הצעה: תיאסר הסעת נוסעים בעמידה
ח"כ ישראל אייכלר, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, מציע לאסור על הסעת נוסעים בעמידה באוטובוסים ציבוריים. במשרד התחבורה דווקא בוחנים את הגדלת מספר הנוסעים שמותר להסיע בעמידה בקווים בינעירוניים
יהיה פחות צפוף באוטובוס? ח"כ ישראל אייכלר, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת, הגיש אתמול (ב') הצעת חוק חדשה, לפיה תיאסר הסעת נוסעים בעמידה באוטובוסים ציבוריים. לפי הצעת החוק, מספר הנוסעים שיוכלו לנסוע באוטובוס יהיה זהה למספר המושבים בו. חריגה יחידה תתאפשר בקווים עירוניים, שאוספים נוסעים בתחנות הנמצאות מחוץ לעיר המוצא שלהם. בקווים אלה, כך מציע אייכלר, תותר הסעת נוסעים בעמידה.
ח"כ אייכלר מציין כי פקודת התעבורה, שמתירה כיום הסעת נוסעים בעמידה בקווים עירוניים ובינעירוניים, גורמת לסכנה בטיחותית. "חברות התחבורה הציבורית מנצלות אפשרות זו על-מנת להסיע נוסעים בעמידה", הוא מסביר, "דבר המסכן את חיי הנוסעים ואת בטיחותם". לדבריו, מתאפשרת גם הסעת ילדים בעמידה, או בישיבה על ברכי מבוגר מלווה, וכך נוצרת סכנה חמורה במיוחד.
ח"כ אייכלר: נסיעה בעמידה מסכנת את הנוסעים (צילום: עופר עמרם)
אלא שבמשרד התחבורה בוחנים דווקא את הגדלת מספר הנוסעים שמותר להסיע בעמידה בקווים בינעירוניים, מ-10 ל-20. במשרד התחבורה אמרו היום (ג') ל-ynet כי "המשרד בוחן בימים אלה את יישום ההחלטה, משמעותה ומועד ביצועה".
"מחזירים את הצפיפות לאוטובוסים"
על-פי הנחיות שפרסם משרד התחבורה ב-2007, ברישיון הרכב של אוטובוס ציבורי נרשמת הגבלה, ולפיה מותרת הסעת עשרה נוסעים בעמידה בקו בינעירוני. המשנה למנכ"ל המשרד, אלכס לנגר, הסביר בעבר כי הגבלת מספר הנוסעים נועדה לשפר את רמת השירות: "אמרנו שאנחנו לא רוצים שהאנשים יצטופפו... מחוץ לעיר, שזה נסיעות ארוכות, רצינו בהיבט של רמת שירות, להגביל את (מספר) הנוסעים".אלא שיישום ההנחיות גרם לקשיים: הגבלת מספר הנוסעים דרשה את הגדלת מספר האוטובוסים בחלק מהקווים, ולחברות התחבורה הציבורית פשוט לא היו מספיק אוטובוסים. בדו"ח מבקר המדינה מ-2009 נקבע כי "מספר האוטובוסים המתוכנן ליום בנסיעות בין-עירוניות, כפי שמופיע ברישיון הקו ובלוח הזמנים ערב פרסום ההנחיה, אינו הולם את הצרכים שהשתנו בחלק משעות היום".
גם לנגר ממשרד התחבורה, הודה כי יישום ההנחיות היה לקוי. בישיבה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בשנה שעברה, הסביר כי "קיבלנו הרבה מאוד תלונות על זה שאוטובוסים לא עוצרים, ולא אוספים בתחנות נוסעים". לאור זאת, הוחלט במשרד התחבורה לפעול בניגוד למוצע על-ידי ח"כ אייכלר, ולבחון את הגדלת מספר הנוסעים בעמידה מ-10 ל-20.
בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה, הסביר לנגר, כי "הגענו למסקנה שאנחנו חוזרים ומשנים את עמדתנו, (ו)עוברים ל-20 נוסעים בעמידה... אנחנו מחזירים לצערי את הצפיפות, על מנת לא להיות במצב (שבו) נוסע נשאר בתחנה... מצד אחד, אנחנו רוצים רמת שירות גבוהה. מצד שני, הגענו למסקנה שהנוסע שנשאר בתחנה ולא אספו אותו, (זה) הדבר הכי נורא".
רוצים לשנות? תציעו הוזלת תעריפים
לאור הקשיים שכבר עוררה בעבר הגבלת מספר הנוסעים באוטובוסים, סביר להניח כי ח"כ אייכלר יתקשה לגייס את תמיכת הממשלה בהצעת החוק שלו. למעשה, ניסיון העבר מלמד כי הצעות חוק שמיטיבות עם נוסעי אוטובוסים - על-חשבון קופת המדינה או חברות התחבורה הציבורית - נשארות לרוב בגדר הצעות בלבד, ואינן הופכות לחוקים מחייבים.כך למשל, הצעת חוק שהגיש ח"כ לשעבר יעקב כהן, ולפיה נוסעים בעמידה באוטובוסים יזכו בהנחה של 50%, נתקלה בהתנגדות נחרצת מצד כל הגורמים הרלוונטיים. באגד הסבירו כי ההצעה כלל אינה ניתנת ליישום. "תכולת הנוסעים משתנה מספר פעמים במהלך הנסיעה", אמר ל-ynet בכיר בחברה. "אם יבדקו את קו 18 בירושלים, ייראו כי כמה מאות נוסעים עולים ויורדים מהאוטובוס במהלך הנסיעה. לכן, זו הצעה שאינה ניתנת ליישום, ולראייה - לא מצוי מצב שכזה בשום מקום בעולם".
באגד גם הציעו לחברי הכנסת דרכים אחרות לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית. "אם הם רוצים לשנות, הם יכולים להציע הוזלת תעריפים בשעות השפל, כאשר אמצעי התחבורה הציבורית ריקים למחצה", הציע בכיר בחברה. "אפשר לקבוע הוזלה בין השעות תשע בבוקר ושלוש בצהריים, ובין שבע בערב ועד הפסקת השירות בחצות. זו הצעה הרבה יותר ראויה, המקובלת גם בעולם".