שתף קטע נבחר

גרסת הטייסים שנעצרו: "אמרו לנו להעביר בורג"

"ידיעות אחרונות" חשף הבוקר כי הטייסים שהוחזקו במעצר באריתריאה נתפסו כשהובילו נשק לאבטחת ספינה של האחים עופר. פרקליטם טוען כי הם עצמם לא ידעו על תוכן המטען: "כמו להאשים את דואר ישראל על מכתב שנשלח דרכו"

"התבקשנו להעביר מעטפה קטנה. היא הכילה בלי ידיעתנו חלק בודד לרובה סער". זוהי גרסתם של שני הטייסים הישראלים ששבו מאריתריאה. "אני בסדר, הכול בסדר. אני מקדיש כעת זמן לילדים", אמר היום (ד') יהודה מעוז, קברניט המטוס שעוכב שבשבועיים האחרונים באריתריאה יחד עם הקצינה הראשונה ורד אהרונסון, בחשד למעורבות בהברחת נשק. הבוקר חשף "ידיעות אחרונות" כי הטייסים נתפסו לאחר שהובילו נשק לאבטחת ספינה של האחים עופר.

 

עוד בערוץ החדשות:

 

מעוז ואהרונסון נעצרו לפני כשבועיים במלונם באריתריאה, ומאז נאסר עליהם לעזוב את המקום. שומרים אף הוצבו בכניסה למלון כדי למנוע את יציאתם. בישראל פתחו במגעים לשחרורם מיד לאחר המעצר, נוכח חשש כבד לגורלם, והם הגיעו אתמול חזרה ארצה. 

 

השניים, קצינים לשעבר בצה"ל, הגיעו למדינה האפריקנית במטוס מדגם "סיטיישן" של חברת התעופה "גשר אווירי". הם הובילו חבילה סגורה, ככל הנראה, לחברת אבטחה פרטית ששכרה את שירותיהם, ובמהלך הבדיקות בשדה התעופה הצהירו כי זו מכילה חלק שמשמש להרכבת מכונה מסוימת. עם זאת, נוכח זהות הנמען, עורר המשלוח את חשדם של האריתראים והם האשימו את הטייסים בהובלת חלק המיועד להרכבת נשק.

 

הבוקר פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי מעוז הצהיר לפני המראתו מהארץ כי הוא נוסע להביא חולה. על פי הפרסום, על המטוס היתה חבילה גדולה המיועדת למאבטחי ספינה גרמנית שבבעלות האחים עופר, אשר שטה באזור סומליה. מדובר באזור השורץ שודדי ים, לכן מקפידות הספינות המשייטות בו להצטייד במאבטחים חמושים. מתחקיר משרד החוץ עלה כי בחבילה היו חלקי רובי קלצ'ניקוב ועל גבה היו רשומים רק פרטים כלליים, שאינם קשורים לכלי נשק.

 

"אופי העבודה בחברת שיגור"

באמצעות עו"ד יובל ששון ממשרד "מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, ברנדויין ושות'", מסרו היום השניים את גרסתם, בה הם דוחים את הדיווחים. לטענתם, הם התבקשו להעביר "מעטפה קטנה לאריתריאה, לה צורפו כל האישורים הדרושים". עם הגעתם למדינה, נמסר להם לתדהמתם על ידי השלטונות המקומיים "כי המעטפה הכילה חלק בודד לקלצ'ניקוב", וכי בעקבות כך הם עוכבו על ידי השלטונות.

 

לגרסת השניים הם לא נעצרו באף שלב, "אלא התבקשו להישאר באריתריאה עד להשלמת הבירור". לאחר שהתברר באופן ברור וחד-משמעי כי אין לשניים כל ידיעה על עניין הנשק, "הם הורשו לחזור לישראל יחד עם המטוס".

 

הטייסים הוזנקו תוך כשעה וחצי לטיסה, בדומה למקרים רבים במהלך עבודתם. "פעם זה להטיס חולה, פעם חבילה ופעם מעטפה, זו אופי העבודה בחברת שיגור", אמר פרקליטם. לגרסת השניים, נאמר להם "שהם מעבירים בתוך המעטפה, שהיתה בגודל של חצי דף, בורג של ספינה".

