חמישה טיפים לצילום טוב יותר עם מצלמת כיס
רק בגלל שיש לכם מצלמת כיס זולה יחסית, ולא מצלמת ריפלקס שתג המחיר שלה בתחום השש ספרתי, לא אומר בהכרח שיצאו תמונות גרועות. עם קצת ידע ומשחק עם הגדרות אפשר להוציא תמונות ענקיות מהמצלמה הכי קטנה. חלק ראשון בסדרה
לפני שמתחילים ללמוד טכניקות מתקדמות ולדבר על קומפוזיציה חייבים להתחיל בדברים הבסיסיים ביותר: היכרות עם המצלמה שלכם. אנחנו נוטים לחשוב שמצלמות, במיוחד פוינט אנד שוט, הן כלים אוטומטים פשוטים שלא צריך ללמוד כלום כדי להשתמש בהם. זה נכון, אם אתם לא רוצים למצות את הפוטנציאל של המצלמה ואוהבים לקבל תוצאות בינוניות ומטה. הקפידו לבצע את חמשת הטיפים שלפניכם ותגלו שהצילומים שלכם משתפרים באופן מיידי.
קראו את המדריך למצלמה
קניתם מצלמה חדשה, הגעתם הביתה, קרעתם את הקופסה והתחלתם לשחק עם הצעצוע החדש. במקרה הטוב הצצתם במדריך למשתמש ומאז הוא מעלה אבק על המדף, נשמע מוכר? אני יודע שכן, אבל זה רעיון רע, אם הייתי צריך לבחור טיפ אחד מהמצבור פה, זה ללא ספק זה: קראו את המדריך כדי לדעת את כל הפרטים הקטנים ביותר. זו לא התחלה סקסית, אני יודע, המדריך למצלמה משעמם, וכשיש מצלמה חדשה ביד כל מה שרוצים לעשות זה להתחיל לצלם. גם אם אתם מחשיבים את עצמכם מומחים בתחום, תמיד יש משהו חדש ללמוד, חוץ מזה, אין שום סיבה שתשלמו מאות שקלים על מצלמה עם יכולות מדהימות ולא תשתמשו בהן אף פעם. למדו איך לשלוט בחשיפה, איך להשתמש במצבים השונים של המצלמה ואיך להשתמש בפלאש, הידע שתרכשו מהמדריך חסר תחליף כשאתם נעמדים מול סיטואציה שלא תחזור על עצמה ומעוניינים להוציא תמונה מוצלחת.
הכירו את התפריטים
אחרי שקראתם את המדריך, התחילו לחקור וללמוד את התפריטים, זה דבר אחד לדעת שיש הגדרה מיוחדת למה שאתם רוצים לעשות ודבר אחר לחלוטין למצוא אותה במצלמה כשאתם 'בשטח' וההזדמנות לצלם הולכת ונעלמת במהירות. להתחיל בחיפוש אחר הגדרה ספציפית בתפריטים זו דרך נהדרת לפספס את התמונה שרציתם. מכיוון שרוב הזמן התמונות שאנחנו רוצים לצלם הן של ילדים קטנים שעושים דברים חמודים או רגעים בני-חלוף אחרים (ולא של טבע דומם), אפילו שניות בודדות של זמן אבוד עלולות להוביל לפיספוס של התמונה.
צלמו גם כשזה לא חשוב
אל תקנו מצלמה ותוציאו אותה רק במפגשים חברתיים, הכישורים שלכם יהיו ברמה שווה לכישורים של מוזיקאי שמנגן פעם בשנה. זכרו שזו מצלמה דיגיטלית, מה יש לכם להפסיד למעט חשמל בשווי כמה אגורות בסוללה שלכם? נסו את כל ההגדרות, צלמו כל דבר שנקרה בדרככם, למדו את ההבדלים בין מצב פורטרט למצב נוף, מלאו את כרטיס הזכרון בתמונות ניסיון של שקיעות ותאורת פלורסנט מהבהבת, אם תתאמנו – תצליחו.
השתמשו בחצובה
אמרתם לעצמכם פעם "הוא בטח צלם אמיתי- הוא משתמש בחצובה" ? אני כן. בתחילת הדרך שלי כצלם לא הבנתי את משמעות החצובה בצילום. האמת היא שאין ממש קשר בין להיות צלם אמיתי לבין סחיבת חצובה אבל הרבה פעמים שלוש רגליים טובות משתיים. בהתחלה זה מרגיש כמו עצם בגרון להסתובב עם חצובה כל הזמן: היא מגושמת וכבדה, ולפעמים זה ממש מתסכל להיסחב איתה, אבל חצובה יכולה להיות ההבדל בין תמונה מטושטשת לבין התמונה הכי טובה שצילמתם בחיים. לכל מצלמת כיס יש הברגה שלחצובה, היא לא נמצאת שם סתם. העובדה שמדובר במצלמה קטנה, לא אומרת שהיא לא יכולה להרוויח מעיגון לחצובה טובה. אני הולך עם המצלמת הפוקט שלי כמעט לכל מקום ואני לא יוצא מהבית בלי איזושהי חצובה, למזלכם, אלטרנטיבה מוצלחת למי שלא מעוניין להיסחב עם גוש ברזל היא הגורילה-פוד מתוצרת ג'ובי, הגורילה פוד היא חצובה מוזרה למראה וגאונית, שיכולה לתמוך במצלמה שלכם כמעט בכל מצב: היצמדות לעמודים, ענפים, רהיטים, מראות רכב וכו', וכמובן לעמוד על שלושת רגליה כמו חצובה רגילה.
משקפי שמש מקטבים
היום, בעולם הצילום הדיגיטלי, אפשר לעשות כמעט הכל בפוסט-פרודקשין (פוטושופ), אבל עדיין יש כמה דברים שפשוט אי אפשר לזייף, פולרייזר הוא אחד מהם, אם אתם רוצים להוסיף קצת צבע לתמונות שלכם ובאותה הזדמנות להיפטר מהשתקפויות מציקות תשיגו לעצמכם פילטר מקטב (Circular polarizer). לא ניכנס לפיזיקה שמאחורי הפילטר, רק נספר לכם שהוא מתאים במיוחד לצילומי נוף (וצילומי חוץ בכלל). ע"י הפחתת הבוהק והשתקפויות לא רצויות עם המקטב, התמונות יוצאות 'עשירות יותר', עם צבעים רוויים יותר, במיוחד בשמיים.
המצלמה שלכם לא מקבלת פילטרים? אל יאוש, אני משתמש בטריק הזה כבר שנים עם מצלמות הפוקט שלי, אם יש לכם זוג משקפי שמש איכותיים, פשוט שימו אותם כמה שיותר קרוב לעדשה ואז נותר רק לבדוק שהמסגרת לא נכנסת לתמונה. נסו לזכור שהמקטב עובד הכי טוב כשהאור מגיע מהצד (אנכי לעדשה). המשקיעים מביניכם יכולים לנסות לסובב את המשקפיים, נסו למצוא את הנקודה שבה המשקפיים עושות את ההבדל הכי גדול.
בכתבה הבאה נעבור על טיפים בסיסיים בקומפוזיציה, ונדבר על מתי ואיך כדאי להשתמש בפלאש.
עידן הוא מדריך בגליץ, בית הספר לצילום, ועורך בפועל של מגזין הצילום קומפוזיציה. לגיליון קומפוזיציה האחרון >>