"נשארנו עם הקטנועים ואנשי הפיצות"
מנכ"ל התאגיד שמבטח את רוכבי הדו-גלגלי מתאר היום בוועדת הכלכלה את השפעתה של הרפורמה בביטוח החובה של הרוכבים. "נשארנו עם האוכלוסיה של הרוכבים הרעים", הוא אומר - ומעריך כי כ-20 אלף רוכבים עזבו את התאגיד
"מה שקרה זה שנשארנו עם האוכלוסיה של האופנועים הרעים - הקטנועים ואנשי הפיצות". כך מתאר היום (ג') מנכ"ל "הפול", תאגיד המבטח את רוכבי הדו-גלגלי בישראל, את השפעת הרפורמה בביטוח החובה של הרוכבים, שיישומה החל בסוף 2009. לדברי המנכ"ל, יעקב אלחדיף, מאז יישום הרפורמה עזבו את "הפול" כ-20 אלף רוכבים - יותר מ-20% מסך המבוטחים. חלקם רכשו פוליסות ישירות מחברות ביטוח, וחלקם בחרו שלא לחדש את ביטוחי החובה שלהם.
אלחדיף הסביר כי בעקבות יישום הרפורמה, שהביאה לייקור תעריפי הביטוח של מרבית רוכבי הדו-גלגלי, החלו לפעול בתחום כמה חברות ביטוח - וזאת לאחר תקופה ארוכה שבה "הפול" היה למעשה היחיד שמכר פוליסות ביטוח לרוכבים. חברות אלו הצליחו "לפתות" רוכבים בוגרים וללא תביעות קודמות, וכך נשאר התאגיד עם אותם "קטנועים ואנשי פיצות". לדברי אלחדיף, בעקבות הרפורמה הפסיד הפול פרמיות בסך של כ-30 מיליון שקל.
מחאת הרוכבים נגד ייקור הביטוח ב-2009 (צילום: ירון ברנר)
אלחדיף דיבר בדיון שערכה ועדת הכלכלה בעניין הצעת חוק שתובא מחר (ד') לאישור במליאת הכנסת, ולפיה יוזלו תעריפי הביטוח שמשלמים רוכבי אופנועים וקטנועים. בדיון העריכו נציגי משרד האוצר כי בעקבות יישום החוק, ירדו תעריפי הביטוח של רוכבים צעירים עד גיל 30 - בעלי אופנוע או קטנוע בנפח של עד 125 סמ"ק - בשיעור של כ-12%. לדבריהם, כך יחזרו מחירי הביטוח לרמתם לפני הרפורמה מ-2009.
במהלך הדיון הציעה יוזמת החוק, ח"כ פניה קירשנבאום, להוסיף סעיף חדש שיבטיח את הוזלת התעריפים בשיעור של 20% לפחות. במשרד האוצר הביעו התנגדות חריפה להצעה, וקירשנבאום החליטה להביא מחר את החוק לאישור המליאה ללא שינוי. אולם, קירשנבאום גם שלחה איום למשרד האוצר: "אני יכולה להבטיח שאם התעריפים שאני אקבל בעוד חודשיים יהיו כאלה שלא יספקו אותי, אני אלך בחקיקה מחודשת".
למי משלמים הנהגים 75 שקל?
הצעת החוק של ח"כ קירשנבאום, עליה חתומים 30 חברי כנסת, צפויה לזכות מחר ברוב בהצבעות בקריאות שנייה ושלישית במליאה. על-פי ההצעה, ביטוח החובה של הרוכבים "יסובסד" על-ידי כלל הנהגים בשיעור של 6%, לעומת כ-4% כיום. על-פי נתונים שהציג משרד האוצר לפני כחודש, ב-2010 שילם כל נהג - באמצעות פוליסת ביטוח החובה שלו - כ-75 שקל לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבים שנפגעו בתאונות. ראוי לציין כי בעקבות הרפורמה שהנהיג האוצר בסוף 2009, התייקרו תעריפי הביטוח של מרבית הרוכבים בשיעור ניכר.
בישיבה קודמת שקיימה ועדת הכלכלה בעניין הצעת החוק, דרש יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, לקבל ממשרד האוצר נתונים אודות ההוזלה הצפויה בעקבות יישום החוק. על-פי מקורבים לוועדה, מהנתונים עולה כי שיעור ההוזלה צפוי להגיע ל-12% במקרה של רוכב בן 25 בעל קטנוע בנפח של 50 סמ"ק, או ל-8% עד 10% במקרה של רוכב בן 35 בעל קטנוע או אופנוע בנפח של 125 סמ"ק. נתונים אלה, כך אומרים בוועדה, כלל אינם רלוונטיים כיום, מאחר שאינם מייצגים אוכלוסיית רוכבים משמעותית.
מהדיון שנערך היום גם עולה כי אין הערכה ברורה וחד-משמעית לגבי השפעת החוק על תעריפי הביטוח. כך למשל, מנכ"ל "הפול" אלחדיף ציין כי לאחר יישום החוק צפויים "לחזור" אל הפול רוכבי דו-גלגלי רבים, שרוכבים כיום ללא ביטוח - או עם פוליסות שרכשו ישירות מחברות הביטוח. הצטרפותם לתאגיד הביטוח, כך מעריך אלחדיף, עשויה להקטין את שיעור ההוזלה בתעריפי הביטוח.
מכרה הזהב של חברות הביטוח
למרות שבמשרד האוצר מסבירים כי נהגי המכוניות "מסבסדים" את ביטוח החובה של הרוכבים, בענף הדו-גלגלי טוענים כי הסבסוד נועד למעשה להקטין את הפסדיהן של חברות הביטוח, שמחזיקות במשותף בבעלות על "הפול". יש לציין כי תאגיד הביטוח סובל כבר שנים ארוכות מגירעון שנתי של כ-200 מיליון שקל.
אלא שראוי לזכור כי אותן חברות ביטוח שמחזיקות ב"פול", גם מוכרות בשם המדינה את ביטוחי החובה לכלל הנהגים. פרמיות ביטוח החובה האלה מכניסות לכיסיהן של החברות רווח שנתי כולל של יותר מ-700 מיליון שקל - וזאת אחרי קיזוז ההפסדים שמסבה להן הבעלות על "הפול".
כך למשל, חברת הביטוח הראל הפסידה ב-2010 כ-23 מיליון שקל בגלל השתתפותה בבעלות על "הפול". אלא שלמרות זאת, רווחיה מתחום ביטוח החובה הסתכמו בשנה זו בכ-43 מיליון שקל - אחרי קיזוז הפסדי "הפול". ב-2009, השתתפותה בפול הסבה לה הפסד של כ-20 מיליון שקל, אך השנה הסתיימה ברווח של כ-150 מיליון שקל מביטוח החובה לרכב.