שתף קטע נבחר
 

טויוטה מאבדת את הבכורה בשוק הרכב העולמי

לפי נתונים חצי-שנתיים של תעשיית הרכב, תאבד כנראה טויוטה את תואר "יצרנית הרכב הגדולה בעולם, תואר בו החזיקה במשך כשנתיים. GM האמריקנית ואף פולקסווגן הגרמנית, חלפו על פניה בסיכום ששת החודשים הראשונים

ההרס ביפן הוריד את טויוטה למקום השלישי. מכירות יצרנית הרכב הגדולה בעולם ירדו בכ-23% במהלך חצי השנה הראשונה, ל-3.37 מיליון מכוניות. מספרים אלה מציבים את טויוטה במקום השלישי בלבד, בדירוג מספר המכוניות שיוצרו על-ידי חברה אחת. אל המקום הראשון בדירוג היצרניות, לפחות באופן זמני, חוזרת GM האמריקנית, עם עליה של כ-9% ו-4.536 מיליון מכוניות חדשות. אל המקום השני מטפס קונצרן פולקסווגן, עם  4.13 מליון מכוניות חדשות בחצי השנה הראשונה של 2011.

 

איך שגלגל מסתובב

לפני כשנתיים הדיחה ענקית הרכב היפנית את קונצרן GM, מהמקום הראשון בדירוג יצרניות הרכב הנמכרות ביותר בעולם. לא במקרה, שכן הענק האמריקני מצא עצמו באותה תקופה במשבר הגדול בתולדותיו, ושוק הרכב האמריקני - שחשיבותו לקונצרן עצומה כמובן - התכווץ משמעותית בממדיו. טויוטה היפנית לעומת זאת, הייתה בשיא פריחתה, תוך שהיא מגדילה משמעותית את כוחה בעיקר בשווקים חדשים וחשובים.

 

אלא שמאז אותה תקופה, עברה תעשיית הרכב - ובעיקר מצבן של שתי המובילות הגדולות - מהפכה של ממש. GM זכתה לסיוע נדיב מהממשל האמריקני, קיצצה משמעותית בהוצאות, שחררה עצמה ממחוייבויות שונות וזכתה בבונוס - שוק הרכב האמריקני התאושש במהירות. טויוטה לעומת זאת נאלצה לספוג שתי חבטות אדירות. הראשונה הייתה משבר הקריאות לתיקון של יותר מ-10 מיליון כלי רכב ברחבי העולם, כולל מספר רב של תביעות נזיקין, חקירות פדרליות ועוד. ואם זה לא היה מספיק, הגיע גל הצונאמי בעקבות רעידת האדמה בצפון מזרח יפן, ופגע קשות בפסי הייצור ומפעלי ספקי המשנה של טויוטה.

 

המשמעות מבחינת טויוטה הייתה חמורה: עצירה מיידית של פסי הייצור ופגיעה קשה ביכולת שיווק המכוניות בכל רחבי העולם. בטויוטה התאוששו אמנם מהר מהצפוי, ונראה כי כבר בחודש ספטמבר תחזור היצרנית לתפוקה מלאה, אך מספר חודשים של ייצור מוגבל יגזלו ממנה כנראה את המקום הראשון עד סוף השנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טויוטה: מרכינה ראש
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים