שתף קטע נבחר

 

המשחק שלכם לקיץ: Human Revolution

הכותר החדש בסדרה הנפלאה של Deus EX עושה את כל הדברים הנכונים ומתפאר בעיצוב מרשים ורמת הפקה מקצועית מאוד. זה המשחק שלכם לקיץ 2011

לאתר גיימס >>

 

אני נמצא בהנג-שא, אי-מטרופולין סואן סמוך לחופי שנחאי וליבה של תעשיית ההשתלות הקיברנטיות בשנת 2027. הצלחתי להסתנן למשרדים של תאגיד השתלות ענק אשר ממוקם במפלס השני של העיר, מעין עיר ענק נפרדת שניצבת מעל העיר התחתית. אני מעיף מבט על הנוף: כרך קולוסאלי, מואר ניאון, שבתוכו מתגוררים בצפיפות מיליוני אנשים.

 

עוד בגיימס:

 

הנוף מהמם ביופיו, אבל היופי הזה מסתיר בתוכו אמת מכוערת: בעוד שבמפלס השני של העיר מתגוררים האנשים העשירים, אלו שיכולים להרשות לעצמם Augmentations, השתלות ביוניות, בעיר התחתית נאלצים להתגודד בתת-תנאים "האנשים הפשוטים", אלו שכספם לא מספיק ל"שיפור עצמי" באמצעות רכיבי מכונה, והם חיים בסביבה של זיהום, עוני ופשע.

 

אני עושה את דרכי לכיוון משרדי התאגיד. המשימה שלי הינה לפרוץ לחדר השרתים הראשי ומשם לשאוב מידע קריטי עבור Sarif, חברה מתחרה שאני עובד בעבורה, ואולי לקבל קצה חוט בדרך הארוכה לחשיפת האמת בסבך הקנוניות. למזלי הצלחתי לשים את ידי על כרטיס עובד, כך שמדענים ושומרים מהנהנים לי לשלום באין מפריע לעת עתה. אולם כאשר אני מגיע לדלת שמובילה לאזור המסווג של המפעל, שומר חמוש בתת מקלע כבד חוסם את דרכי ומונע ממני מעבר. אבל ב-Human Revolution תמיד יש דרך נוספת.

 

 

 

רוח רפאים עם זדון

גיבור המשחק אדם ג'נסן, באופן שאני משחק אותו, הוא רוח רפאים. הוא משתדל להימנע מעימותים כשאפשר, משתמש בשדרוגי הסוואה שהופכים אותו לבלתי נראה ובלתי נשמע, ומומחה בפריצה למסופי מחשב ונטרול מערכות אבטחה. כאשר הוא נקלע לפינה, הוא משתמש באגרופים רובוטיים, חצים מרדימים או רימוני גז על מנת לנטרל את אויביו באופן שקט.

 

אני פונה אחורה מהשומר החמוש והולך לבדוק מסדרון סמוך. פתח אוורור שנמצא מאחורי מכונת שתייה כבדה צד את עיני. למזלי רכשתי לא מזמן שדרוג שמאפשר לי להרים חפצים כבדים במיוחד, ואני יכול להזיז את המכונה הצידה ולחשוף את הפתח. הזחילה בתוך מנהרת האוורור מובילה אותי לתוך משרד מצוייד במסוף. פריצה זריזה למערכת מגלה כי עמדה זו שולטת על מערכות האבטחה באזור וכן מסונפת לשליטה במספר מצלמות ואף ברובוט אבטחה קטלני.
 
חיוך זדוני עולה על שפתי. אני מפעיל את הרובוט ומבטל את אמצעי זיהוי בני הברית שלו. במצלמת האבטחה אני יכול לראות כיצד קומת המשרדים הופכת ממקום שלו וסטרילי למרחץ דמים, כשהרובוט מרסס בפלדה חמה כל שומר שעומד באיזור. שמח וטוב לב אני פותח בריצה לכיוון הדלת לאיזור המסווג, כשאני רואה את הרובוט צץ מעבר לפינה סמוכה.

 

"שלום רובוט!" אני אומר (כן, אני נוטה לדבר לעצמי תוך כדי משחק, הדוקטור אומר שזה לא סופני). הרובוט משיב בירי מקניו המעשנים. אדם ג'נסן צונח לרצפה בעוד התצוגה מתמלאת בהפרעות וחשמל סטטי. ברגעיו האחרונים של ג'נסן אני נזכר ששכחתי לכבות את הרובוט אחרי הטבח.
 

פתאום קם אדם בבוקר ורואה שהוא סייבורג

התרחיש שתואר אכן התקיים במשחק שלי, הוא רק אפשרות אחת מיני רבות לדרך בה העניינים יכולים לזרום במהלך משימת שנגחאי שלכם. המשחק השלישי בסדרה שהכותר שפתח אותה הפך לאגדה מצליח, בעזרת עיצוב שלבים מבריק, משחקיות אינטלגנטית וסגנון אמנותי כובש, להשתוות ל-Deus Ex שאני זוכר.

 

Revolution מתרחש בעולם עתיד-קרוב עגום, בו במרכז סדר היום החברתי, הפוליטי והמדעי נמצאת טכנולוגיית השדרוג הקיברנטי. טכנלוגייה זו מאפשרת לשחזר ולהחליף איברים פגועים, אך גם לשפר את התפקוד שלהם משמעותית ועל ידי כך להקנות למשודרגים יכולות על-אנושיות.
 
אולם לא כולם מרוצים מפריצת הדרך המדעית ומהתערבות האנושית ביצירת הבורא. ארגון בשם Purity First עומד בראש המתנגדים לטכנולוגיה החדשה ודורש פיקוח קפדני על השימוש בה, בעוד שתאגידי ענק, ובראשם תעשיות סאריף, שואפים להאיץ ככל האפשר את המחקר החדשני ואת ההכנסות שלהם ממנו.
 
בלב המערבולת ניצב גיבור המשחק, אדם ג'נסן, קצין האבטחה של תעשיות סאריף. אדם מוצא עצמו משודרג על ידי שלל חלפים ביוניים לאחר שמתקפה מסתורית - על ידי משודרגים - על משרדי החברה מביאה אותו לסף המוות. ג'נסן הביוני יוצא להתחקות אחר יוזמי המתקפה ומוצא את עצמו בליבה של קנוניה מסועפת ומפותלת בה שלל גורמי כוח, קושרים וזוממים נאבקים על השליטה בעתידו של עולם שהופך מסובך יותר מרגע לרגע.
 
עלילת המשחק מועברת באופן מרתק על ידי קטעי מעבר, דיאלוגים, ותכתובות דואר ודיווחי חדשות שניתן למצוא בתוך עולם המשחק. ככל שנדמה שאדם מתקרב לגילוי האמת, מידע חדש נחשף לפתע וטורף את הקלפים. מי שאוהב סיפורי קונספירציות סבוכים בסגנון "תיקים באפלה", "בלייד ראנר" או "מטאל גיר סוליד", עלילת Revolution היא בשבילו.
 
 

בין שתי נקודות מחבר יותר מקו אחד

כמו בפרקים הקודמים של הסדרה, המסע של אדם יוביל אותו למספר ערים בעולם, שבהן יצטרך לחדור למבחר מתקנים שמורים. בכל עיר יהיו לאדם מספר משימות ראשיות וכן משימות צד שיכולות לזכות אותו בבונוסים לנקודות הנסיון, בכסף ובחפצים חדשים. הבחירות שאדם יבצע במהלך המשחק לא ישפיעו על המשימות הראשיות שתקבלו, וככלל, המשחק לא כולל חופש רב בכל הקשור לעלילה המרכזית ולחקירת הערים.

 

כל זה משתנה כאשר אדם מגיע למתחם המשימה שלו, ואז ניצב בפני השחקן טווח רחב של אפשרויות פעולה. אדם הוא אולר שוויצרי מהלך, שהיכולות המשודרגות שלו מאפשרות לו לטפל בכל מצב במגוון דרכים. הדרך הישירה, זו שרואים מייד, לעולם תהיה אופציית "הראש בקיר" הפחות אופטימלית - למרות שגם היא אפשרית.

 

אם נחזור לרגע לתרחיש שתיארתי בהתחלה, מעבר למנהרת האוורור שהובילה למסוף האבטחה ניתן היה להמם את השומר עם הנשק הכבד כשאף אחד אחר לא בסביבה, להסתיר את הגופה שלו בחדר סמוך ולהמשיך פנימה. 

 

היה ניתן לתקוף את השומרים, אבל לא לפני שהייתי מטמין מוקש אלקטרו מגנטי סמוך לחדר שממנו יוצא הרובוט, כך שהוא היה מנוטרל מייד עם הפעלתו. Revolution לעולם לא יעניש אתכם על בחירה בדרך פעולה מסויימת על ידי פסילת המשימה כולה, למרות שברור שדרכים מסויימות יעילות יותר ו/או מתגמלות יותר מאחרות.

 

אוהבים כסף?

עיצוב השלבים במשחק מתגמל ומבטיח שתמיד יהיה לכם מה למצוא - בין אם אתם אוהבים כסף, טכנולוגיה או מידע, וכמובן - כולם אוהבים נקודות ניסיון. אלה יאפשרו לכם לשדרג את ג'נסן בנתיב המועדף עליכם, בין אם זה ביכולת להפוך לבלתי נראה, בכוח לראות דרך קירות, באפשרות לנחות כמו חתול מנפילות שהיו שוברות לאדם רגיל את האגן, או בדיוק על אנושי.  

 

מלאי הציוד שאתם יכולים לשאת הינו מוגבל, ולכן גם כאן תדרשו לדילמות לא קלות כדי לבחור כלי נשק שמתאימים או משלימים את סגנון המשחק שלכם, אם זו מכונת ירייה ומשגר טילים לשחקנים שרוצים לשחק אותה "ג'נסן המזוהם", או נשק מושתק ושוקר חשמלי למי שמעדיף לגלם "סוליד ג'נסן".

 

המשחק עדיין, כמו קודמיו, מחבב יותר את הגישות העקיפות - התגנבות ופריצה - על פני עימות ישיר. כל מבנה בעולם הזה מלא מנהרות אוורור ומיני מקומות להתחבא או לתפוס בהם מחסה, וה-AI לא מבריק בלאתר את ג'נסן המתגנב ולצוד אותו כשהוא נעלם. אדם פגיע למדי, וגם התחמושת מוגבלת, מה שאומר שלשחק אותה Call of Duty זה לא העניין הכי פשוט כאן. זה לא אומר שאי אפשר לפתור מצבים באלימות, רק שבהרבה מקרים התגנבות היא אופציה הרבה יותר פשוטה וקלה.

 

 

 

קרעתי לו את האמא של הפסיכולוגיה

אחד הפיצ'רים היותר מעניינים של Revolution היא מערכת הדיאלוגים. מדובר בדו-קרב מילולי ממש, בו השחקן זקוק לפרט מידע מסויים מדמות NPC ואותה דמות לא ממש מעוניינת למסור אותו. להבדיל ממשחקים אחרים בז'אנר שבהם על פי רוב ההצלחה, או אפילו האפשרות לנסות, תהיה תלויה בנתונים היבשים של פרופיל הגיבור ואולי גם באלמנט אקראי, ב- Revolution מתחיל דיאלוג ארוך ומורכב בו נדרש השחקן לחדור את מעטה ההגנה הפסיכולוגי של המטרה ולבחור בתגובה הנכונה בהתאם להתנהגות בן השיח, הבעות פניו ושפת הגוף שלו.

 

סוד ההצלחה, כמו בחיים, הוא לבחור בתגובה אותה בן השיח מעוניין לשמוע, ולא תמיד באפשרות סבירה או אותנטית מבחינתכם. ניתן גם לרכוש שדרוג ביוני אשר יקל על ג'נסן לקרוא את שפת הגוף של יריביו המילוליים, אבל, אלא אם אתם ממש לוקים בתחום, זה הרבה יותר מהנה להסתמך על האינטואיציה החברתית. מדובר במערכת חדשנית ומרתקת, שיחד עם עם זו של L.A Noire קובעת סטנדרט חדש של דיאלוגים בגיימינג.

 

ויזואלית, Revolution בהחלט אינו חוד החנית של הגיימינג המודרני, אבל הוא מעוצב באופן יפהפה ומשלב סייבר-פאנקיות עתידנית קודרת עם נגיעות רנסנס. העיצוב בנוי על ניגודים בולטים בין גורדי שחקים מבהיקים, עטופי אור, לשכונות עוני צפופות ומסוכנות. את כל זה מלווה מוסיקה אווירתית מצויינת, דיבוב מקצועי ותחושת ליטוש כללית שנחה על המשחק לאורכו. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, והמפתחים ב-Eidos Montreal לא יכולים להיקרא חסרי אמונה.

 

משחק גדול וחכם

Revolution אינו חף מחסרונות כמו חזרה על סביבות משחק, אינטליגנציה מלאכותית בינונית וקרבות בוסים שנעים בין הסביר למטופש. אבל חסרונות אלו מתגמדים משמעותית אל מול סיפור כתוב היטב, משחקיות אינטליגנטית, עיצוב מרשים ורמת הפקה מקצועית.

 

מחוץ למערכת הדיאלוגים הוא רחוק מלהיות חדשני כמו סבא Deus Ex; אבל הוא עושה את כל הדברים הנכונים - עם דגש על חופש בחירה וסיפור - כדי להיות יורש ראוי לו. המשחק יוצא היום (ג') בצפון אמריקה, וביום שישי באירופה וישראל.

 

יאהבו: מי ששיחק במקורי ורוצה עוד, מי שלא שיחק במקורי ומחפש חווית אקשן-תפקידים-התגנבות מהוקצעת.

ישנאו: מי שחושב שהתגנבות זה לחלשים.

שווה את הכסף: אם אתם קונים משחק אחד הקיץ, Human Revolution הוא בראש רשימת המומלצים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משחקיות אינטליגנטית, עיצוב מרשים ורמת הפקה מקצועית
מומלצים