טעויות נפוצות בצילום
התמונה שצילמתם יצאה חשוכה מדי? מגורענת? גיא פריבס מסביר לנו על הטעויות הנפוצות בצילום ונותן כמה טיפים חשובים
מזל טוב, קניתם את המצלמה החדישה ביותר עם 50 נקודות פוקוס וזיהוי עד 17 פרצופים, 50 מגה פיקסל וזום *80 אבל עדיין התמונות לא יוצאות כמו שצריך?
בכתבה הקרובה נכיר את הבעיות הנפוצות אצל מתחילים בתחום, נבין מה גורם להם ואיך אפשר להימנע מהן בצורה הפשוטה ביותר האפשרית.
התמונה מטושטשת
ישנן שלוש סיבות לתמונה מטושטשת:
- הפוקוס לא היה מכוון לאובייקט. אם תסתכלו טוב תגלו שאולי הפוקוס הוא על הגדר מאחורה. בריחת פוקוס שכזו עלולה להיגרם כתוצאה מכך שעזבתם את כפתור הצילום ולחצתם שנית כאשר נקודת הפוקוס לא הייתה על האובייקט. הפתרון לכך פשוט – תכוונו שוב את הפוקוס על האובייקט המבוקש ותצלמו. אם עדיין לא מצליחים אז תמיד ניתן להעביר את המצלמה לפוקוס ידני.
- לא היינו יציבים והרעידה של היד שלנו גרמה לאובייקט להיות מטושטש.
- מהירות הצילום שנבחרה הייתה איטית מדי – בדרך כלל זה קורה בתנאים של תאורה חלשה ואז בזמן שהתריס היה פתוח והחיישן נחשף לתמונה - היתה תנועה ולכן נוצרה המריחה. יש מצבים במצלמה מצב ספורט שמגדיר צילום מהיר יותר. אם יש לכם שליטה ידנית, הקפידו לפתוח צמצם ולהעלות ISO כדי לקבל מהירות תריס גבוהה יותר.
התמונה חשוכה מדי
כאשר אנחנו מצלמים במצב אוטומטי, לרוב המצלמה מכוונת למצב מדידת אור ממוצעת, בה מדידת האור היא מהאיזור שאנו מתכוונים לצלם ובוחרת את נתוני הצילום בהתאם. אם האובייקט שלנו נמצא על רקע לבן או לדוגמא אנו מצלמים כלה עם שמלה לבנה המצלמה "תחשוב" שהפריים שלנו מואר מדיי ולכן תכניס פחות אור.
התמונה מוארת מדי
זוכרים את הסעיף הקודם? כאן המקרה הוא לרוב שיש רקע כהה מאחורי הדמות ולכן במדידה המצלמה מזהה שיש איזורים רבים חשוכים ולכן מכניסה הרבה אור ו"שורפת" את הדמות שלנו. המצלמה הרי לא יודעת מה היא מצלמת, אלא מודדת אור בצורה לא חכמה במיוחד.
בשביל להתמודד עם תמונה חשוכה או מוארת מדי יש במצלמות (גם בקומפקטיות וגם במצבים האוטומטיים) אפשרות להגדיר למצלמה פיצוי חשיפה חיובי או שלילי. הכוונה בפיצוי חיובי היא שאנחנו רוצים שמצלמה תכניס יותר אור מאשר הכמות שהיא התכוונה – נשתמש בפיצוי חיובי כאשר התמונה שלנו יוצאת חשוכה מדי. במקרה של תמונה מוארת מדי נגדיר פיצוי חשיפה שלילי ונכניס לתמונה פחות אור.
התמונה יצאה לי כחולה
תכירו את האיזון הלבן (White Balance). המצלמה, להבדיל מהעין שלנו, רואה צבעים בהתאם לתאורה הסביבתית. כלומר, אם יש לנו נורת להט (מאירה בצבע צהוב) ונצלם דף לבן, אז התמונה תהיה בגוונים צהובים. במצלמה ניתן להגדיר את האיזון הלבן או לתת למצלמה לבחור זאת אוטומטית.
בצורה אוטומטית המצלמה בדרך כלל צודקת בהגדרות, אבל במצבים קיצוניים גם היא עלולה לטעות. אם לדוגמא נצלם באור יום ונגדיר למצלמה איזון לבן של נורת להט המצלמה בשביל להתגבר על הצבע של האור ותתן לה גוון כחול. כל מה שנצטרך לעשות זה להגדיר למצלמה בצורה ידנית את האיזון הלבן הרצוי.
צילמתי עם פלאש וכל הרקע יצא לי חשוך
כאשר ישנה תאורה חלשה ואנחנו (או המצלמה בעצמה) מחליטים להפעיל את הפלאש המצלמה מנסה להביא את האובייקט שפיקסנו עליו להיות מואר בצורה מושלמת. זה נעשה ע"י פתיחת הצמצם עד הנקודה המקסימלית כדי שיכנס אור, הורדת מהירות התריס ל-1/60 והוספת פלאש בעוצמה שתאיר את האובייקט כמו שצריך.
כאשר חשוך, פרמטרים אלו של הצמצם והתריס אינם מספיקים בשביל לקלוט את האור הסביבתי מהרקע שאינו מושפע מהפלאש. קחו בחשבון גם שהפלאש הקטן שעל המצלמה לא יעיל למעל מספר מטרים.
אם אנו רוצים שגם הרקע יהיה מואר אז צריך שזמן החשיפה יהיה יותר ארוך בשביל שיכנס אור. ברוב המצלמות ישנה אופציה שנקראית night scene אשר זה בדיוק מה שהמצלמה מבצעת. אם יש לכם שליטה ידנית, פשוט תגדירו מהירות תריס איטית יותר, תעלו את ה-ISO וכמובן תתחשבו במד האור שלכם.
התמונה שלי מגורענת (מלאה בנקודות)
כאשר אנחנו מצלמים ב-ISO גבוה יש "רעש" בתמונה בגלל שהגדלת הרגישות של החיישן בצורה דיגיטלית מגדילה גם את הרגישות לכל מיני רעשים. דומה מאוד לאותם רעשים שאנו שומעים ברדיו כאשר אנו מתרחקים מאיזור הקליטה, רק שהרעש כאן מופיע כהפרעות, או גרעיניות, ולא שומעים אותו.
בשביל להתמודד עם זה ניתן להוריד את ה-ISO או אם לא ניתן לצלם אחרת בגלל התאורה החלשה נאלץ לקבל את העובדה שיש רעש בתמונה. ישנן תוכנות מסויימות המאפשרות להוריד את הרעש הזה לפחות בצורה חלקית.
בסופו של דבר המצלמה שלנו לא יודעת מה אנחנו רוצים לצלם תמיד ולכן אני ממליץ בחום להשתמש בפרמטרים הידניים (תריס, צמצם ו- ISO) ולהגדיר למצלמה בדיוק מה אנחנו רוצים שהיא תצלם. זה דורש קצת לימוד ותרגול אבל כמובן ששווה את ההשקעה.
הפתרונות שהצעתי כאן, הם בסיסיים ביותר ומסתמכים על חוסר הכרה של עולם הצילום, כמובן שישנן דרכים הרבה יותר מתקדמות, מדוייקות ואיכותיות להשיג את התוצאות הטובות יותר. גם אם החלטתם להישאר עם ההגדרות האוטומטיות של המצלמה מקווה שלפחות הטיפים האלו עזרו קצת.
גיא פריבס הינו מדריך בגליץ בית ספר לצילום. בקרו אותו גם בפייסבוק