 

לדברי ששון, שנשכר על ידי משפחותיהם של השניים, "הוכחנו בכל סוגי הראיות שאין להם קשר לעניין. גם השלטונות בישראל הבינו זאת. כולם שוכנעו לחלוטין והראייה לכך היא שהם חזרו כמו שבאו, על המטוס שלהם. האשמה נגדם היא כמו להאשים את דואר ישראל על מכתב שנשלח דרכו".

 

מטוס מדגם "סיטיישן" (צילום: Alan Radecki ,cc) (צילום: Alan Radecki ,cc)
מטוס מדגם "סיטיישן"(צילום: Alan Radecki ,cc)
 

חשיפת הפרשה לא גרמה להרמות גבה רבות אצל גורמים העוסקים בענף השכרות המטוסים הפרטיים. היעד האפריקני, הנחשב כנוח למבריחים, בתוספת הפרצות בפיקוח על מטוסים פרטיים, הובילו ככל הנראה להשתלשלות עניינים מורכבת בפרשה, שפרטיה המלאים עדיין לא התבררו סופית.

 

שוק השכרות המטוסים הפרטיים החל להתפתח בשנים האחרונות, ובנקל מתאפשר לשכור מטוס פרטי וטייס כמעט לכל היעדים בעולם, בהם מקומות אקזוטיים אליהם אין טיסות ישירות. "זהו תענוג מאוד יקר שעשוי להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים לטיסה, אבל התנאי הראשון להצליח בו הוא דיסקרטיות מלאה, כפי שדורשים הלקוחות", אמר ל-ynet גורם בכיר בענף התעופה. "טייסים לא מעטים מחלטרים בטיסות כאלו, שהן רווחיות מאוד".

 

"אפריקה - פרצה שמקלה על המבריחים"

טייס ותיק ובכיר שמטיס מטוסים פרטיים סיפר כי "הנושא הכי בעייתי בטיסות כאלו הוא המטען. כשמבקשים את אישורי הטיסה מהרשויות, עושים זאת לא רק ליחידות הפיקוח בנמלי המוצא והיעד, אלא גם למדינות דרכן יעבור המטוס. לא תמיד הצוות יודע מה יש לו במטען שמובל על ידי הלקוח. אם נהלי הביטחון והבטיחות לא מבוצעים ולא מפקחים היטב, קל מאוד להבריח במטוסים הללו, הרבה יותר קל מטיסות מסחריות".

 

לדברי הטייס, הצוות מחויב להגיש הצהרה על תכולת מטען המטוס, גם עבור הרשויות במדינות מעבר. "המטענים הללו נבדקים, בעיקר במדינות מסודרות כמו צרפת או הולנד, כך שלא התפלאתי שניסו לבצע את ההברחה הזו למדינה אפריקאית. זו פרצה שמקלה על המבריחים. מדובר בחברות קטנות שלא מחויבות לשום דבר. מה שמפתיע כאן הוא שהצליחו להבריח מישראל, כי בנתב"ג יש יחידות שאחראיות על השמירה הקפדנית של המטענים".

 

הפיקוח הבטיחותי על המטוסים הפרטיים הוגבר בשנים האחרונות על ידי רשות התעופה האזרחית. "רמת התחזוקה על מטוסים אלו ורמת הטייסים היא גבוהה בדרך כלל, כי מדובר בבעלים שהם גם ככה עשירים ולא חוסכים", הסביר גורם במשרד התחבורה. "מטוסים אלו עוברים בדיקות רבות, חלקן בדיקות פתע, אך ודאי שיש עליהם פחות מפקחים מאשר למובילים האוויריים הגדולים. חלק מהמטוסים הללו נרשמים בכוונה במדינות זרות, למרות שרוב הזמן הם חונים בנתב"ג, כדי לא להתמודד עם דרישות הפיקוח הישראליות המחמירות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חברת "גשר אווירי". דיסקרטיות מלאה
צילום: ירון ברנר
מטוס השייך לחברה. "תענוג יקר מאוד"
צילום: מוני שפיר
מומלצים