בעקבות הצונאמי: הפסד ואופטימיות בטויוטה
יצרנית הרכב הגדולה בעולם רשמה הפסד רבעוני ראשון מזה שנתיים, כתוצאה מהפגיעה שספגה פעילותה לאחר רעידת האדמה בצפון-מזרח יפן. למרות זאת, התאוששות מהירה מהצפוי משפרת את תחזית הרווח השנתי
מפסידה אבל מתאוששת. טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, דיווחה אתמול (ג') על הפסד ברבעון הראשון של השנה. כמו כל יצרניות הרכב היפניות, נפגעה טויוטה קשות בעקבות רעידת האדמה שפקדה את יפן במרץ האחרון. עם זאת, ההפסדים ברבעון הראשון של השנה הפיסקאלית, שמתחילה ב-1 באפריל ומסתיימת ב-31 במרץ, היו נמוכים מכפי שחזו אנליסטים: 108 מיליארד ין (כ-1.4 מיליארד דולר), לעומת צפי להפסד של 190 מיליארד ין.
- כמה עלה הצונאמי לטויוטה? שליש מהרווחים
- טויוטה חוזרת לשגרה, ועושה זאת מהר מהצפוי
- הונדה יותר מטויוטה: תפסיד כנראה 65% מהרווחים
עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון, גם מעדכנים בטויוטה את תחזית הרווח השנתי: לעומת הערכה קודמת, לפיה ירד הרווח ב-35% ל-3.7 מיליארד דולר, צופים כעת ביצרנית כי הרווחים יגיעו ל-5.9 מיליארד דולר. התחזית האופטימית מגיעה לאור התאוששות מהירה מהצפוי של מפעלי טויוטה ביפן, וכן מחזרתן המהירה לפעילות של ספקיות המשנה שלה.
מול האופטימיות בעניין הרווחים בשנה הקרובה, מציינים בטויוטה כי שער החליפין של היין היפני, שמתחזק כבר תקופה ארוכה, מקשה על היצרנית במאבקה מול יונדאי הקוריאנית, שעוד לפני אסון הטבע הצליחה לנגוס במכירותיה. "אני חושב שבמובנים מסוימים ההיסטוריה שלנו מוגדרת במאבק בלתי פוסק נגד שערי מטבע משתנים", אומר טאקהיקו איג'יצ'י, בכיר בטויוטה, בהתייחסו להיעדר פעולה מצד הממשלה היפנית בנוגע לשער היין.
"בעבר, כשהתמודדנו עם שער מטבע גבוה, עמדנו מול יצרניות רכב מקומיות", אומר איג'יצ'י. "כעת, המציאות שונה". דבריו כוונו ליצרניות הרכב הדרום-קוריאניות, יונדאי וקיה, שמתחזקות משמעותית בשווקים רבים - בחלקם על-חשבון טויוטה. בכיר בבנק השקעות קוריאני צופה כי טויוטה תצא כעת במבצעי שיווק אגרסיביים, אך שער המטבע הבעייתי ימשיך להציב אותה בעמדת נחיתות מול היצרניות הקוריאניות.