לנדאו: הדלק יתייקר בכ-30 אג' - יש להוריד מסים
חילופי האשמות בממשלה: שר התשתיות אמר כי פנה לנתניהו כבר לפני כמה חודשים בבקשה להפחית את המע"מ ומס הבלו: "המסים שמטיל האוצר מהווים יותר מ- 50% מהמחיר". אתמול דווח כי ראש הממשלה יעביר קיצוץ רוחבי כדי למנוע התייקרות
שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, קורא להוריד את המסים על הדלק, כדי למנוע את הייקור הצפוי בתחילת החודש הקרוב. בכניסה לישיבת הממשלה היום (א') אמר לנדאו: "מחירי הדלק עומדים לעלות, על פי הערכה בשיעור של בין 25 ל-30 אגורות, אלא אם יינקט צעד שישמור על יציבות המחירים. המסים שמטיל האוצר מהווים יותר מ-50% ממחירו של ליטר בנזין לצרכן. הדרך לשמור על רמה סבירה של מחירי הדלק היא הורדה במסים שמטיל האוצר - הבלו והמע"מ".
לנדאו הוסיף: "בנושא זה פניתי לראש הממשלה כבר לפני מספר חודשים. רחשי הלב של הציבור אמיתיים. אי אפשר להשית על הציבור מסים מעבר לכח הסיבולת. עלינו להודיע מיידית שמחירו של הדלק לא עולה ושהממשלה סופגת את העלויות, לפחות בחודשים הקרובים".
אמש פורסם, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יבקש להוריד את המס שמוטל על הבנזין (בלו), כאשר את הפסד הכנסות המדינה ימומנו, כאמור, ממשרדי הממשלה. אתמול נשמעו טענות חוזרות מצד האוצר לכיוונו של משרד התשתיות הלאומיות בשאלה מדוע השר השר לנדאו אינו מוריד את מרווח השיווק של חברות הדלק, ובכך תורם לירידת מחיר ליטר בנזין.
מרווח השיווק הוא אחד ממקורות הרווח העיקריים של חברות הדלק, והוא מחושב כיחס שבין מחיר מכירת הבנזין בתחנות לבין מחיר הרכישה של הדלק מבתי הזיקוק, בניכוי הוצאות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בפברואר האחרון קיבל משרד התשתיות דו"ח שהוכן על ידי משרד רו"ח לאון אוליצקי שמצביע על אפשרות להורדת מרווח השיווק של חברת הדלק בטווח שבין 20 ל-35 אגורות לליטר.
עם זאת, 53% ממחיר הליטר שנמכר היום בתחנות הדלק (7.22 שקל, בתדלוק עצמי) מיוחס למיסים ישירים ועקיפים, כך שכדי להוריד משמעותית את מחיר הדלק יש לצמצם את היקף המיסוי שמוטל עליו.
לנדאו השיב הבוקר לביקורת שנשמע בנושא מרווח השיווק אמר השר: "מרווח השיווק קטן ביותר בהשוואה לנושאים האחרים, אז אי אפשר לתלות בו את הכל. אבל גם בתחום זה אנו עוסקים. צוות שהקמתי יגיע לסיכום בקרוב מאד, ואני מקווה שנוכל גם אנחנו לתרום את חלקנו ולהקל על הציבור, אבל אי אפשר לתת לבעיה פתרון מהשרוול מתוך היסטריה".