מחלוקת על שינוי הבונוס לבגרות: 'החלטת ביניים'
ל-ynet נודע כי החלטת ור"ה לגבי שינוי מתן הבונוס לציוני הבגרות ותעדוף מקצועות הליבה היא זמנית בלבד, וקיימת מחלוקת עם משרד החינוך. מנהל תיכון: "החלטה שערורייתית"
רק לפני כשבועיים הודיע ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) באופן חגיגי כי הוחלט על שינוי שיטת מתן הבונוסים לציוני הבגרות לצורך קבלה לאוניברסיטאות ומתן תעדוף רק למקצועות הליבה. אולם, ל-ynet נודע שמדובר בהחלטה זמנית בלבד ובין ור"ה ומשרד החינוך קיימות מחלוקות בעניין.
חוזרים ללימודים - כתבות אחרונות ב-ynet
- הבונוס החדש: "תלמידים יעדיפו מדעים על סוסים"
על-פי ההודעה שפרסם ור"ה, השינוי צפוי להיכנס לתוקפו רק בעוד שנתיים והוא אמור לתת העדפה ללימודים מוגברים רק במקצועות הליבה - מתמטיקה, אנגלית, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, היסטוריה, ספרות ותנ"ך.
בור"ה הסבירו את השינוי בכך שעל-פי שיטת החישוב הנוכחית, ניתן בונוס מוגבר לרשימה ארוכה הכוללת 115 מקצועות לימוד וזה למעשה מייתר את משמעותו של הבונוס שאמור להיות תמריץ ייחודי. כמו כן, לפי השיטה החדשה, תלמידים הנבחנים בבגרות ברמה של 5 יחידות באחד ממקצועות הליבה יזכו לבונוס של 25 נקודות ואילו נבחנים במקצועות אחרים יקבלו בונוס של 10 נקודות בלבד.
ההחלטה הזו עוררה ביקורת רבה במערכת החינוך, מאחר שהיא סותרת את מדיניות המשרד שמטרתה לעודד ולחזק את המקצועות הטכנולוגיים כגון, חשמל, הנדסה אלקטרוניקה, חלל, רובוטיקה, מכונות ומחשבים שבמקרים רבים גם נחשבים ליוקרתיים יותר מהלימודים המוגברים בתחומי המתמטיקה, פיזיקה וכימיה.
עוד בערוץ החדשות:
- דרמה בבית המשפט: מרגול פרצה בבכי
- הציל את שכניו: "הורדתי חולצה, חסמתי עורקים"
- החשש: מרחץ דמים והתחזקות אל-קאעידה בלוב
"זו פשוט החלטה שערורייתית שתייבש לחלוטין את הלימודים הטכנולוגיים", אמר מנהל בית ספר בכיר במרכז הארץ, "זה מביך לראות איך יד אחת של משרד החינוך פועלת לעידוד להצטיינות בתחומי ההנדסה והאלקטרוניקה שכל כך מבוקשים במשק ומצד שני בהחלטה פזיזה הם גורמים לכך שהתלמידים, אשר ידאגו לעתידם האקדמי, ינטשו את הלימודים הטכנולוגיים ויתרכזו רק בבתי ספר עיוניים".
"מקצועות קיקיוניים"
מורה לחינוך טכנולוגי ציין כי הלימודים הטכנולוגיים נחשבים למאתגרים יותר מלימודי המדעים הרגילים ולכן נדרשים התלמידים להשקעה רבה כדי להצליח ולהצטיין בתחומים אלו. "אני מבין שרוצים לתעדף תלמיד מצטיין במתמטיקה על פני תלמיד שלומד תיאטרון או רכיבת סוסים, אבל לא ייתכן לפגוע בתלמידים המצטיינים של תחומי ההנדסה והמחשבים הנחשבים לקשים ומאתגרים".לדברי גורם אחר במערכת החינוך, "הגיע הזמן שהתלמידים יפסיקו להתפזר במקצועות קיקיוניים וילמדו רק את לימודי המדע הבסיסיים כפי שקורה בכל מדינות המערב. מי שרוצה ללמוד חלל שיילך לחוג אחר-הצהריים. בתי הספר צריכים להשקיע את כל המשאבים החינוכיים והכספיים בלימודי פיזיקה ומתמטיקה כי זה הבסיס להצטיינות בהמשך הדרך בהשכלה הגבוהה".
ממשרד החינוך נמסר כי "בקדנציה הנוכחית כחלק מהתוכנית האסטרטגית הכוללת של משרד החינוך, הוחלט לחזק את החינוך הטכנולוגי ולשנות את המגמה שהייתה בעשורים האחרונים בנושא זה, כאשר המטרה היא להגדיל את ההיקף והאיכות של הלומדים במסלולים הטכנולוגיים בדגש על תעשיות עתירות ידע".
עוד נמסר: "לצורך כך גובשה תוכנית אסטרטגית בהיקף של יותר מ-300 מיליון שקל לשנים 2011-2012. באשר להחלטה של ור"ה למתן הבונוסים המוגדלים למקצועות שבנתיב העיוני יצוין, כי ההחלטה נכונה אך איננה שלמה. טרם התקיים דיון בין ור"ה למשרד החינוך לקביעת הבונוסים המוגדלים לתלמידים הלומדים בחינוך הטכנולוגי המהווים כשליש מתלמידי החטיבה העליונה, מה גם שמשרד החינוך שם לו למטרה להגדיל שיעור זה. אשר על כן יש לראות בהחלטה של ור"ה כהחלטת ביניים בלבד".