שתף קטע נבחר
 

רפורמת הבטיחות ברכבת עולה על הפסים

משרד התחבורה הגיע להסכם עם ההסתדרות וועד עובדי הרכבת, שיאפשר ליישם רפורמת בטיחות. בתוכנית: מבחני רישוי לנהגים, התקנת מצלמות בקטרים, והקמת רשות רכבות. "רפורמות בשיתוף העובדים מצליחות", מבטיח שר התחבורה

"הנוסעים יקבלו רכבת בטוחה". רכבת ישראל תחל ביישום רפורמת בטיחות מקיפה, תוך שיתוף פעולה מלא עם ועד עובדי החברה. כך מודיע היום (ה') שר התחבורה, ישראל כץ, במסיבת עיתונאים שנערכה בתל-אביב. לדברי השר, יישום הרפורמה מתאפשר לאחר שהושגה הסכמה בין המשרד, הנהלת הרכבת, ועד העובדים וההסתדרות.

 

עם ההודעה על יישום התוכנית, מוסר איום השר כץ לסגור את הרכבת ב-17 באוגוסט. כזכור, בחודש אפריל האחרון איים השר כי אם לא ימצאו הנהלת הרכבת וועד העובדים דרך לשתף פעולה וליישם רפורמת בטיחות, תופסק פעילות הרכבת. האיום הגיע לאחר סדרת תאונות קשות וליקויי בטיחות חמורים ברכבת, שהביאו בין השאר לפציעת עשרות רבות של נוסעים. 


תאונת הרכבת שהתרחשה בחודש אפריל השנה (צילום: ג'ורג' גינסברג)

 

על-פי הרפורמה המתוכננת, שעקרונותיה הוצגו לראשונה לפני כחודשיים, ייושמו תהליכים חדשים לגיוס והכשרה של עובדי רכבת, ולראשונה יונהגו מבחני רישוי לנהגי קטר ולכמה מקצועות נוספים. התוכנית כוללת גם הקמת רשות לאומית לרכבות, שתפקח על כל היבטי פעילותה של רכבת ישראל. בנוסף, יותקנו אמצעים טכנולוגיים לפיקוח על נהגים ועובדים אחרים, כמו מצלמות וידאו בקטרים ומערכות ניווט לוויני (GPS) ברכבות.

 

עם זאת, יש לציין כי במשרד התחבורה נמנעו היום מלהציג לוחות זמנים מחייבים ליישום שלבי הרפורמה השונים. ממלא-מקום מנכ"ל הרכבת, ירון רביד, אמנם הבטיח כי "ממחר בבוקר אנחנו מתכננים להתחיל", אך גורמים בענף התחבורה אומרים כי ללא יעדים מחייבים, יישום הרפורמה עלול להתעכב תקופה ארוכה.

 

"לא הייתה כאן מטרה לנצח את הוועד" 

שר התחבורה הבהיר כי איומו לסגור את הרכבת היה ממשי. "אני יודע שהאולטימטום היה חריג", הסביר. "אבל חשבתי היטב לפני שאמרתי את הדברים. אי-אפשר להמשיך להרחיב את (פעילות) הרכבת בלי יסודות נכונים". השר הוסיף כי בשבועות האחרונים התנהלו מגעים רצופים עם ועד העובדים, במטרה להגיע להסכם שיאפשר את יישום הרפורמה. "לא הייתה כאן מטרה לנצח. אנחנו והעובדים נמצאים באותו מקום", אמר השר. "רפורמות שנחתמות עם העובדים, יש להן סיכוי טוב להצליח. הנוסעים יקבלו רכבת בטוחה".

 

מנכ"ל משרד החבורה, דן הראל, ציין כי ההסכם שנחתם עם הוועד ישמור על שכר העובדים, ויימנע פגיעה בתנאי עבודתם כתוצאה מיישום הרפורמה. הראל גם ציין כי הרכבת צפויה לגייס כעת עובדים רבים לצורך שיפור הבטיחות. "הבטיחות תלך ותעלה ככל שהדברים האלה ייושמו", הבטיח הראל.

