אושרה הקמת "בית קברות" למטוסים בנגב
חרף התנגדות הירוקים אישרו מוסדות התכנון תוכנית להקמת מגרש לתחזוקת 1,200 מטוסים סמוך לשדה התעופה בעובדה. החברה להגנת הטבע: "לא ראוי שנהפוך למדינת עולם שלישי ונייבא פסולת ". כעת תיפתח התוכנית להגשת התנגדויות
במוסדות התכנון אישרו אתמול (ג') באופן עקרוני את התוכנית להקמת מגרש לאחסון ותחזוקת 1,200 מטוסים מרחבי העולם, בסמוך לשדה התעופה בעובדה. התוכנית אושרה ברוב של 11 תומכים מול שני מתנגדים, בהם ארגוני הסביבה, שטענו כי היא תוביל להקמת "בית קברות למטוסים" - ולפגיעה בשטחים הפתוחים בנגב.
התוכנית, המקודמת מזה מספר שנים במוסדות התכנון על ידי מינהל מקרקעי ישראל והמועצה האזורית חבל אילות, מבקשת לאפשר ליזמים פרטיים להקים מתחם אחסון בגודל 3500 דונם, עבור מטוסים מכל העולם. במתחם זה צפויים להתבצע שמספר שירותים עבור כלי תעופה אזרחיים וצבאיים, בהם גריטת מטוסים.
"בעולם קיים ביקוש"
מי שהוביל את ההתנגדות לתוכנית היא החברה להגנת הטבע, שטענה כי מדובר בתוכנית שתפגע בסביבה ואשר השלכותיה המלאות טרם הובהרו. "לא ראוי שנהפוך למדינת עולם שלישי ונייבא פסולת של מדינות אחרות", טענו בחברה להגנת הטבע. "ישראל היא לא פח האשפה של העולם, לא היה מקום לאשר את התוכנית. השטחים הפתוחים במדינת ישראל הם במחסור ובאזורים כאלה יש לתת קדימות לפיתוח כפרי וחקלאי, ולא לפרויקט כזה".על פי התוכנית, שכעת אושרה להפקדה ותיפתח להגשת התנגדויות, אמור המתחם החדש להשתרע בצמוד לשדה התעופה הקיים בעובדה, בשטח המועצה האזורית חבל אילות. כיום מוגדר שטח זה כשטח פתוח.
על פי דברי ההסבר שהוגשו למוסדות התכנון, הרקע לתוכנית נעוץ בעובדה כי "בעולם קיים ביקוש מוכח לשטחי אחסנה של מטוסים. כיום מרבית שטחי האחסנה ממוקמים במדבריות של ארצות הברית. מיקומה הגיאוגרפי של ישראל בין שלוש יבשות, בשילוב עם המוניטין שרכשה בתחום אחזקת המטוסים, קרקע זמינה ותנאים אקלימיים אידאלים השוררים בבקעת עובדה, הם גורמים שיסייעו להקמתו של המיזם".