פורד אקספלורר: בשבח הגודל, והפאר, והדוד סם
רכב הכביש שטח הגדול של פורד עבר עדכון מקיף, ומציע כיום מפרט מודרני בהרבה מקודמו, ובעיקר רמת אבזור יוצאת דופן עם תג-מחיר אטרקטיבי. חיים זרזר נזכר משום מה במכונית אמריקנית של פעם
זוכרים את הפעם הראשונה בה נכנסתם לתא הנוסעים של מכונית אמריקנית? מבחינתי לפחות, ילד כבן 10 באמצע שנות ה-80, מדובר היה בחוויה יוצאת דופן. הפער האדיר במרחב הפנים בין אופל קאדט מצומקת וספרטנית ואולדסמוביל קאטלס ענקית ומפוארת, היה בלתי נתפס. מפליא עוד יותר היה לפגוש במנועים חשמליים שמזיזים חלונות ומראות.
איך זה מתקשר לפורד אקספלורר החדש? ובכן, עם רמת האבזור "לימיטד" בה נחת אצלנו, הזכיר לי רכב הפנאי הענק את אותם ימים. אמנם, מערכות-נוחות כבר לא ממש עושות לנו את זה בעידן הנוכחי, אבל אי אפשר להתעלם מהעושר המרשים שלהן במכונית החדשה. ולמה כאן הן עושות יותר רושם מאשר במכוניות יוקרה גרמניות למשל, המציעה לא פחות? אולי כי הן מאוד, ובכן, אמריקניות. במידות נדיבות, בולטות לעין, ונקיות מכל לשון המעטה.
שינוי. לטובה?
פורד אקספלורר הוא רכב מרשים, ולא רק בגלל ממדיו העצומים, עם יותר חמישה מטרים לאורך ומטר שמונים לגובה. סבכה קדמית ענקית, גוף זוויתי שמתנשא מעל ומעבר לסביבה. ובכל זאת, הוא אינו נראה מאיים. הרכב הגדול בנוי כיום משלדה אחודה, ומיישר בכך קו עם מתחריו היפניים, שהבינו כי מוטב לרכב גדול כל כך להציע יכולת טובה על כביש, גם אם זה יבוא על חשבון יכולת שטח. הנעה כפולה או לא, האמינו לנו שמספר בעלי האקספלורר שיניחו את צמיגיו הגדולים על משטח לא מוצק, זניח במקרה הטוב.
רשימת האבזור ארוכה כאמור מעל ומעבר, ואינה נופלת מחבילות אבזור של היקרות שביוקרתיות. ובמרכזה מערכת "שליטה בידור ונוחות" כפי שהיבואנית מגדירה זאת, עם צגי מגע ענקיים, הפעלת כל מערכת פחות או יותר באמצעות פקודות קוליות (המלצה, לכו על ספרדית צפון-אמריקנית), כולל טלפון ואודיו, וידאו וכל חיבור אפשרי עם התקן חיצוני. יש גם מערכת שמע עם עשרה טריליון רמקולים מבית סוני, אבל גם דלת אחורית חשמלית, שליטה במצבים קבועים מראש על מערכות ההנעה וההילוכים, בקרת גלישה במורד ומצלמות סביב, מערכת עזר לחניה אוטומטית ומה בעצם לא. כמובן שהמושבים מתכווננים חשמלית, ממוזגים ומחוממים מלפנים וניתנים להתאמה באלפי מצבים.
ולשאר הנוסעים? שלוש שורות מושבים מציעות מקום לשבעה נוסעים, כולל שניים אחוריים שיאכלסו בנוחות (יחסית) גם נוסעים מבוגרים. לא שהיינו ממליצים להם לשבת שם למעלה מרבע שעה, אבל בכל זאת. ואם כבר תשבו שם, תוכלו ליהנות מפתחי מיזוג ומחזיקי כוסות. אגב, כדי להיכנס לשם תדרשו להוריד את משענות הראש של השורה האמצעית, לקפל את המסעד ולהרים את המושב. מצד שני, כדי לקפל את המושבים האחוריים לצורך הגדלת תא המטען, תדרשו רק ללחוץ על מתג חשמלי, אשר "יעלים" אותם, תוך שנפח ההטענה גדל מכמעט 600 ליטר ליותר מ-1,200.