 

תפקיד מרכזי ברפורמה מתוכנן לרשות שיקים משרד התחבורה לפיקוח על הרכבת. הרשות תידרש לקבוע תנאים להכשרת עובדי רכבת, וכן את דרכי הסמכתם - ובכלל זאת, מתן רישיונות מטעם המדינה לחלק מהמקצועות הרכבתיים. יש לציין כי כיום, נהגי קטר אינם נדרשים לקבל רישיון מטעם משרד התחבורה, ועוברים הכשרות ומבחנים פנימיים בלבד.

 

מה יעשה זכיין פרטי כשייפלו טילים? 

נושא שלא נכלל ברפורמת הבטיחות, הוא העברת תחזוקתם של מאות קרונות חדשים לידי יצרנית הקרונות. הנושא מעורר מחלוקת חריפה בין משרד התחבורה וועד עובדי הרכבת, שמתנגדים למהלך בטענה כי הוא נועד להביא להפרטת החברה. לדברי השר כץ, עניין תחזוקת הקרונות החדשים יידון בעתיד, במסגרת הסכם נפרד.

 

גם בעניין ביצוע עבודות פיתוח של הרכבת בידי מע"צ וחברת חוצה ישראל, נותר חוסר-בהירות. אמנם הממשלה אישרה ב-2010 לשתי החברות לפעול בתחום תשתיות הרכבת, אך בוועד מתנגדים להמשך הוצאת פרויקטים לביצוע על-ידי מע"צ או חברת חוצה ישראל. הסיבה להתנגדות, כמו במקרה של תחזוקת הקרונות, היא טענת הוועד כי המהלך מיישם הלכה-למעשה את הפרטת פעילות החברה. זאת, מאחר שמע"צ וחברת חוצה ישראל מעבירות את ביצוע פרויקטי התשתית לקבלנים פרטיים, ורק מפקחות על פעילותם.

 

עם זאת, השר הצהיר כי בכוונתו לוודא כי כל תהליכי העבודה ברכבת, ובכלל זאת תחזוקת קרונות וקטרים וכן פיתוח פרויקטי תשתית - "ייעשו בצורה המהירה, היעילה והבטוחה ביותר". נציג ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר כי הוועד וההסתדרות מתנגדים לכל מהלך של מיקור-חוץ והעברת עבודות מידי עובדי הרכבת לחברות פרטיות. עם זאת, ניסנקורן סבור כי הצדדים יוכלו להגיע להסכמות בעניין, מתוך כוונה משותפת לדאוג לרמת שירות ובטיחות הולמת לציבור הנוסעים.

 

לעניין שמועות על הפרטת הרכבת או חלק מחטיבותיה, התייחס השר גם בתחילת דבריו, כאשר הזכיר כי במלחמת לבנון השנייה נהרגו שמונה מעובדי החברה: "עובדי הרכבת, רובם המוחלט, מסורים ומקצועיים. גורם פרטי, במיוחד איזה זכיין מחו"ל - אני לא בטוח ש(הוא) לא היה נעלם בלילה הראשון כשהיו נופלים טילים".

 

מהומה רבה על לא מאומה?

בכירים בענף התחבורה התייחסו היום בחשדנות להצהרות שר התחבורה ובכירי הרכבת. "כולם מסכימים עם כולם, אבל מה שנקבל בסוף יהיה עוד ועוד דיבורים, ועוד ועוד משא ומתן", הזהיר בכיר בענף בשיחה עם ynet. "אבל עד שבמשרד התחבורה יבינו שהוועד לא באמת מתכוון ליישם צעדים מהותיים, כמו תקנים בינלאומיים, יחלפו עוד שנה וחצי או שנתיים, ואז כבר בטח יהיה שר אחר".

 

גם בקרב עובדי החברה ניכרה היום חוסר שביעות רצון. "מה שקרה הוא שכולם מתמקדים בנהגים", אומר מקור ברכבת. "והנהגים הם ממש לא הבעיה, ולא בגללם יש ליקויי בטיחות". לדבריו, ההתמקדות ב"גורם האנושי" מסיטה את תשומת הלב מנושאים חשובים הרבה יותר, כמו איכות התחזוקה, שמשפיעה באופן מהותי על בטיחות הנוסעים. "בלדבר ימשיכו עוד הרבה זמן, מה ת'כלס יקרה? זו השאלה הגדולה", מסכם המקור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים