תחבורה ציבורית: הרכבת יוצאת מחר לדרך
אין ספור דחיות, עיכובים והתנצחויות משפטיות לאורך שנים, יגיעו לקיצם מחר (ו') בשעות הבוקר, כאשר הרכבת הקלה בירושלים תצא לדרך. מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל: "חמש שנים לעבודות זה זמן סביר בהחלט"
שורה של בעיות ובהן תקלות במערכת הכרטוס, אי הסדרת מערך הרמזורים, כשלים במערכת מיזוג האוויר ובעיות בטיחותיות שונות, מונעות עדיין את הפעלתה המלאה של הרכבת הקלה. זאת, למרות שמחר (יום ו') היא אמורה הייתה להתחיל ולפעול במתכונת מלאה ומסחרית. משרד התחבורה ביקש מוועדת הכלכלה להאריך את תקופת הניסוי בכחודשיים שלושה, וזו נענתה לבקשה. לכן תצא מחר הרכבת לדרכה ראשית במתכונת ניסיונית, אך בניגוד לחודשים האחרונים, עם נוסעים - ללא תשלום בשבועיים הראשונים.
במשרד התחבורה, בתכנית אב לתחבורה, בעיריית ירושלים ובחברת סיטי פס, אומרים כי הפעלה מלאה של מערך תחבורה ציבורית חדש, צפויה תוך שלושה חודשים מהיום.
תחבורה ציבורית: כל הדיווחים השוטפים ב-ynet
- הרכבת הקלה: הולכי הרגל מתבקשים להיזהר
- ירושלמים: רכבת קלה החל מיום שישי, בערך
- רכבת הקללה בירושלים: שוב דוחים את הפתיחה
בתדרוך כתבים שנערך היום על-ידי משרד התחבורה, נמסר כי הרכבת צפויה לחלוף על-פני המסלול כולו - בין הר הרצל בדרום לפסגת זאב בצפון - תוך כ-45 עד 80 דקות, במהירות שתנוע בין 30 ל-60 קמ"ש. בסך הכל תעמוד המהירות הממוצעת של הרכבת לאורך כל המסלול, כולל עצירה בתחנות, על 25 קמ"ש. כ-500 נוסעים צפויים לעשות שימוש בכל נסיעת רכבת. מנכ"לי משרד התחבורה ועיריית ירושלים התייחסו לאבטחת הרכבת, ואמרו כי הנושא נמצא באחריות ובתיאום עם המשטרה.
איך זה החל?
ב-1998 החל תכנונה של הרכבת הקלה בבירה, וב-2002 הוענקו אישורים ראשוניים להקמתה, עבודות התשתית החלו, אך הופסקו לאחר שנה עקב - כך אחד הגורמים המעורבים בפרויקט - בעיות כלכליות של הזכיינית, חברת סיטי פס. הפיגועים הרבים בירושלים הביאו לעיכובים נוספים, וב-2006 החלו במרץ העבודות שוב. המועד הסופי להפעלתה של הרכבת? נדחה לא פחות משלש פעמים.
מאז ינואר 2011 ולקראת הפעלת נסיעות ההרצה של הרכבת באפריל, נערכו שינויים רבים במערך התחבורה בירושלים. רחוב יפו המרכזי נסגר לתנועה, ורחוב אגריפס - הסמוך לשוק מחנה יהודה, ואחד המרכזיים בירושלים - הפך לעורק תחבורה ראשי בו חולפים כמעט 2,000 אוטובוסים ביום. השינויים הביאו לעומסי תנועה כבדים, ותושבי וסוחרי מרכז העיר והשוק מתחו ביקורת קשה על משך העבודות.
ביקורת זו נדחתה היום על-ידי ראשי הפרויקט. דן הראל, מנכ"ל משרד התחבורה, אמר כי "בתחבורה הציבורית בבירה נפתח עכשיו עידן חדש. לנוכח הביקורת שהוטחה בנו, אני יכול לומר שבהתחשב בביצועים במדינות מתקדמות אחרות, ובהתחשב בניתוח הלב הפתוח שנאלצנו לעשות במרכז העיר ירושלים, חמש שנים לעבודות זה זמן סביר בהחלט".
יוסי היימן, מנכ"ל העירייה, אמר ל-ynet כי "זהו יום חג לירושלים. החלטנו שזו העת להפעלת הרכבת למרות שלא כל הבעיות נפתרו. תושבי מרכז העיר והשוק סבלו מספיק". עוד הוסיף כי "בקרוב מאוד יחושו תושבי הבירה בהקלה משמעותית בעומסי התנועה".
מחר (יום ו') בבוקר ייערך טקס בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ, וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, לציון הפעלתה של הרכבת בתחנת היציאה הסמוכה להר הרצל. אגב, תוך 10 עד 12 שנים, כך משרד התחבורה, צפויים לפעול שני קווים נוספים של הרכבת הקלה.