רוצה כרטיס לרכבת בי-ם? לכי לעמדה לנשים
הרכבת הקלה עדיין לא עלתה לגמרי על הפסים, אבל את החריקות אפשר לשמוע למרחוק. צעירה חרדית שהתייצבה עם בעלה להנפיק כרטיס בעמדה בשכונה חרדית, התבקשה לעבור לעמדה ברחוב אחר: "אנחנו לא נותנים שירות לנשים". משרד התחבורה: הורינו להפסיק לאלתר את ההסדר
הרכבת הקלה אמורה להגיע החודש לתחנה הסופית שלה אחרי אין ספור עיכובים וביקורת ציבורית נרחבת. אלא שלפחות לפי עדותה של ל' (השם המלא שמור במערכת), חרדית תושבת ירושלים, יכול להיות שהיא לא תעצור לכולם בתחנות.
בחודש שעבר טיילה ל' (26) עם בעלה ברחוב יעקב מאיר בשכונה החרדית גאולה. כשראו שבמקום הוצבו שתי עמדות של חברת "סיטיפס" להנפקת כרטיסי רב-קו לקראת הפעלת הרכבת הקלה בירושלים, ביקשו לרכוש כרטיס וחיכו בתור. כשהגיע תורו של בעלה, כך היא מספרת, הונפק עבורו כרטיס. "כשביקשתי אני להנפיק כרטיס עבורי", היא משחזרת לעומת זאת, "ענה לי הנציג 'אנחנו לא נותנים שירות לנשים'. תלכי עוד שניים-שלושה רחובות ותקבלי שירות בעמדה אחרת".
ל' מספרת כי אדם שעמד בתור אמר לה שהעמדה לנשים ממוקמת ברחוב ראשית חכמה. "למרות הכעס שלי, עשיתי כך ופניתי לרחוב ראשית חכמה, שם הוצבה רק עמדה אחת. לאחר המתנה ממושכת בתור, זכיתי לקבל את הרב-קו. הרגשתי מושפלת. תחושות של כעס ועלבון הציפו אותי. זה לא ים או בריכה, אלא כרטיס לתחבורה ציבורית".
ל' מוסיפה: "אני מוכנה לכבד את מנהגי הדת של אחרים, ובלבד שיכבדו אותי. אני אשה חרדית, אבל אני לא מוכנה שיסרבו להעניק לי שירות ציבורי רק בשל היותי אשה". לדבריה, "יש קומץ של קיצונים חרדים שהפכו את הצניעות לדבר הכי חשוב ביהדות וכופים זאת על קבוצה גדולה. הרבה נשים וגברים חרדים מתנגדים לזה".
בעקבות האירוע הגיעה ל' הזועמת למשרדי עמותת "קולך", המסייעת לנשים דתיות וחרדיות, והגישה שלשום תביעה בבית
הדין לתביעות קטנות נגד חברת "סיטיפס", זכיינית הרכבת הקלה בירושלים. לטענתה, לפני כחודש פנתה לממונה על התחבורה הציבורית בעיריית ירושלים ולא נענתה. פנייה נוספת שלה למשרד התחבורה נענתה בתשובה ש"הנושא נמצא בבדיקה", אך מאז לא חזרו אליה.
סיטיפס: "גילינו רגישות, יש עוד עמדה שתי דקות משם"
סיפורה ש ל' מדגים כיצד חברות פרטיות נכנעות ללחצים חרדיים ומאפשרות הדרה של נשים במרחב הציבורי, אף שבינואר האחרון אסר בג"ץ את ההפרדה בכפייה במרחב הציבורי ובקווי האוטובוס, והורה לחברות לאפשר עליית נשים מקדימה, בין היתר באמצעות שלטים. על פי ההסדר, ההפרדה תיעשה בהסכמה בלבד, וללא כפייה או גילויי אלימות כלפי נוסעות.
עו"ד ריקי שפירא רוזנברג מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, שסייע ל-ל' בהגשת התביעה, אמרה ל-ynet: "אומץ לבה של ל' והחלטתה להתלונן ולהגיש כתב תביעה בגין העובדה שהושפלה מעורר הערצה". עו"ד שפירא הוסיפה ש"על פי החלטת בג"ץ, שקבע מפורשות כי הפרדה מגדרית אינה חוקית במדינת ישראל, אין ספק כי יש כאן עברה על החוק. אולם לא רק החוק היבש נמצא מול עינינו, שכן הדרת נשים פסולה גם מוסרית".
לדברי עו"ד שפירא, "פנייתה של ל' ל"קולך" מעידה כי הציבור החרדי אינו עשוי מקשה אחת כפי שנוטות לראות אותו חברות התחבורה. קבוצות גדולות בקרב הציבור החרדי אינן שבעות רצון מההפרדה ורואות בה פגיעה בזכותן של נשים לכבוד ושוויון". גורם בחברת "סיטיפס" אישר היום בשיחה עם ynet שבשכונות החרדיות החברה מפעילה תחנות שקיימת בהן הפרדה. עם זאת, הוא טען כי הנשים מקבלות שירות זהה.
מחברת "סיטיפס" נמסר בתגובה: "סיטיפס מבצעת הנפקת כרטיסי רב-קו לכלל תושבי ירושלים בעמדות הפרוסות ברחבי העיר בשאיפה לתת מענה לאוכלוסיות השונות בעיר, לרבות לטובת המגזר החרדי. הנפקת כרטיסי הרב קו כרוכה בצילום. ככל שמדובר במגזר החרדי - פעולה זו מקשה על האפשרות שמנפיק ממין אחד יצלם פונה מהמין השני.
"בשל רגישות זו, נעתרה סיטיפס לבקשת ראשי המגזר החרדי כי בעמדה הממוקמת ברח' יעקב מאיר - במרכז שכונת
גאולה, תתבצע הנפקה לגברים בלבד. מדובר בעמדה אחת מתוך כ-40 עמדות הקיימות ברחבי העיר. במרחק שתי דקות הליכה מהמקום ממוקמת עמדה נוספת בה מתבצעת הנפקה לנשים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ראשית, יש לציין כי ההנפקה היא באחריות המפעיל, ובמקרה זה, באחריות סיטיפס. עם זאת, עם קבלת התלונה, משרד התחבורה הורה לחברת סיטיפס להפסיק לאלתר את ההסדר, אם הוא אכן קיים".