זה סופי: יבואנית מאזדה רוכשת את יבואנית ב.מ.וו
חברת דלק רכב הודיעה הבוקר כי חתמה על עסקה לרכישת יבואנית ב.מ.וו, חברת קמור מוטורס, בעלות של כ-210 מיליון שקל. מלבד מותג היוקרה הגרמני, מחזיקה קמור גם בזיכיון לשיווק מותג צ'רי הסיני
וגרה ב.מ.וו עם מאזדה ופורד. חברת דלק רכב ("דלק מוטורס"), יבואנית מאזדה ופורד, הודיעה היום (ד') לבורסה כי חתמה על עסקה לרכישת הבעלות בחברת קמור מוטורס - יבואנית ב.מ.וו ומיני, ובעלת זיכיון לשיווק בישראל של המותג הסיני צ'רי. עבור רכישת השליטה בקמור תשלם דלק רכב כ-210 מיליון שקל לבעלי המניות העיקריים. השלמת העסקה מותנית בכמה תנאים, ובהם קבלת אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים.
רכישת יבואנית ב.מ.וו על-ידי דלק מעוררת עניין רב בשוק הרכב: למרות היוקרה הנלווית למותג הגרמני, היקף הפעילות של קמור מוטורס נמוך יחסית, ורווחיה מסתכמים במיליוני שקלים בודדים. על-פי נתוני איגוד יבואני הרכב, מכרה היבואנית 1,113 כלי רכב מתוצרת ב.מ.וו ומיני בשנה שעברה. לשם השוואה, בתקופה זו מכרה דלק יותר מ-40 אלף כלי רכב של מאזדה ופורד, ורשמה רווח נקי של יותר מ-400 מיליון שקל.
דלק מוטורס: יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו (צילום: רועי צוקרמן)
בשוק הרכב מציינים כי העסקה לרכישת קמור, תחייב כעת את הנהלת דלק רכב ללמוד במהירות את רזי הפעילות בשוק היוקרה. הפעילות בפלח שוק זה שונה משמעותית מזה שבו פועלת דלק רכב: שוק היוקרה מתנהל ברובו מול לקוחות פרטיים, שדורשים - ולרוב גם מקבלים - הנחות-עתק, עסקאות טרייד-אין ומבצעי מימון. בנוסף, ראוי לזכור כי הפעילות בשוק הייבוא האישי פגעה קשות ביבואניות מותגי היוקרה, ואילצה אותן "לחתוך" מחירים באגרסיביות - לעתים בעשרות אחוזים.
בכירים בשוק הרכב מצביעים על זיכיון הייבוא של מותג צ'רי הסיני, כגורם שעשוי להתברר בעתיד כמשמעותי עבור עסקי דלק רכב. בשנים הקרובות צפויות חלק מהיצרניות הסיניות להפוך לשחקניות משמעותיות בשוק הרכב העולמי, כאשר צ'רי עשויה להיות אחת הראשונות שיחלו למכור מכוניות בשווקי ארה"ב ומערב אירופה. עם זאת, ראוי לזכור כי בעבר כבר נדחה מועד תחילת הפעילות של יצרניות סיניות במערב, כאשר גם צ'רי עצמה דחתה את הגעתה לישראל כמה וכמה פעמים.
יש לציין כי דלק רכב סובלת ב-2011 מנסיגה בפעילותה. לאחר כעשור וחצי של שליטה בשוק הרכב, איבדה מאזדה את המקום הראשון בטבלת המסירות לטובת יונדאי הקוריאנית - שכבר הצהירה בעבר כי בכוונתה להפוך למובילת השוק בישראל. גם פורד סובלת מחולשה יחסית, אם כי תחילת שיווק הדגם החדש של הפוקוס צפוי לשפר את תוצאותיה ברבעון האחרון של השנה.
על-פי בכירים בשוק הרכב, אחת הסיבות העיקריות לירידה בהיקף המכירות של מאזדה בהשוואה לשנה שעברה - ובניגוד למגמת הצמיחה של כלל השוק - היא התחזקותו המשמעותית והמתמשכת של המטבע היפני, שפוגעת ביכולתה של דלק רכב להעניק הנחות לחברות הליסינג, וכן מקטינה את שיעור רווחיותה.
ב.מ.וו M5: בקרוב בליסינג?