבל התחברתי עם אנשים שלא ראיתי לפני 40 שנה. זה גם צורך אישי". לדבריו, גם הרב הראשי של אנגליה מעלה מדי שבוע סרטון וידיאו על פרשת השבוע.
רב נוסף, אמריקני, אמר: "מעניין שזו שאלה פה בארץ. זה הרי מקובל בכל מקום, ורבנים משתמשים בזה כל הזמן. לי, באופן אישי, יש עמוד פייסבוק שפתחתי לפני חמש-שש שנים, כי רציתי לשמור על קשר עם תלמידי, וכשהגעתי לקהילה החדשה שלי, כולם הוסיפו אותי כחברים. אני לא מגיב לחברי הקהילה, אבל אשתי אומרת לי מה קורה. השתמשו בזה! יש סלבריטאים בעולם עם 90 מיליון עוקבים. אפשר גם לכתוב בטוויטר שיש מנחה עוד חמש דקות, וזה ממש יכול להביא אנשים לתפילה".
להיות שם
רגע משעשע במיוחד היה כאשר הרב משה טרגין מישיבת "הר עציון" חש כי הוא אינו מקבל זכות דיבור, ובחר לפרסם בעיצומו של הדיון סטטוס חדש בדף הפייסבוק שלו, כולל תמונה שלו ושל חבריו הרבנים – און-ליין. "אני מקווה שאקבל הזדמנות להביע את דעתי שבטכנולוגיה הזו אתה או על המכבש או חלק מהכביש", כתב, ורץ להראות לחבר'ה, על צג הסלולרי.
הרב קצין, המנחה, הקשה: ואולי הרבנים לא צריכים להיות שם, למרות שזה ינציח את הפער מהציבור, כמו שהם לא צריכים לראות "כוכב נולד"?
"הרב חייב להיות בפייסבוק", פוסק הרב יששכר כץ מארה"ב, "כל החיים של הצעירים שם. כשאתה מסכים להיות רב, אתה אומר שאתה תתן דוגמה אישית ביום יום, ולכן חייבים להיות שם ולהוות דוגמה אישית".
שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, השתתף בחלקו האחרון של הדיון, ואמר: "הפייסבוק הוא כלי, ואני לא מכיר כלי שאי-אפשר להשתמש בו לטובה ולרעה. אי-אפשר לשים את המחסום במקום הלא נכון. גם הפה, האוזניים והעיניים משמשים הרבה מאיתנו לרעה יותר מלטובה, אז נכרות את הלשון? נסמא את העיניים? לא שייך להניף דגל שחור מעל דבר כזה. כשיש כלי חדש, הדבר הראשון שצריך לחשוב זה איך אפשר לנצל אותו, אך כמובן שלא כתחליף למגע הישיר שבין הרב לקהילה".
ומה עם סוף שבוע ארוך?
גם נושאים מורכבים יותר נידונו בכינוס רבני הקהילות של צהר, כמו היחס לגויים, מודרנה והלכה, עצומות רבנים
ודת ומדינה. אחת הסוגיות שעלתה לדיון קצרצר (כי כולם העדיפו לדבר על הפייסבוק) היא ההצעה לסוף שבוע ארוך, כולל יום ראשון חופשי.
השר הרשקוביץ אמר כי הציבור הדתי חייב לדרוש ולעמוד על כך שההצעה תאושר ותיושם בפועל. לדבריו, יש בכך גם אפשרות שומרי המצוות ליהנות מיום של טיולים וקניות, וגם פוטנציאל למיעוט בחילול שבת של חילונים ומסורתיים, שכיום מתפתים לנצל את השבת עצמה למטרות אלו.