לקנות אופניים ב-10,000 ש"ח? מדריך ציוד לרוכב
גם לרוכבים מתחילים לא מומלץ לקנות אופניים מאיכות ירודה, אבל איך אפשר לא להיסחף אחרי טרנדים שעולים עשרות אלפי שקלים ומבטיחים יכולות-על? וכמה להשקיע בקסדה ובמגינים? "זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" בכתבה שנייה בסדרה
בחלק הראשון של מדריך האופניים לרוכב המתחיל בדקנו מה מתאים יותר לאישיות שלנו - אופני שטח או כביש, וגם למה לנו בכלל לצאת מהבית ולהזיע בחוץ. הרווח לגוף התגלה כעצום, והאופניים ככלי אידיאלי לשריפת שומן ושמירה על כושר. וכעת לצעד הבא: אילו אופניים הכי טוב לקנות, וכמה כסף באמת מומלץ לבזבז על אביזרים?
מה עוד רוכבי אופניים חייבים לדעת?
- אופני שטח או כביש? מדריך לרוכב המתחיל
- מה התועלת הבריאותית ברכיבה על אופניים?
- אילו אופני שטח הם הטובים ביותר? בדקנו
אילו אופני שטח לקנות?
ככלל, רוב הרוכבים המתחילים מתחברים יותר לאופני שטח. ההמלצה: אל תקנו אופניים מאיכות ירודה. בתקציב נמוך מ1,500- שקל כדאי לחפש מותג איכותי מיד שנייה. שוק המשומשים פורח, אז המשימה אפשרית. בחנויות המקצועיות גובים 250-50 שקל עבור "טסט" לאופניים, אבל כדאי להוציא אותם לאור שמש חזק ולבחון פגמים וסדקים בשלדה.
אם החלטתם להיות "שטיחונים", יש דילמה קשה: האם לרכוש אופני "זנב קשיח", המצוידים רק בבולם זעזועים קדמי, או שמא תרצו אופני שיכוך כפול, שבהם גם הגלגל האחורי מצויד במשכך זעזועים. השיכוך המלא (בשני הגלגלים) אמור להעניק אחיזת שטח משופרת בתוואים קשים וגם לפנק את ישבן הרוכב ב"בליעת" מהמורות הדרך. המתלה האחורי מעלה את משקל הכלי בחצי קילו עד 2 קילו, ואף מקפיץ את תג המחיר ב2,000-1,000- שקל לפחות.
לפניכם, בסדר אגרסיביות עולה, הקטגוריות הנפוצות באופני שטח. עם כל עליית מדרגה משמינים הצמיגים, עולה משקל האופניים וגדל טווח תנועת משככי הזעזועים.
אנשים שפויים עוצרים ב,AM- קטגוריית 'אול מאונטיין:' אופניים שיתמודדו עם כמעט כל בור ומדרון, בלי לשקול יותר מ16- קילו.
"אופני השטח העדינים והקלים ביותר הם בקטגוריית 'קרוס-קאנטרי' .(XC) יש להם זנב קשיח וגלגלי 26 אינץ,' הם קלים יחסית ומיועדים למשימות שטח מתונות ללא קפיצות אגרסיביות", מסביר אלון שביט. מחיר דגם XC בסיסי בעל שלדת אלומיניום תעופתי הוא כ1,900- שקל, עם קפיצות של 700 שקל עבור שדרוג מערכות ההפעלה (הילוכים, בולמים, גלגלים).
לדגמי היוקרה שלדת קרבון (סיבי פחם) קלילה ומערכות איכותיות ומחירם 14 אלף שקל ומעלה, בהתאם לרמת האבזור. הקלים והיקרים ביותר שוקלים מתחת ל10- קילו.
אחריהם ברמת עבירות השטח נמצאים דגמי XC עם שיכוך מלא (כפול.( המתלה והבולם האחוריים מעניקים אחיזת שטח משופרת גם בתוואי קופצני וקשה למעבר. משקלם כ11- עד 13 קילו.
טרנד מעניין, שעושה חיל בשנתיים האחרונות, הוא אופני שטח מוגדלי גלגלים, 29 אינץ,' המצטיינים ביכולת "דריסת" מכשולים משופרת. שביט: "ל29- יש 'פינוק' של גמישות מובנית בשלדה, גם ללא בולם אחורי, הודות לבסיס הגלגלים הרחב. הם מהירים מאוד, אך קצת פחות 'זריזים' בפניות טכניות קשות. ה29- מסתמנים כדבר הבא באופני השטח." אופני 29 עם זנב קשיח מתחילים בסביבות ה6,000- שקל לזולים והכבדים (כ14- קילו.( הקלים (כ10- קילו) עשויי הקרבון עולים מעל 12 אלף שקל.
