שתף קטע נבחר
 

פנייה לכץ: עזור להוזיל את עלות התיקונים במוסך

יבואני חלפי הרכב מנצלים את המחאה החברתית, ודורשים משר התחבורה: בטל מיידית את המיגבלות המונעות יבוא חלפים והוזלת עלות תיקונים במוסך. יבואני הרכב מתנגדים: "רוצים להפוך את ישראל לפח האשפה של חלפים לא איכותיים"

רק רבע מכלל יבוא החלפים לישראל, העומד מדי שנה על כארבעה מיליארד שקל, הוא של חלפים שאינם מקוריים - וזאת עקב מגבלות לא מוצדקות שמטיל משרד התחבורה על יבואני החלפים, כך טוען אריה זייף סגן נשיא איגוד לשכות המסחר. זייף, בעבר מנהל המכס ולאחר מכן מנכ"ל יבואנית הרכב סמל"ת, טוען במכתב ששיגר לשר התחבורה, ישראל כץ, כי יש לפעול מיידית לביטול המגבלות הלא מוצדקות על יבוא חלפים שאינם בטיחותיים, ובכך להוזיל את מחיר תיקוני הרכב במוסכים.

 

"יבואני הרכב מנצלים את העובדה שלא ניתן לייבא חלפים לא מקוריים רבים. לכן אין תחרות אמיתית בשוק, והמוסכים גובים מחירים מופקעים עבור חלקי חילוף מקוריים", טוען זייף. "יוקר המחיה בישראל והמאבק החברתי לו אנו עדים בתקופה האחרונה, נובע בין השאר מאי תחרותיות במשק. הפתרון הנכון ליצירת תחרותיות הוא הפחתת מכסים על מוצרי יבוא, ופתיחת השוק לתחרות", כתב זייף לכץ.

 

זייף מציין כי חלק מחלקי החילוף המיובאים לארץ, אינם קשורים כלל לנושאי בטיחות. "ביכולתך לאפשר בנקל יבוא חלפים חופשי, ללא מגבלות או חסמים, המביאים עמם ייקור משמעותי של המוצרים, המגולגל בסופו של יום לפתחו של הצרכן", הוא כותב.

 

נתוני חטיבת החלפים באיגוד לשכות המסחר מלמדים כי פערי המחיר קיצוניים במיוחד, לפניכם מספר דוגמאות:

  • זרוע מגב לפורד קונקט - 444 שקלים, אך 80-120 כחלק לא מקורי.
  • מיכל עיבוי בפורד מונדיאו - 710 שקלים, או 120 כחל לא מקורי.
  • צינור מערכת אוויר ביונדאי אקסנט - 835 שקלים, או 28 שקלים בלבד כלא מקורי.
  • פס קישוט בפולקסווגן ג'טה - 1,960 שקל כמקורי, 300 שקל כתחליפי.

 

לדברי גדעון רייס מאיגוד לשכות המסחר, במעקב שמנהלת החטיבה זה מספר שנים אחרי התנהגות המחירים של חלפי רכב, עולה כי כאשר השוק נפתח לתחרות כתוצאה מייבוא חלקים חליפיים לא מקוריים, מחיר החלפים המקוריים צונח בעשרות אחוזים. לדבריו, דוגמה מובהקת להתנהלות המעוותת של השוק ניתן למצוא במחיר פגוש קדמי לפורד פוקוס 2002. "עד ינואר 2003, בו הגיע ארצה פגוש חליפי ולא מקורי, שילם הנהג הישראלי על החלק המקורי לא פחות מ-2,600 שקלים. בעקבות שיווק פגוש חליפי (ולא מקורי) במחיר של 600 שקלים בלבד, הוזל לפתע מחיר הפגוש המקורי ל-900 שקלים בלבד.

 

אלא של כולם מסכימים עם דרישת יבואני החלפים. יקי אנוך, יו"ר איגוד יבואני הרכב, אמר בתגובה כי "לא ברורות לי הטענות, הנשמעות כבדיחה לא מוצלחת. כל התקנות החדשות - אלה שעליהן הם מתלוננים עכשיו - אושרו בחטף בועדת הכלכלה, באישור ובתיאום עם יבואני החלפים. ועדת הכלכלה הגיעה עמם להסכם על נוסח התקנות, מבלי לשמוע את עמדתנו ואת עמדת איגוד המוסכים. הם אלה שהכתיבו לוועדה את מה שהם רצו - ועכשיו הם מתלוננים? זה פופוליזם זול, ניסיון לנצל את תנועת המחאה החברתית ולרתום אותה לטובתם. כנראה שהתברר להם שאינם מסוגלים לעמוד במה שהם עצמם הצהירו.

 

בנוגע להפרשי המחירים אמר אנוך כי יבואני החלפים נותנים הנחות גדולות - עד 70% - כדי לשכנע מוסכים לרכוש מהם. ומי שנהנה מההנחות האלה, כך אנוך, אינו בעל הרכב אלא בעלי המוסכים וחברות הביטוח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאשה סדנת מוסך נשים מוסך מוסכניקית מירב הראל
צילום: אבי חי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים