לא רק ריטלין: עוזרים לילדי ADHD להסתגל לבי"ס
מורים חדשים, מערכת שעות מורכבת, הצורך להתרכז שוב בשקט אחרי חופש גדול ארוך - הקשיים של תחילת השנה בבית הספר חמורים פי כמה עבור ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז. כך תקלו עליו את ההסתגלות ותכינו גם את הצוות החינוכי להתמודדות
שנת לימודים נוספת בפתח, וההתרגשות והציפייה ניכרות בילדים, בהורים ובצוות החינוכי. אבל אצל ילדים ובני נוער המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז, החזרה ללימודים עשויה להיות מאתגרת במיוחד.
עוד על הפרעות קשב וריכוז:
- מחקר ישראלי: נוער עם הפרעת קשב? תנהגו עם ריטלין
- "רכיבה טיפולית? אין שום קשר להפרעות קשב"
-
מי בכלל צריך ריטלין? המדריך המלא להפרעות קשב
הפרעת קשב וריכוז שכיחה ביותר בקרב ילדים ונוער, ומוגדרת כהפרעה נוירו-התפתחותית, הכוללת השלכות רגשיות וחברתיות. ההפרעה כוללת מאפיינים מוגדרים של קשיי קשב וריכוז, עם או ללא מרכיבים של היפראקטיביות ושל אימפולסיביות. בשנים האחרונות גוברת המודעות מצד ההורים והצוות החינוכי והרפואי לאבחון ההפרעה במועד, על פי קריטריונים ברורים.
חשוב לזכור שממצאי האבחון מהימנים לתקופה שבה הוא נערך, ושילדים ובני נוער נתונים לשינויים התפתחותיים, שכליים ורגשיים מהירים.
מומלץ לעקוב אחר תפקודם ולשקול התייעצות מקצועית ואבחונים נוספים לאורך השנים. ילדים שאובחנו בגן כבעלי קשיי קשב גבוליים, למשל, עשויים להיות מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז בכיתה ב'.
הכנה מראש תקל את החזרה
- שוחחו עם הילד על הציפיות שלו משנת הלימודים הקרובה (מה ייחשב כהצלחה בעיניו, למשל) ושדרו לו את הציפיות החיוביות שלכם.
- הקפידו על שינה מסודרת, עם לוח זמנים ברור וקבוע.
- החזירו את הילדים למסגרת והשיבו
לסדר היום ארוחות קבועות, הגבלת שעות מחשב וטלוויזיה ובילוי עם חברים - כדי לשלב בקלות יותר את יום הלימודים.
- הצטיידו בכלי ארגוני שבה אפשר לסמן תזכורות והדגשים חשובים הנוגעים לבית הספר. ניתן להכין טבלה פשוטה במחשב לשם כך.
- בדקו את עצמכם - האם תוכלו לעמוד במהלך השנה בדרישות שמציב בית הספר בפני הילד? האם לוח הזמנים הצפוי יתאים לצרכיו? האם תוכלו להשקיע די זמן בתמיכה לימודית או התנהגותית בילד? לעתים הורים מנסים להיות גם המורים הפרטיים של ילדיהם, על חשבון זמן של הנאה משותפת, מה שעלול להוביל לתסכול ולמתח מיותר במשפחה. בדקו האם כדאי להסדיר מראש שעות תגבור או סיוע פרטני לילד אחר הצהריים.
- הכינו תוכנית שעל פיה יימדד תפקודו של הילד מבחינה לימודית והתנהגותית. פרטו בטבלה את הדרישות או הציפיות, יחד עם ציון עמידה במטרות ותגמולים אפשריים שיחזקו את המוטיבציה לשינוי. שימו לב שהעיקרון של מתן הפרס חשוב יותר מערכו הכספי בפועל.
- התייעצו במידת הצורך עם גורמי טיפול מקצועיים המתמחים בהפרעות קשב.
איך לתקשר נכון עם בית הספר?
- קיימו פגישה מוקדמת עם המחנכת והמורים, בשיתוף הילד, כדי להכיר את הצוות ואת מבנה בית הספר,
לתאם ציפיות ולקבוע מערכת שתאפשר קבלת משוב רציף.
