דיל על חשבונם: סופ"ש בשדה התעופה ברודוס
ארבע משפחות שומרות שבת, שסבלו במיוחד מהעיכוב המתמשך של טיסתן ארצה, נדרשו לשלם מכיסן על מלון וטיסה חלופית. כשנותרו ללא מזומן, נאלצו לציין את השבת בטרמינל, לאכול מקופסאות שימורים ולהתכסות בשקיות ניילון
טיסות השכר הידועות לשמצה סובלות לא אחת מדחיות, עיכובים ואיחורים. לעיתים אף שומעים על חופשות שבוטלו או ניזוקו משמעותית, אך נדמה כי הסיטואציה שהובילה ארבע משפחות ישראליות להעביר את השבת באולם הנוסעים באי רודוס, היא קיצונית במיוחד.
כמו אלפי משפחות ישראליות אחרות, יצאה גם משפחת דהן מראשון לציון לחופשת קיץ באי היווני רודוס. לאחר ארבעה ימי נופש בבית המלון המקומי, הגיעו בני המשפחה ביום שישי בבוקר לשדה התעופה, לקראת טיסתם המתוכננת ל-12:00 בצהריים.
לאחר שעברו את הליך הבידוק ודרכונם הוחתם, נודע לבני המשפחה שומרת השבת כי הטיסה נדחתה בשלוש שעות. הודעה נוספת שינתה את שעת הטיסה ל-16:00, דחייה שכבר החלה להצמיח חשש שמא לא תספיק המשפחה - יחד עם שלוש משפחות שומרות שבת נוספות - להגיע לביתה לפני כניסת השבת.
שבת בשדה התעופה ברודוס (צילום: סיגלית דהן)
עליית הנוסעים למטוס בשעה הייעודה לא סייעה אף היא. הטייס הודיע כי מסיבות מסוימות, אין אפשרות שהמטוס ינחת בנתב"ג, ועל הנוסעים לחזור לטרמינל ולהמתין לטיסה מאוחרת יותר. תלונות הנוסעים, שגררו הזמנת שוטרים למטוס, לא הועילו. בשדה התעופה כבר הבהירו נציגי "קווי חופשה", החברה הישראלית האחראית, כי הטיסה נדחתה לשעה 22:00, הרבה אחרי כניסת השבת.
המשפחות הדתיות, שפנו לנציגים בבקשה למציאת פתרון לסיטואציה, נדהמו לשמוע כי החלטתם לא לטוס בערב שבת תוביל למציאת בית מלון וטיסה חלופית - על חשבונן. "העלו מולנו בשיחה מהארץ בכיר בחברה, והוא אמר שמבחינתו יש פתרון - שנטוס בשבת. הוא אירגן לנו טיסה, ואם אנחנו לא עולים, זו בעיה שלנו", סיפרה ל-ynet בזעם סיגלית דהן. לדבריה, הבכיר אף הורה לנציגים "לא לבזבז את הזמן עלינו" ולהמשיך בעבודתם.
תשלום במזומן בלבד
הסברי המשפחות כי נסיעה בשבת מבחינתן אפשרית רק במקרה של סכנת חיים לא סייעו להן, ונציגי "קווי חופשה" הבהירו להם כי עמדתם לא תשתנה. "ביקשנו מלון ושיארגנו לנו כרטיסי טיסה למוצ"ש, אך הם סירבו והפנו אותנו לנציג מקומי, שדרש מאיתנו 200 יורו לאדם לכרטיס, ומאה יורו למלון". כשוויתרו והחליטו לשלם, התעוררה בעיה נוספת: "הוצאנו כרטיסי אשראי, שילמנו לטיסה, אך עבור המלון דרש הנציג תשלום במזומן בלבד, ולאף אחת מהמשפחות לא היה מאות יורו מזומן במקום".
כך, ללא פתרון זמין, נאלצו המשפחות להעביר את השבת בשדה התעופה. "התלושים שנתנו לנו היו כמובן לאוכל לא כשר, נזרקנו בפינה בשדה, החלפנו בגדים בשביל ליצור איזושהי אווירה של שבת", תיארה דהן. המשפחות אכלו מקופסאות שימורים שנותרו להם מהחופשה, ונאלצו לישון על הרצפה ועל ספסלים באולם הנוסעים. בקשתם לקבלת שמיכות לא נענתה אף היא, ובעקבות כך הם התכסו בשקיות ניילון של עובדי הניקיון במקום.
לבסוף, סבלו הנוסעים מדחייה נוספת - של שלוש שעות - בטיסה המיוחלת שיצאה במוצאי שבת. "זה היה סיפור לא נעים, וממש לא לעניין שככה חברה מתנערת מנוסעיה ופשוט נוטשת אותם. זה ביזיון", סיכמה דהן את החוויה.
עם חזרתה לארץ, פנתה המשפחה לחברת התיירות "צבר", ממנה הזמינה את חופשתה. "ביקשו שנמלא מסמכים, והבטיחו שיפנו ל'קווי חופשה' וימשיכו מולם את ההליך" סיפרה דהן. בחברת "צבר" אישרו את הפנייה, והבטיחו לבדוק
את נסיבות המקרה. "האחריות בנוגע לטיסה הינה של חברת 'קווי תעופה', נתנו מענה מלא לנוסעים בעקבות המקרה, ונמשיך עד לבירור מלא של העניין", הסבירו.
בחברת "קווי חופשה" לא הכחישו את דבר המקרה, אך גילגלו את האחריות לחברת התעופה הזרה. "ברגע שהנוסעים עשו צ'ק-אין, האחריות הינה על חברת התעופה. לפנים משורת הדין הזמנו על חשבוננו כרטיסים שנמצאו פנויים לארבעה מהנוסעים לטיסה לאחר צאת השבת".
המידע הראשוני התקבל באמצעות האימייל האדום