"משלמים לי כדי לעשות את הדבר שאני הכי אוהב"
אמן הקומיקס הוותיק ג'ו קיוברט ובנו אדם הגיעו לביקור ראשון בישראל, וסיפרו על יחסי העבודה של אב ובן, והביעו אופטימיות בנוגע לעתידו של המדיום
אמן הקומיקס הוותיק והמוערך, ג'ו קיוברט, נחת השבוע לביקור ראשון בישראל, לקראת פתיחת תערוכת רטרוספקטיבה של עבודותיו. קיוברט בן ה-84, שפעיל בשוק הקומיקס האמריקאי כבר למעלה מ-70 שנה, צייר כמה מהשמות הגדולים בקומיקס כמו באטמן וסופרמן, בנוסף לפרסום חומרים אישיים יותר, ביניהם קומיקס העוסק בשואה.
האמן לא הגיע לבדו. לביקור וכן לפאנל שנערך הערב (ד'), הצטרף אחד מבניו, אדם, יוצר קומיקס מוערך בזכות עצמו. עבודות של אדם קיוברט יוצגו לצד עבודות של אביו ואחיו אנדי (שלא יכול היה להצטרף למשפחתו בארץ). התערוכה מוצגת במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון.
במהלך הפאנל נשא קיוברט דברים, ואחריהם ענו הוא ובנו לשאלות. בראיון ל-ynet טרם תחילת הפאנל אמר קיוברט שהוא ובנו מתכננים לשהות כאן מספר ימים ולטייל בארץ. לדבריו, הביקור בישראל תוכנן למעלה משלוש שנים, במהלכן לא נתקל בפניות שקראו לו לא לבוא לכאן: "היה רק אדם אחד שהביע התנגדות. אשתי קצת חששה שנבוא לפה".
אמנית הקומיקס דורית מיה גור סיפרה שהרגיעה את קיוברט ובנו שהחיים בישראל נורמליים לחלוטין, וכשיצאו משדה התעופה ראו שאכן, הכל בסדר. את האולם גדשו מעריצים בצד יוצרים מתעשיית הקומיקס המקומית, ביניהם האחים אסף ותומר חנוכה, אורי פינק, גיא חרל"פ ומיכאל נצר. את הפאנל הנחה נמרוד רשף, שעלה לבמה כקומיקסאי ולא כמוזיקאי.
את הפאנל פתח רשף בשאלה מדוע קיוברט החל לעבוד בגיל "המאוחר" של 12 שנים בלבד, עליה ענה קיוברט: "נכון, הייתי צריך להתחיל מוקדם יותר. תמיד אהבתי לצייר, אני עושה את זה מאז שאני זוכר את עצמי ולא יודע לעשות שום דבר אחר", והוסיף "יש לי מזל גדול מאוד, משלמים לי לעשות את הדבר שאני הכי אוהב".
מאב לבנו
אדם קיוברט נשאל האם הבחירה שלו לעסוק במקצוע של אביו היתה מובנת מאליה בשל הבית בו גדל. "תמיד ידעתי שאני רוצה לצייר, אבל לא ידעתי מה בדיוק", ענה אדם וסיפר שבתחילה למד תואר באיור רפואי מקצועי, אך לאחר שהחל לעבוד בתחום "הבנתי שאני שונא את זה, ונרשמתי לבית הספר לקומיקס של אבא שלי". כשנשאל האם הוא מרגיש מדי פעם כמו סטודנט של אביו. אדם הסכים ואמר "כן, כל הזמן. אבא שלי הוא המורה הכי טוב בעולם".
ג'ו קיוברט הקים את בית הספר הראשון לקומיקס ב-1976 בניו ג'רזי, ממנו יצאו בוגרים שהשתלבו בהמשך בתעשייה. כשנשאל אילו כישורים מעבר ליכולת טכנית ביקש להעביר בבית הספר, הוא ענה: "הקמתי את בית הספר במטרה לתת לאנשים עם רצון ומוטיבציה את הכלים הדרושים כדי להיכנס לתחום. יש עשרות סוגי איור שונים, לכן חשוב להתמקד ברכישת הכלים שנכונים באופן ממוקד לתחום האיור לקומיקס".
קיוברט נשאל על יצירתו "יוסל", המתארת חוויות ביוגרפיות פיקטיביות של בן דמותו בשואה - אותה קיוברט לא חווה על בשרו, שכן משפחתו היגרה טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה לארצות הברית. "החלטתי לכתוב את זה לאחר ביקור במוזיאון השואה בוושינגטון, כשהבנתי מה היה שם ומה יכול היה לקרות למשפחה שלי אלמלא ההורים שלי היו מחליטים להגר לארצות הברית כשהייתי בן חודשיים".
לקיוברט יצירת קומיקס בשם "Jew Gangster" ולחברי הפאנל אמר שהיותו צייר קומיקס הרחיק אותו מהרחובות: "בזמן שאני ציירתי, רבים מחבריי אכן עשו לא מעט בעיות מהסוג הזה". על השאלה האם עתידו של הקומיקס בסכנה לאור המהפכה הדיגיטלית, ענה אדם ש"לקומיקס לא נשקפת כל סכנה. סביר להניח שהוא יועבר ברובו לאינטרנט וכך דווקא יזכה לחשיפה גדולה יותר".
עם תום הפאנל האירוע עבר למוזיאון הקומיקס, שם נחשפה לראשונה התערוכה שתאכלס בחודשים הקרובים את כל חלל המוזיאון .
העבודות מחולקות לנושאים לפי דמויות ורומנים גרפיים שונים של האב ובניו. חלקם מוקדשים לגיבורי על, קומיקסים בנושא צבא וכן פרויקטים אישיים יותר של ג'ו קיוברט. החלק המרשים ביותר הוא זה המוקדש כולו לרומן הגרפי "יוסל", שאת רישומיו המקוריים תרם קיוברט למוזיאון.
התערוכה של משפחת קיוברט הנושאת את השם "גיבורים" תיפתח לקהל הרחב מחר (ה'). כמו כן פאנל שאלות ותשובות נוסף ייערך מחר בסינמטק תל אביב במסגרת פסטיבל "אנימיקס".