- מומלץ שלא להציף את המורים בדרישות שיהיו מעבר ליכולת המערכת. לפעמים המועט והיעיל - טוב יותר.
- בדקו עד כמה מכיר הצוות החינוכי את הילד - האם הם מכירים באבחון שעבר? האם מכירים בהמלצות הטיפול? זכרו שתוצאות האבחון עשויות לסייע לצוות להתכונן לצורכי הילד, לכן מומלץ לאפשר לו לעיין בהן.
- ודאו שהצוות החינוכי מכיר את הטיפול התרופתי שניתן לילד ואת השלכותיו.
- קבעו מפגשי מעקב עם המורים להמשך השנה.
- עדכנו את המורים בבעיות שבהן נתקל הילד בעבר ובשיטות שבהן נעזר עד כה.
- בקשו העדפה להושבת הילד בקדמת הכיתה.
- הציעו לתאם במערכת שיעורים מורכבים יותר לתחילת היום, במידת האפשר.
- בדקו אם ניתן לקצר משימות שונות כמו עבודות הגשה, אם הן מוגשות מושלמות כראוי כמובן.
- דונו עם הצוות באפשרות לתת משוב ופרסים מסוימים לצורך ביצוע משימות הלימוד.
- תמכו בעריכת דיון משותף של צוות המורים ומומחים בתחום לשם קידום הילד בבית הספר.
טיפול תרופתי בבית הספר
הטיפול התרופתי חיוני לאיזון הפרעת הקשב. מומלץ להתייעץ עם מומחה טרם החזרה ללימודים, ולהעריך את יעילותו ומידת התאמתו לצורכי הילד.
לעתים נדרשת תקופת הסתגלות והתאמה לטיפול. לכן, אם הטיפול התרופתי לא ניתן בחודשי החופש הגדול, מומלץ לחדשו טרם תחילת הלימודים ולא להמתין לרגע האחרון.
מומלץ לבדוק מהי מדיניות בית הספר לגבי מתן טיפול תרופתי, ולשוחח עם הילד על תחושותיו בנושא: האם הוא הוא נבוך מכך? האם הוא מבין את הצורך בטיפול? האם יש תופעות לוואי שעלולות להטריד אותו במהלך הלימודים?הלימודים?)
איך לתרום לשנת לימודים מוצלחת
- רשימות, תזכורות, פתקים ויומנים דיגיטליים וממוחשבים הם כלים חיוניים להישרדות נוכח הפרעת קשב.
- התבוננות בטבלה מארגנת או ביומן יכולה לסייע בקבלת החלטות לגבי משימות ברות-ביצוע לעומת כאלה שיש לדחותן, בתיאום ציפיות ובמניעת אכזבות.
- חשוב לבצע ארגון מחודש עם הילד בכל כמה שבועות לאורך השנה, כדי לעקוב אחר התוכנית ולוודא שהילד מצליח לדבוק בה.
תחילת הלימודים בבית הספר היסודי עשויה להיות מאתגרת. המסגרת החדשה וההתרגשות של הימים הראשונים עלולה לעורר בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז פעלתנות יתר ולעתים תוקפנות. אחרים עשויים דווקא ליהנות מעוררות חיובית וממוטיבציה גבוהה, שעלולה להתמתן עם שוך סערת הימים הראשונים.
מומלץ להיזכר בדפוסי ההסתגלות של הילד במסגרות קודמות כדי לנסות ולנבא את התנהגותו. כדאי לשתף בכך את צוות בית הספר, כדי לאפשר לו להתכונן לילד בכיתה.
תלמידים בחטיבות הביניים ובתיכונים עשויים להיתקל בקשיי התמודדות עם מגוון מקצועות חדשים, מערכת שעות מורכבת ודרישות אקדמיות שונות ומשתנות (הגשת עבודות, מבחנים רבים וכו'). כדי לסייע לילד בהכנות ובארגון, כדאי לנסות לקבל מראש את תוכנית הלימודים השנתית - ככל שניתן - כולל החובות הצפויות, טיולים וכולי.
הכותב הוא פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער, המרפאה להפרעות קשב וריכוז, מכבי שירותי בריאות, מחוז הדרום.