מהן זכויות עובדים מוסלמים בעיד אל פיטר?
בסוף החודש יציינו המוסלמים את חג סיום הרמדאן, במהלכו נהוג לתת צדקה לעניים, לבקר חולים, להעניק מתנות לילדים ולהרבות באכילת דברי מתיקה. כמה ימי חופש מגיעים למי שיחגגו את החג? מדריך למעסיק ולעובד
חודש הרמדאן מגיע לסיומו, וב-31 יציינו המוסלמים, במשך שלושה ימים, את העיד אל פיטר - החג המסיים את חודש הרמדאן ומציין את שבירת הצום. במהלך ימי החג נהוג לתת צדקה לעניים, לבקר חולים, להעניק מתנות לילדים ולהרבות באכילת דברי מתיקה. בשעות הצהריים של היום הראשון נהוג לקיים ארוחת חג משפחתית גדולה.
עיד אל פיטר נכלל במסגרת ימי המנוחה (על פי הודעה) על קביעת ימי מנוחה למי שאינם יהודיים. עו"ד יוסי חכם, שותף במשרד חכם את אור-זך, מסביר: "עובד שאינו יהודי רשאי לבחור בין מועדי ישראל לבין חגי דתו.
"כך, אם עובד מוסלמי בחר לראות בימי החג את מועדי ישראל, הרי באם עבד בימי עיד אל פיטר, מדובר בימי עבודה רגילים. מנגד אם בחר בימי החג המוסלמים ועבד במהלך עיד אל פיטר אזי מדובר בעבודה בחג והוא זכאי לשכר בהיקף של 150 אחוז בגין עבודה זו".
ומה דינו של עובד מוסלמי המועסק אצל יהודי?
על-פי הגישה הרווחת, עובד מוסלמי אשר בחר במועדים המוסלמיים ולא עבד בימי עיד אל פיטר (כאשר הוא זכאי לתשלום דמי חג בגין ימים אלו) ועובד אצל מעסיק יהודי אשר עסקו סגור במועדי ישראל (ראש השנה, כיפור וסוכות), יצא לחופשה במועדי ישראל על חשבון חופשה שנתית צבורה שלו.
עו"ד חכם ממליץ במקרה מסוג זה לסכם זאת בכתב כאשר בכל מקרה הסיכום חייב לעמוד בהוראות חוק חופשה שנתית.
משפטני חברת חשבים למידע עסקי מסבירים כי "פקודת סדרי השלטון והמשפט של ישראל קובעת כי בני כל דת זכאים להעדר בתשלום מן העבודה בחגיהם, לפי הפירוט בחוק. מכאן שעובדים נוצרים רשאים להעדר יום אחד בחג המולד ואילו עובדים מוסלמים רשאים להעדר בתום הרמאדאן – עיד אל פיטר – במשך שלושה ימים".
יחד עם זאת, אומר צוות היועצים המשפטיים, כי לפי פסיקת בית-הדין הארצי לעבודה ימי חג יהודיים אינם ימי חופשה שנתית לעובד לא יהודי. בית-הדין לא קבע אם למרות ההעדרות מזוכה העובד הלא-יהודי בתשלום בעבור יום זה בדומה לעובד יהודי, אלא התייחס אך ורק לשאלה אם ההיעדרות דינה כדין חופשה שנתית וקבע כי איננה בגדר חופשה שנתית.
עוד נמסר מחשבים כי לפני שנים אחדות פסק בית-הדין האזורי לעבודה בנצרת כי לעובדי מדינה מוסלמים, נוצרים ודרוזים יש הזכות לעבוד יום עבודה מקוצר בערבי חגיהם בדומה לזכותם של היהודים. בעקבות החלטה זו שונה התקשי"ר.
חוקי מדינת ישראל מכירים בתשעה ימי חג יהודיים, עשרה ימי-חג נוצריים, עשרה ימי-חג מוסלמיים ואחד עשר ימי חג דרוזים. חופשת החג היחידה המשותפת לכולם היא יום-העצמאות.