בסגנון אמריקני
אתרי רכב אמריקניים מבכים את מות המנועים הגדולים ומזכירים שם גם את האקספולרר החדש. לא כל כך מובן במונחים מקומיים, שכן V6 בנפח 3.5 ליטרים והספק של 290 כ"ס עם יותר מ-35 קג"מ מומנט, זה לא נשמע חלוש מדי. וזה גם עובד לא רע. הפורד הגדול אמנם אינו מזנק-במהירות אלא יותר זז-בנמרצות, אבל זה די והותר. בעיקר כשזוכרים שיש כאן עסק עם לא פחות מ-2.2 טון. תיבת ששת ההילוכים האוטומטית עושה עבודה טובה, אם כי אפשר לצפות למעט יותר נוחות בתפעול ידני. אמריקני אמנם, אבל בישראל.
אגב, מהות צמצום נפחי המנועים בעולם הרכב, נגזר מניסיון לצמצום צריכת דלק ופליטת מזהמים. עם מעט יותר מ-8 ק"מ לליטר על-פי נתוני פורד, זה נשמע ונראה טוב - יחסית לכלי רכב גדול וכבד, כמובן. אלא שבפועל, ומבלי לאמץ את הרכב יתר על המידה (או לנסוע בשטח קשה, חלילה...), השגנו נתון קרוב יותר ל-5 ק"מ לליטר. היכן החסכון כאן? לא ברור.
כיול המתלים אינו רך כבמכוניות אמריקניות "של פעם", ומנסה לפחות לתת מענה למגוון כבישים ודרכי התנהלות. אלא שמשקל הרכב הגבוה, יחד עם בסיס פילוסופי שמגיע מערבות לוס אנג'לס ולא מסלול הנורבורגרינג בגרמניה, מונע ממנו מלהיות יציב ומעורר ביטחון בכל מצב. התנהלות רגועה תהיה כמובן כזו, נהיגה מהירה יותר ו-או עם רכב עמוס, תדרוש מכם הרבה יותר התחשבות במגבלות.
נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל, עם שקט לא אופייני לכלי רכב מהצד ההוא של האוקיינוס, וכמובן - איך לא - מערכות עזר אלקטרוניות לרוב, שיהפכו את הנסיעה לבטוחה. החל מבקרת שיוט שמתאימה עצמה למהירות הרכב מלפנים כולל אפשרות להתאמת המרחק ממנו, דרך מערכת התראה משטחים מתים וזו רק ההתחלה.
על אספלט ישראלי
לאלו הזקוקים לכלי רכב עם שבעה מושבים אמיתיים, מלאים ולא שניים וירטואליים, מציע האקספלורר חבילה מעניינת. וכן, למרות הכניסה הבעייתית לשורה השלישית. למעשה, אם לוקחים בחשבון את האבזור עמו הוא מגיע, בעיקר בגרסה היקרה מכולן, הוא הופך לרכישה סופר-אטרקטיבית. הוא אינו נופל מהותית ממתחריו הגדולים, אך מציע תמורת 314 אלף שקלים, עולם ומלואו של פינוקים ובטיחות, נוחות ומרחב פנים עצום לשבעה. מוכנים לוותר על פינוק? לכו על הגרסה הפשוטה - שאף היא מרשימה - ב-243 אלף. בשני המקרים, זו עסקה טובה מאוד.
מנוע | V6 |
נפח / סוג דלק | 3,497 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 290 כ"ס ב-6,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 35.27 קג"מ ב-4,100 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | 4X4 / אוטומטית, שישה הילוכים |
אורך | 502 ס"מ |
רוחב | 200 ס"מ |
גובה | 178 ס"מ |
בסיס גלגלים | 286 ס"מ |
משקל | 2,204 ק"ג |
נפח תא מטען | 595/1,240/2,285 ליטר |
100-0 קמ"ש | חסר נתון |
מהירות מרבית | חסר נתון |
פליטת מזהמים | חסר נתון |
קבוצת מיסוי ירוק ישראלי | 15 |
צריכת דלק (יצרן, משולבת) | 8.07 ק"מ לליטר |
מחיר |
314,000 שקלים (243,000 שקלים) |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן על ידי יורו נ-קאפ |