אפל: היום שאחרי סטיב ג'ובס
האם הצגת היחיד של אפל תמשיך להנהיג את שוק הטכנולוגיה האישית, עכשיו כשהמציג היחיד שלה יורד מהבמה? זה תלוי בעיקר בסטיב ג'ובס, ובכמה טוב הוא הצליח לתכנן את הפרויקט הגדול ביותר של אפל: החלפתו שלו. פרשנות
יותר מכל חברה טכנולוגית אחרת, אפל היא הצגת יחיד. ההצגה הזו מוצאת את ביטויה הפופולרי ביותר בנאומי הפתיחה לתערוכות מקוורלד השנתית (ובהמשך אירועים של אפל עצמה), אותם Keynote Addresses שג'ובס נוהג להציג כשהוא לבוש במדי-הג'ובס שלו, סוודר שחור, ג'ינס ונעלי ספורט, ולתבל בביטויים שהפכו לקלישאות, כגון, "מוצר מהפכני", ו"זה ישנה את כל מה שהכרתם".
ג'ובס, שהקים את אפל בשנות השבעים, נזרק ממנה בשנות השמונים וחזר אליה בשנות התשעים כדי להוביל אותה מדשדוש כלכלי להצלחה פנומנלית, הוא הפנים הציבוריות של אפל, השליט-היחיד שלה, מושיעה בימי צרה. אפל היא ג'ובס וג'ובס היא אפל. כלומר, עד עכשיו, מכיוון שג'ובס התפטר.
האם אפל יכולה להצליח ללא הפנים שלה? עד כמה המנהיגות של ג'ובס חיונית לארגון הזה, שיש לו, לפי הדיווחים, יותר כסף בבנק מאשר לממשלת ארצות הברית?
עוד על ג'ובס
תכנית הירושה
יחד עם מכתב ההתפטרות שלו השאיר ג׳ובס המלצה לחבר המנהלים להכריז על טים קוק כעל המנכ״ל החדש של אפל. קוק, שעד כה היה המנהל התפעולי של אפל, מילא את תפקיד המנכ״ל בזמן שג׳ובס יצא לכמה חופשות חופשות מחלה. מעטים מכירים את קוק, שנחבא מאחורי הקלעים בעוד הבוס מקסים את התקשורת. אבל אם ג׳ובס הוא המנוע של אפל, קוק הוא הגלגלים שלה. קוק, שנגנב על ידי ג'ובס ב-1998 מחברת המחשבים קומפק, שם כינו אותו "אטילה של רשימות המלאי", הוא אשף בלוגיסטיקה. יש הטוענים שההצלחה של אפל מבוססת על עיצוב מבריק ושיווק מבריק - אבל היכולת של קוק לנהל את אפל בתצורה של מלאי אפס (לאפל אין עודפים מיותרים) היא זו שעושה את ההבדל בין הצלחה לכישלון. אבל האם לוגיסטיקה מבריקה מספיקה?
ועם זאת, התזמון לא יכול להיות טוב יותר: עיצוב האייפון 5 הסתיים, והוא צפוי להשקה באמצע אוקטובר. גם אם ערך המניה של אפל ימשיך לרדת - בעקבות ההכרזה על ההחלפה נפלה המניה בלמעלה מחמישה אחוזים - המכירות של האייפון יחזירו את המשקיעים לחברה.
אפל תחת קוק
חסרונו של ג'ובס לא יורש באפל מיד: אפל היא חברת חומרה, וחומרה לא מייצרים בתוך שבועות או חודשים בודדים. כך גילו, למשל, חברות הסלולר, שהתקשו להעמיד מתחרה ראוי לאייפון במשך שנים. צפוי שהשנתיים עד החמש הבאות כבר סלולות בפני טים קוק: אפל יודעת כבר מה היא תשיק בתקופה הזו.
בכל הנוגע ליכולות השיווק של החברה, ג'ובס ממשיך לעמוד לצד אפל. את נאומי הפתיחה שלו נמשיך לראות, ככל הנראה, עד שמחלתו תכריע אותו (גם בחופשת המחלה שלו, שהחלה בינואר השנה, ג'ובס המשיך לנאום).
אין מי שמודע לחשיבות העצומה שלו לאפל כמו ג'ובס עצמו - ומאז שאובחן כחולה סרטן, ג'ובס נקט בצעדים קיצוניים כדי למצוא לעצמו מחליפים. מאז 2004 מאמן ג'ובס צוות של ראשי מחלקות ומנהלים שיכולים לפעול בהעדרו. הוא חלק איתם במה במצגות כדי לקבע אצל המשקיעים ו"קהילת אפל" שאפל היא חברה של פנים רבות. השנה הוקמה "אוניברסיטת אפל", גוף ידע ארגוני חסר תקדים בגודלו. האם זה מספיק? ימים יגידו.
וואו, זה קוק
האתגרים שעמדו לפני אפל היו אדירים תמיד. כעת, כמו תמיד, אפל נדרשת להוכיח את עצמה: אם החברה לא תנפיק לפחוד מוצר אחד שיגרום ללסתות להשמט, תשמט הקרקע מתחת לרגליה. אפל חייבת להוכיח שהחדשנות, החתירה למקצועיות, ובעיקר הנחישות האובססיבית והצורך לשלוט על כל פרט ופרט הם לא רק נחלתו של ג'ובס, אלא של החברה שהקים. אפל גם תצטרך להמשיך ולמכור היטב: החברה הזו לא מוכרת מוצרים משום שהם טובים: היא מוכרת אותם משום שהיא מצליחה לגרום להם להראות נוצצים מחד, ואנושיים מאידך. לשם כך, קוק יצטרך להתמודד עם אתגר גדול יותר משהיה לו בכל הקריירה המפוארת שלו באפל: הוא ייאלץ לצאת אל אור הזרקורים.