אחריהם מתגלגלים אופני קטגוריית XC' שבילים 26 אינץ.'' יש להם שלדה מחוזקת יותר וגלגלים רחבים המאפשרים רכיבה אגרסיבית יותר. אלה אופניים בעלי יכולת ספיגת מהמורות רציניות משולבת ביכולת טיפוס. משקלם עלול לטפס לעבר 15 קילו.
אופני 'אול מאונטיין' (AM) מצוידים בשלדה עתירת חיזוקים ובבולמים ארוכי מהלך, 160 מ"מ. הם מאפשרים ירידות אגרסיביות וקפיצות מדרגה של עד שני מטרים, אך עדיין קלים מספיק - כ15- עד 17 קילו - גם לטיפוס. גלגלים רחבים מעל 2.5 אינץ' מעלים את כושר העבירות, אך אתם משלמים בתוספת משקל. ככל שהתקציב גבוה יותר, תוכלו לרכוש אופני אול מאונטיין קלים ורב-שימושיים יותר. קניית זוג צמיגים נוסף, "רזה" יותר, יאפשר ליהנות מכל העולמות: צמיג "שמן" למסע שטח מלא חתחתים וצמיג "רזה" לשטח נוח יחסית. הם יעלו מ10,000- שקל ומעלה.
קטגוריית ה'פרי רייד' מיועדת לפלח מתאבדי הפעלולים והקפיצות.
נחתום את הרשימה ביקירי המחלקה האורתופדית: קטגוריית ,DH 'דאון היל:' אופני-מפלצות משוריינים, 22 קילו כולל בולמי ענק בגודל 220-180 מ"מ, המאפשרים "צניחה חופשית" של עד 90 קמ"ש במדרונות מסולעים, שהיו מרסקים כל אופניים אחרים.
"לרוכב מתחיל הייתי מציע דווקא אופני זנב קשיח פשוטים, ללא בולם אחורי," אומר אלון שביט. "אלה אופניים פשוטים וזולים יותר, המכריחים אותך 'לשרוד' בשטח על ידי העברת משקל בהתאם לתלאות הדרך. אבל בתקציב של מעל 6,000 שקל הקנייה הפופולרית היא בדרך כלל אופניים עם שיכוך מלא."
האם נכון ששיכוך מלא עם בולם אחורי עוזר למניעת בעיות גב?
"בעיות גב יש לפתור באמצעות התאמה נכונה של האופניים לרוכב," מדגיש שביט".שיכוך מלא אמנם משפר את נוחיות הרכיבה בהרבה מצבים, אך זו טעות לחשוב שהוא יפתור אוטומטית בעיות אורתופדיות".
אופני כביש
אם באופני כביש עסקינן, כאן הנוסחה היא "מקסימום חוזק במינימום משקל - בהתחשב ביכולת הכיס." אופני הפלדה מלכו בכביש במשך למעלה מ100- שנה. לפני עשור הגיע תור האלומיניום לככב, וה"צעקה האחרונה" כיום היא הקרבון, סיבי הפחמן.
לפני 53 שנה אפה הכימאי רוג'ר בייקון סיבי בד סינתטי בתנאים מיוחדים וגילה את סיבי הפחמן. סיב פחמני דקיק הוא גמיש, אך גם חזק פי שלושה מפלדה באותו קוטר. אריגים של סיבי-העל האלה מוספגים בדבק אולטרה-חזק ומונחים בתבנית, ואז נאפה הכל בתנור לחץ מיוחד ליצירת חלומותינו הדו-גלגליים.
מותגי-על (כמו טרק, סקוט, ספשלייזד, סרוולו, קנונדייל, ,BMC קולנאגו ועוד) מפסלים בקרבון שלדות יפהפיות וחסונות להדהים במשקל של 900-800 גרם! עבור המעולות שבהן תשלמו 20 אלף שקל לשלדה בלבד, ומעל 30 אלף לאופניים שלמים. אבל אם "מסתפקים" בשלדות שאינן עשויות מהקרבון הכי יקר, ניתן לחתוך את המחיר בחצי ועדיין לקבל מכונה משובחת.
בקצת מעל 10,000 שקל ניתן היום לרכוש אופניים שלאנס ארמסטרונג היה יכול רק לחלום עליהם לפני שששבע שנים כשרכב בטור דה פראנס. שוק המשומשים פשוט לוהט! שימו לב: שלדת קרבון משומשת יש לבחון באור שמש חזק בשבע עיניים לאיתור סדקים. מומלץ להעבירה "טסט" בחנות מקצועית 200-70) שקל) כדי לוודא שאין פגמים במכלולים חשובים כמו גלגלים, מסבי כידון, ציר דוושות מרכזי ועוד.
שלדות האלומיניום, שכיכבו במרוצים לפני עשור, נחשבות היום ל"אופני כניסה." "בפחות מ8,000- שקל עדיין כדאי ללכת על שלדת אלומיניום איכותית עם גלגלים טובים ומחליף הילוכים טוב-פלוס. ההבדלים במשקל מול שלדת קרבון אינם קריטיים לרוכב חובב," מאבחן אריק נביאס מאופני 'כל נוע - טרק' ברמת-השרון. "איכות הגלגלים שנייה בחשיבותה רק לאיכות השלדה, וכדאי תמיד להתעניין אם יש דיל לשדרוג גלגלים".
הזינוק הטכנולוגי עשה טוב לכולם. מחיר שלדות אלומיניום טובות ירד פלאים. ב2,700- שקל ניתן לקנות אופני כביש בסיסיים, שעלו פי שלושה לפני שנים לא רבות. ב3,600- שקל כבר רוכשים שלדת אלומיניום טובה עם מזלג קדמי מקרבון, ש"מגהץ" יפה את מהמורות הכביש.
אופניים בעיר
ומה אם אתם מאלה שרוכבים בעיר, לעבודה, לסופרמרקט או סתם בפארק בשבת? אפשר לרכוב בעיר באופני שטח, אבל הצמיגים העבים מתגלגלים לאט מדי. גלגלי אופני כביש, לעומת זאת, יינזקו בירידה ממדרכות, והכידון הכפוף מתאים פחות להשגת שדה ראייה החיוני להישרדות בג'ונגל העירוני. אז מה עושים?
"בעיר עוברים ל'סיטיבייק,' שהם בעצם אופני כביש חסונים, בדרך כלל מאלומיניום תעופתי, המצוידים בכידון הישר של אופני השטח," מסביר איציק פתאל מ'סלאלום' בתל-אביב. "הצמיגים יהיו בין צמיגי ההרים השמנים (כ5- סנטימטר רוחב) לצמיגי הכביש הדקיקים. אפשר להרכיב 'סליקים,' צמיגי כביש-שטח חלקים שמתגלגלים מהר מצד אחד, אך גם מתמודדים יפה עם מדרכות ובורות".
דגם סיטיבייק בסיסי ניתן למצוא ב900- שקל. מעל 1,500 שקל מקבלים כבר אופניים טובים למדי. "לסיטיבייק טובים תהיה שלדת אלומיניום איכותית, גלגלים טובים בעלי דופן אלומיניום כפולה ובלמים איכותיים. בולם זעזועים קדמי לא הכרחי, אבל מקובל שהוא נמצא באופניים במחירים של מעל 2,000 שקל," אומר פתאל. כשעולים ברמה, האופניים קלילים יותר, איכותיים יותר, ויכולים לעלות גם 4,400 שקל.
לא תשקיעו באביזרים?
קניתם אופניים? התמכרתם? סביר שעכשיו תשקיעו גם באביזרים.
נעליים: נעלי רכיבה מצוידות ב"קליטים" - תופסנים מיוחדים המתחברים למנגנון שחרור מהיר על הדוושה, דומה למחברי מגלשיים של סקי. רכיבה כשהנעל מחוברת לדוושה יעילה יותר בעד ,30% כי ניתן לייצר תנועה יותר יעילה. גם מתאמני הספינינג המנוסים רוכבים בדרך כלל "מחוברים." במקרה של נפילה התפס משתחרר מעוצמת המכה.
לנעלי כביש סוליה קשיחה ביותר ותפס בולט, המקשה מאוד על ההליכה. בנעלי שטח התפס שקוע יותר בסוליה ומאפשר הליכה סבירה. רוכבים בעלי אופני שטח וגם כביש מציידים לרוב את שניהם באותו מנגנון דוושות ורוכשים נעלי שטח טובות לשימוש בשני המשטחים. טווח המחירים: בין 300 ל2,500- שקל. כלומר, מחיר נעל תחרותית הוא כמחיר "אופני כניסה."
חולצות: כמעט כל הרוכבים משתמשים כיום בחולצות מנדפות זיעה. הבדים הסינתטיים המיוחדים פולטים חום ולחות, הם היפואלרגניים וקלים, ולחלקם יש מאחור כיסים לנשיאת צידה, רוכסן לפתיחה עד הבטן ועוד שכלולים. יש מציאות מעודפים ב50- שקל, בעיקר לקראת סוף השנה. חולצה איכותית תעלה בסביבות 250 שקל. היקרות ביותר, מאריגים נושמים וקלילים במיוחד, יעלו כ800- שקל. טיפ: הן גם מעולות מתחת לסוודר בטיולי חורף.
מכנסיים: אלה יעלו בין 150 ל480- שקל. חשוב שיהיה להם ריפוד טוב באזור המפשעה. הלייקרה הצמודה מאפשרת אידוי זיעה ושומרת על חום שרירי הירכיים באקלים קריר. רוכבי שטח אגרסיביים מעדיפים מכנסיים פחות צמודים.
קסדות: האופניים המדליקים ביותר לא שווים אם הראש אינו מוגן בקסדה תקנית. אין צורך לקנות קסדה יקרה במיוחד. ב120- שקל יש קסדות העומדות בתקנים בינלאומיים, רובן מיציקת קלקר קשיח שאמור לספוג את זעזוע הנפילה. אם נפלתם והקסדה נחבטה משמעותית, רצוי להחליפה, לכן אין טעם להשקיע בה יותר מ300- שקל. חשוב מאוד להתאים את גודל הקסדה (לארג,' מדיום, סמול) לראש, ולכוון את רצועות הסנטר בעזרת מוכר מנוסה.
כפפות: על אלה תשלמו 400-100 שקל. כפפות מרופדות יקלו על כאבי כפות הידיים ברכיבות ארוכות".כבישונים" יקנו כפפות "קצוצות" עם חורי אוורור לאצבעות".שטיחונים" יעדיפו כפפות מאסיביות יותר לריכוך מהלומות השטח.
מיגונים לרכיבת שטח: מגיני ברכיים מפלסטיק קשיח ושרוול גמיש במפרק הברך יעלו 200 עד 800 שקל. מגיני מרפקים: 700-150 שקל. אלה חיוניים לרוכבי שטח אגרסיביים, אך לא יזיקו גם לרוכבי כביש, בייחוד בחורף כשגוברת סכנת החלקה.
מד מהירות-מרחק-זמן: מחשבון מהירות-מרחק-זמן קטנטן, המתחבר לכידון, מועיל לאימון מקצועי יותר. פשוט עולה 180 שקל, אלחוטי ,370 עם חיישן קצב פידול (סל"ד) 440 שקל, ושעוני 'פולאר' המתחברים לאופניים ומראים גם מה הדופק שלכם: 2,000-600 שקל. לפריקים לביצועים יש מד הספק תמורת 4,000 שקל.
תאורה: נצנץ אדום מאחור הוא בגדר חובה בטיחותית. מחירו: 180-30 שקל. בשנים האחרונות נמכרים פנסי LED בהירים, רבי-עוצמה וחסכוניים ב100- עד 800 שקל להרכבה על הכידון או הקסדה. הם מאירים את הדרך כמעט כמו פנס אופנוע. דגם ה'אקספלורר' היוקרתי, שמאיר בעוצמת פנס מכונית, נמכר ב2,800- שקל.
מושב: לרוב תקבלו את המושב (אוכף) המתאים עם האופניים, אבל אם תרצו להחליף, תיפרדו מ200- עד 2,000 שקל. יש מרופדים בעלי כיסוי ג'ל לפיזור לחץ, אוכפי עור האמורים לפעול כ"ערסל" ולקבל את טביעת עצמות הישיבה, ועוד. מציאת אוכף נוח היא הרבה פעמים שאלה של ניסוי וטעייה במספר דגמים עד מציאת האחד המתאים לתצורת האגן האינדיווידואלית. יש חנויות אופניים שבהן ניתן למדוד את רוחב האגן ולבחור אוכף מתאים. אם נותנים לכם, קחו את האוכף לפחות לסוף שבוע אחד של רכיבות ניסיון.